2024-07-26, 20:07
Medlem
Glits avatar
Detta är väl positivt? 3+ år gamla bilar är nu attraktiva, köper du en begagnad bil håller den värdet bättre.

Jag köpte en bil förra året och den är värd lika mycket nu om inte mer med +1000 mil.
Citera
2024-07-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Har funderat på om inte en ny mindre bil är mer ekonomisk nu om man klarar sig med en mindre.

Köp en helt ny Yaris eller Yaris Cross.

Best Bang For the Bucks.
Citera
2024-07-26, 20:18
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Detta är väl positivt? 3+ år gamla bilar är nu attraktiva, köper du en begagnad bil håller den värdet bättre.

Jag köpte en bil förra året och den är värd lika mycket nu om inte mer med +1000 mil.

Bilar är alltså lite som med Rolexklockor? Värdet går upp? Blir sugen att köpa lite bilar nu.
Citera
2024-07-26, 20:48
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

Best Bang For the Bucks.
JA, tänkt på just de två. Besökte en återförsäljare för en månad sedan men de hade inga säljare alls i utställningsrummet. Så jag återkommer. Behöver ingen idag.
Citera
2024-07-26, 21:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Frågan är också hur hållbart det är. Det blir också dyrare för dig att byta och köpa motsvarande bil nu.

Om en 6 år gammal kostade 90 tkr innan pandemin och en 6 år gammal motsvarande bil idag betingar ett pris på 180-200 tkr. Är du då hjälpt av att begagnade bilar är dyrare idag? Det hela bygger ju då på att du inte byter bil, utan att du säljer din nuvarande bil och inte köper något annat.
Citera
2024-07-26, 22:45
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

Best Bang For the Bucks.

Eller valfri Toyota hybrid egentligen. De håller bra j pris
Citera
2024-07-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag gillar att byta bil lite då och då.

Varför då? Vad får du ut av det? Kan du inte hitta den stimulansen någon annanstans där det inte kostar dig så mycket?
Citera
2024-07-27, 00:23
Medlem
Citat:

Om du menar att du får ut samma summa som du betalade har den väl snarare tappat runt 10% i värde!?
Citera
2024-07-27, 00:30
Medlem
Elekensas avatar
Det är ironiskt ändå att dom inför en massa avgifter och regler för att få oss att gå över till elbilar. Det slår tillbaka totalt och gör att folk istället köper begagnade bilar som går på bensin och diesel.

När ska dom fatta att "vanligt folk" inte har råd eller lust att köpa en bil för så mycket pengar som en elbil kostar? Vi såg ändå en positiv utveckling prismässigt på elbilar, då inför dom tullavgifter på bilar från Kina. Det kommer ju bara spä på detta ännu mer att begagnatmarknaden kommer öka.

Sist men inte minst, att straffa nya bilar med skyhög skatt medans alla fordon som är 30+ år är skattebefriade. Hur rena är dom motorerna? Så man ska betala sjuka pengar i skatt dom första 3 åren för en ny bil med en modern motor som går på blyfri bensin t ex. Men en bil som går på bensin med bly och spottar ut skit, den slipper skatt helt.
Citera
2024-07-27, 05:20
Medlem
Det är våran skräpvaluta som gör att utländska uppköpare köper upp allt. Finnarna köper tydligen jätte mycket bilar.
Citera
2024-07-27, 06:40
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Marknaden är väl vad marknaden är?
Menar ni att någon politiker eller institution håller uppe begagnatpriserna?
Beror på Riksbanken och att de hade för låg ränta för lång tid. Resultatet har blivit en gradvis försvagning av kronan sedan ungefär 2015. Bilar prissätts i praktiken i EUR och inte SEK.
Citera
2024-07-27, 06:44
Medlem
Baalzamons avatar
Vänta till det bara finns elbilar att köpa nya, då skall ni få se på dyra begagnade bensinbilar. Det lönar sig förmodligen fortfarande att köpa en helt ny bensinbil, om det nu finns några kvar utan hybridteknik. Diesel vore ännu bättre men det är väl för sent nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in