• 1
  • 2
2024-07-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivegenDruid
Har länge bott i storstad och därför undvikit att köpa bil med kostnaderna det innebär. Inom loppet av några år har vi dock flyttat till hus i en mellanstor stad och skaffat två barn. Det funkar fortfarande hjälpligt att klara sig utan bil då vi bor hyfsat centralt med nära till jobb och förskola. Men jag upplever att vissa moment i vardagen börjar bli lite för krångliga för att motivera besparingen. Jag letar därför efter en bil som inte kommer rulla dagligen men som bör vara driftsäker och rymma en småbarnsfamilj som storhandlar eller kör skräp till återbruket. Förstår att jag får räkna med reparationer på en bil i den prisklassen men vill minimera risken att bilen helt rasar ihop eller enskilda reparatoner som blir väldigt dyra.

Budget: Helst 40-70 000 kr, då har vi möjlighet att betala kontant.
Billån tar emot pga måttligt bilbehov, nyligen köpt hus och fortfarande föräldralediga.
Sökområde: Västerås med omnejd.
Behov: Storhandla 1 ggr/vecka och slänga skräp på återbruket 2-4 ggr/månad (avstånd 4-5 km). Besöka lokal handelsplats 1-2 gånger per månad (ca 15 km). Varken jag eller sambon behöver bilpendla och förskola ligger inom gångavstånd.
Fordonsslag: Kombi eller annan modell som rymmer två bilbarnstolar och en barnvagn.
Drivmedel: Bensin. Diesel går bort då 95% av resorna kommer vara korta.
Växellåda: Automat allra helst, särskilt i övre delen av budgeten. Tror knappt sambon kommer vilja köra manuellt och själv tycker jag automat är oerhört bekvämt. Förstår att jag kan behöva omröva det.
Övrigt: Driftsäkerhet värderas högt och körkänsla/status prioriteras lågt. Bekvämlighet och förbrukning inte heller så viktigt iom. att vi kör såpass korta sträckor.

Dessa modeller har jag tittat efter eller bruka dyka upp annonser i närområdet:

-Toyota Avensis/Auris/Corolla eller Honda Civic/Accord. Egentligen mitt förstahandsval pga driftsäkerheten. Hittar dock knappt några annonser inom budget. Antingen är det äldre högmilare för 30-39 kkr (lite väl billigt misstänker jag, typ denna) eller nyare ex. för över 100 kkr.
-Volvo V70. Klassiker som rekommenderas av många. Blivit rekommenderad att köpa något ex. runt 30k mil av en kollega då modellen ofta går mycket läng än så. Har dock läst att den är dyr i drift och behöver repareras ofta? Kan denna annons vara något? Fin Volvo V70 2.5T Business Euro 4.
-Volvo V50. Finns hyfsat många ex. av inom rätt prisintervall. Har dock inte fått grepp om den faktiskt är driftsäker eller rent skräp.
-Skoda Octavia kombi. Mest sålda kombin i Europa så något gör de väl rätt.
-Opel Astra Sports Tourer. En bubblare. Har sett annons på en från 2011 som gått knappt 20k mil. Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo. Det är dock en turbo-motor, är det en för stor chansning på en bil som gått så långt? Verkar i övrigt vara relativt fräsch och välskött.

Minst lika viktigt är några övergripande frågor om bilköpet:

• Är budgeten realistisk eller riskerar jag mest en bil som är billig i inköp men dyr i drift?
  • Värt att överhuvudtaget titta på företagsannonser i denna prisklass eller ska jag undvika det och köpa av "trovärdig" privatperson? Mina kunskaper är dock låga och jag ser väldigt få annonser med försäljare jag upplever trovärdiga.
  • Bör jag höja budgeten även om det innebär billån?

För den prisklassen, så skulle jag definitivt valt en Saab 9-5, 2,3t eller Aero. Från 2006 och framåt.
I slutändan, för den pengen, så får du inte en bekvämare, pålitligare och prisvärd bil.

Tacka mig sen 😊
Citera
2024-07-30, 23:51
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Transport behovet ökar ofta mångfalt i både frekvens och storlek.
Vägarna vid villor plogas knappt ofta, plogas dom så plogas dom sist.
Skicket på vägarna är ofta grusvägar, vilket är mer lämpat för SUVar som har ett starkare underrede än en kombi, som är gjord för att vara en distans kryssare på asfalterad väg.

Kan fortsätta, men tror du hajjar poängen mellan SUV & kombi.

Bara möjligheten att vakna upp när det är -10 grader och veta att skicket på vägen spelar absolut ingen roll, man kan chilla och ändå ta sig till jobbet. Ett stort FU till snö ovädret utanför. Gör det värt det.

Hur kommer det sig att taxi inte använder SUVar i så fall. De kör överallt, dygnet runt. Bra däck så klarar du dig i större delen av Sverige.
Citera
2024-07-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Om du ändå inte ska köra så långt och har barn så en chrysler Voyager med v6 kostar inte jättemycket att köpa ruggigt bekväm, nåt stort och törstigt är ofta billiga i inköp och om man kör lite så kvittar ju det, lite guldkant på köpet
Sant att det är ett rymligt och trevligt åbäke men toppar
Folksams lista över besiktningsfel. Om man har förmåga att
fixa lite själv så ok, annars lär det bli många och dyra verkstadsbesök.
Citera
2024-07-31, 00:16
Medlem
Citat:
Har länge bott i storstad och därför undvikit att köpa bil med kostnaderna det innebär. Inom loppet av några år har vi dock flyttat till hus i en mellanstor stad och skaffat två barn. Det funkar fortfarande hjälpligt att klara sig utan bil då vi bor hyfsat centralt med nära till jobb och förskola. Men jag upplever att vissa moment i vardagen börjar bli lite för krångliga för att motivera besparingen. Jag letar därför efter en bil som inte kommer rulla dagligen men som bör vara driftsäker och rymma en småbarnsfamilj som storhandlar eller kör skräp till återbruket. Förstår att jag får räkna med reparationer på en bil i den prisklassen men vill minimera risken att bilen helt rasar ihop eller enskilda reparatoner som blir väldigt dyra.

Budget: Helst 40-70 000 kr, då har vi möjlighet att betala kontant.
Billån tar emot pga måttligt bilbehov, nyligen köpt hus och fortfarande föräldralediga.
Sökområde: Västerås med omnejd.
Behov: Storhandla 1 ggr/vecka och slänga skräp på återbruket 2-4 ggr/månad (avstånd 4-5 km). Besöka lokal handelsplats 1-2 gånger per månad (ca 15 km). Varken jag eller sambon behöver bilpendla och förskola ligger inom gångavstånd.
Fordonsslag: Kombi eller annan modell som rymmer två bilbarnstolar och en barnvagn.
Drivmedel: Bensin. Diesel går bort då 95% av resorna kommer vara korta.
Växellåda: Automat allra helst, särskilt i övre delen av budgeten. Tror knappt sambon kommer vilja köra manuellt och själv tycker jag automat är oerhört bekvämt. Förstår att jag kan behöva omröva det.
Övrigt: Driftsäkerhet värderas högt och körkänsla/status prioriteras lågt. Bekvämlighet och förbrukning inte heller så viktigt iom. att vi kör såpass korta sträckor.

Dessa modeller har jag tittat efter eller bruka dyka upp annonser i närområdet:

-Toyota Avensis/Auris/Corolla eller Honda Civic/Accord. Egentligen mitt förstahandsval pga driftsäkerheten. Hittar dock knappt några annonser inom budget. Antingen är det äldre högmilare för 30-39 kkr (lite väl billigt misstänker jag, typ denna) eller nyare ex. för över 100 kkr.
-Volvo V70. Klassiker som rekommenderas av många. Blivit rekommenderad att köpa något ex. runt 30k mil av en kollega då modellen ofta går mycket läng än så. Har dock läst att den är dyr i drift och behöver repareras ofta? Kan denna annons vara något? Fin Volvo V70 2.5T Business Euro 4.
-Volvo V50. Finns hyfsat många ex. av inom rätt prisintervall. Har dock inte fått grepp om den faktiskt är driftsäker eller rent skräp.
-Skoda Octavia kombi. Mest sålda kombin i Europa så något gör de väl rätt.
-Opel Astra Sports Tourer. En bubblare. Har sett annons på en från 2011 som gått knappt 20k mil. Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo. Det är dock en turbo-motor, är det en för stor chansning på en bil som gått så långt? Verkar i övrigt vara relativt fräsch och välskött.

Minst lika viktigt är några övergripande frågor om bilköpet:

• Är budgeten realistisk eller riskerar jag mest en bil som är billig i inköp men dyr i drift?
  • Värt att överhuvudtaget titta på företagsannonser i denna prisklass eller ska jag undvika det och köpa av "trovärdig" privatperson? Mina kunskaper är dock låga och jag ser väldigt få annonser med försäljare jag upplever trovärdiga.
  • Bör jag höja budgeten även om det innebär billån?
Jag skulle absolut tagit en Kia Sorento, visserligen diesel
men so what. Kias dieselmotorer tillhör de driftsäkraste och
mest bränsleekonomiska i branchen. Automatväxel och stort utrymme får du på köpet. 75-80 tusen för ett exemplar i hyfsat skick.
Citera
2024-07-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawk-tuah
Köp en valfri Toyota tycker jag. De har bra kvalitet.
Även Kia har jävligt bra kvalitet senaste 12 åren ungefär.

Glöm inte att inspektera bilen noggrant innan du köper.
Åk till en verkstad och hissa upp bilen innan köp och kolla om det finns rost undertill.
Citat:
Ursprungligen postat av antejocke
Honda eller Toyota alla dagar i veckan skulle jag säga. Pålitliga och relativt billiga att äga.

Har förstått att Toyotam ska vara mycket driftsäkra! Betraktas de som hyfsat säkra kort även uppåt 30k mil? När det gäller typ Avensis hittar jag antingen hyfsat nya som kostar uppåt 200 kkr eller närmare 20 år gamla som har gått knappt 30k mil.

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag skulle absolut tagit en Kia Sorento, visserligen diesel
men so what. Kias dieselmotorer tillhör de driftsäkraste och
mest bränsleekonomiska i branchen. Automatväxel och stort utrymme får du på köpet. 75-80 tusen för ett exemplar i hyfsat skick.
Kul med ett annorlunda förslag! Är inte diesel olämpligt om man mestadels kör korta sträckor? Har förstått att det är dåligt för partikelfiltret.
Citera
2024-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Har förstått att Toyotam ska vara mycket driftsäkra! Betraktas de som hyfsat säkra kort även uppåt 30k mil? När det gäller typ Avensis hittar jag antingen hyfsat nya som kostar uppåt 200 kkr eller närmare 20 år gamla som har gått knappt 30k mil.

Kul med ett annorlunda förslag! Är inte diesel olämpligt om man mestadels kör korta sträckor? Har förstått att det är dåligt för partikelfiltret.
Kia har inga bytesintervaller på partikelfilter, om varningslampan börjar lysa får du ge dig ut på motorvägen
och blåsa på i 2500 varv så motorn blir ordentligt varm,
sen går det några tusen mil igen.
Citera
2024-07-31, 20:40
Moderator
Citat:

Jo, korta sträckor är dåligt för partikelfiltret, dieslar är dessutom dyrare i service och lite tråkig motorkaraktär med vidhängande oljud. Om du kör lite, köp inte en diesel, det är mitt råd. Kör man mycket, mer än kanske 1800-2000 mil per år så är det lönsamt, då betalar den lägre förbrukningen de högre service och skatte och försäkringskostnaderna, Mindre än så är det rätt meningslöst.

V70 är fortfarande mitt tips, det är bra bilar, törstiga men bra. Avensis är säkert bättre rent kvalitetsmässigt, men de är ännu tråkigare och så jävla dåliga är de inte V70.
Citera
2024-07-31, 20:59
Medlem
Ni kan nog hitta en Corolla Verso för de pengarna, ni får förvisso en ganska gammal bil, men kvaliteten är på topp och det finns fina exemplar att hitta.
Inte så stor på utsidan men rymlig, tar 7 passagerare om så skulle behövas, när det inte behövs ligger stolarna i golvet.
Opel Zafira är tex en ännu mer praktisk bil i samma klass, men kvaliteten är 10 gånger sämre.
Vi har haft båda och vet.
Om driftsäkerhet har hög prioritet, köper ni en välvårdad Toyota, även fast ni kan få en nyare bil för samma pengar.

Bästa på Blocket just nu skapligt nära är en -05 21" mil i Mora för 55"
Senast redigerad av 163cm 2024-07-31 kl. 21:12.
Citera
2024-07-31, 21:05
Medlem
30k mil+ är inget problem rent maskinellt, så länge bilen servats regelbundet. Men vid dessa mil så kommer mycket annat att behövas bytas, typ bussningar och dämpare. Lär finnas en del rost också..
Citera
2024-08-01, 00:04
Medlem
Jag tycker det här med driftsäkerhet är lite överdrivet. Jag har haft 5-6 bilar från jag var 20 dvs i drygt 15 år. Jag har väl lagt ca 70 tusen totalt på alla dessa bilar. Visst har ett par av de stannat ett par gånger men bilar för 10 tusen startar i princip alltid också. Och bilar för 100 tusen kan nästan lika gärna stanna. Det har mycket med tur och tillfälligheter att göra. Sen krånglar bilar ibland och risken att de gör de ökar med åldern.
Citera
2024-08-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Hur kommer det sig att taxi inte använder SUVar i så fall. De kör överallt, dygnet runt. Bra däck så klarar du dig i större delen av Sverige.

Då har du ju din hemläxa fixad.
Gå å fråga Taxi varför dom inte kör SUV och rapportera tillbaka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här