2024-07-27, 22:49
Medlem
Atmosfaers avatar
Hej!

Jag har sökt runt över platser för att tälta I naturen runt kalmar. Jag kan hitta platser att vandra i men jag skulle önska att hitta plats där man kan få tälta fritt. Helst där det är nära vatten. Har någon här tips på sådana platser och namn? Kalmarsundsleden?

Mvh
Citera
2024-07-27, 22:58
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Rekreationsområdet i Kalmar heter Stensö. Ligger i anslutning till havet, mycket natur och vandrings/motionsleder. Borde väl gå att tälta där?
Citera
2024-07-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Rekreationsområdet i Kalmar heter Stensö. Ligger i anslutning till havet, mycket natur och vandrings/motionsleder. Borde väl gå att tälta där?

Du menar på Stensö Camping?
Frågan var nog fritältning om jag inte fattat fel.
Citera
2024-07-28, 01:16
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Du menar på Stensö Camping?
Frågan var nog fritältning om jag inte fattat fel.

Ser ut som en halvö på kartbilder. Hela den skiten kan väl inte vara en camping? Ska vara ett natur-/rekreations-område..
Citera
2024-07-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atmosfaer
Hej!

Jag har sökt runt över platser för att tälta I naturen runt kalmar. Jag kan hitta platser att vandra i men jag skulle önska att hitta plats där man kan få tälta fritt. Helst där det är nära vatten. Har någon här tips på sådana platser och namn? Kalmarsundsleden?

Mvh

Ja leden heter mycket riktigt "Kalmarsundsleden"
https://kalmar.se/uppleva-och-gora/n...undsleden.html

Du hittar vindskydd och eldstäder. Fricamping.. njae.. ta kontakt med Kalmar Turistbyrå.. för någon PDF kring leden hittar jag inte.
Citera
2024-07-28, 01:28
Medlem
Citat:
Ser ut som en halvö på kartbilder. Hela den skiten kan väl inte vara en camping? Ska vara ett natur-/rekreations-område..

Får och får. Ställ upp ett tält utanför campingen, gärna typ nära "Vasastenen" och räkna inte med att någon Kalmarit kommer ge sig på dig.

Stensö planeras för övrigt att bli ett naturreservat. Så då kanske du förstår det dumma i att försöka fricampa på området.
Citera
2024-07-28, 21:05
Moderator
vfs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2025-01-26, 13:47
Citat:

Jo, sett många kampa där faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in