• 3
  • 4
2024-07-26, 17:52
Avstängd
biljardballes avatar
"Marionettmänniskan" av Jackie Arklöf
Citera
2024-07-26, 18:02
Medlem
Jag har inte läst hans böcker själv men jag vet att han har författat åtminstone två stycken.

Sebbe Staxx (Sebastian Stakset)

Bara ljuset kan besegra mörkret

Sebbe Staxx : musiken, brotten, beroendet
Citera
2024-07-26, 18:45
Avstängd
Mammas son banditen. Bandidos.
Citera
2024-07-26, 19:31
Visserligen från början av 60-talet men en skakande och läsvärd bok: 491 av Lars Görling (om ungdomsbrottslingar; bygger på författarens egna upplevelser)
Citera
2024-11-30, 20:11
Medlem
Hiraeths avatar
Hej, jag heter Ali - Handlar iofs om missbruk och tillfrisknandet ifrån det men kan tänka att viss kriminalitet ingår.
Citera
2024-12-26, 19:25
Medlem
Ett förslag på en bok som jag inte vet om den finns på svenska: "Underboss" av Peter Maas.

Om Sammy Gravano som klättrade upp till toppen av den amerikanska maffian och sedan valde att vittna mot maffian för ett kortare fängelsestraff.
Citera
2025-01-13, 23:22
Medlem
Chopper
Av chopper Read, notorisk australiensk gangster.
Filmen om honom är en riktig höjdare, med Eric Bana som chopper.
Citera
2025-01-14, 04:25
Avstängd
Hanif Bali Mina nio liv
Anders Borg Finansministern, Vart är vi på väg? : Svensk ekonomi nu och framåt
Citera
2025-01-14, 09:55
Medlem
Ska bli intressant att se om Håkan Nesser kommer ut med några böcker efter att han avtjänat sitt straff. Barbarotti-serien avslutas ju i sommar när sista boken kommer ut, så det blir i så fall något nytt.
Citera
2025-01-14, 10:32
Medlem
Tony Olsson: Chockvågor. Utbrytare.
Citera
2025-02-04, 11:48
Medlem
Killer Fiction av Gerard John Schaefer och Sondra London. Kort sammanfattat en bisarr samling litterära försök till att skapa en ny genre (s.k. "killer fiction"), teckningar, och brev skrivna av en "misstänkt" seriemördare både innan och under sin fängelsevistelse, ihopsamlade av ett gammalt ex till honom. Skojig! Mer om Schaefer och hans eskapader https://en.wikipedia.org/wiki/Gerard_John_Schaefer. Svår att få tag på i fysiskt format tyvärr, men finns som .pdf.

En mördares självbiografi av Carl Panzram kan kanske också vara någonting. Dagböcker och brev. Panzram hävdade att han mördat ett uppseendeväckande antal människor. Intressant läsning.
Citera
2025-02-04, 14:46
Medlem
von-der-Wettets avatar
Solzjenitsyn, som satt 8 år för något brott, skrev bl. a. Cancerkliniken. Värd att läsa oavsett om man är intresserad enbart av den kriminella psykologin eller bara vill läsa en bra bok. Även en annan nobelpristagare var brottsling, Brodsky, är läsvärd. Hans brott var parasitism.
Vem som är kriminellt avgörs av staten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in