Citat:
Har länge bott i storstad och därför undvikit att köpa bil med kostnaderna det innebär. Inom loppet av några år har vi dock flyttat till hus i en mellanstor stad och skaffat två barn. Det funkar fortfarande hjälpligt att klara sig utan bil då vi bor hyfsat centralt med nära till jobb och förskola. Men jag upplever att vissa moment i vardagen börjar bli lite för krångliga för att motivera besparingen. Jag letar därför efter en bil som inte kommer rulla dagligen men som bör vara driftsäker och rymma en småbarnsfamilj som storhandlar eller kör skräp till återbruket. Förstår att jag får räkna med reparationer på en bil i den prisklassen men vill minimera risken att bilen helt rasar ihop eller enskilda reparatoner som blir väldigt dyra.
Budget: Helst 40-70 000 kr, då har vi möjlighet att betala kontant.
Billån tar emot pga måttligt bilbehov, nyligen köpt hus och fortfarande föräldralediga.
Sökområde: Västerås med omnejd.
Behov: Storhandla 1 ggr/vecka och slänga skräp på återbruket 2-4 ggr/månad (avstånd 4-5 km). Besöka lokal handelsplats 1-2 gånger per månad (ca 15 km). Varken jag eller sambon behöver bilpendla och förskola ligger inom gångavstånd.
Fordonsslag: Kombi eller annan modell som rymmer två bilbarnstolar och en barnvagn.
Drivmedel: Bensin. Diesel går bort då 95% av resorna kommer vara korta.
Växellåda: Automat allra helst, särskilt i övre delen av budgeten. Tror knappt sambon kommer vilja köra manuellt och själv tycker jag automat är oerhört bekvämt. Förstår att jag kan behöva omröva det.
Övrigt: Driftsäkerhet värderas högt och körkänsla/status prioriteras lågt. Bekvämlighet och förbrukning inte heller så viktigt iom. att vi kör såpass korta sträckor.
Dessa modeller har jag tittat efter eller bruka dyka upp annonser i närområdet:
-Toyota Avensis/Auris/Corolla eller Honda Civic/Accord. Egentligen mitt förstahandsval pga driftsäkerheten. Hittar dock knappt några annonser inom budget. Antingen är det äldre högmilare för 30-39 kkr (lite väl billigt misstänker jag, typ denna) eller nyare ex. för över 100 kkr.
-Volvo V70. Klassiker som rekommenderas av många. Blivit rekommenderad att köpa något ex. runt 30k mil av en kollega då modellen ofta går mycket läng än så. Har dock läst att den är dyr i drift och behöver repareras ofta? Kan denna annons vara något? Fin Volvo V70 2.5T Business Euro 4.
-Volvo V50. Finns hyfsat många ex. av inom rätt prisintervall. Har dock inte fått grepp om den faktiskt är driftsäker eller rent skräp.
-Skoda Octavia kombi. Mest sålda kombin i Europa så något gör de väl rätt.
-Opel Astra Sports Tourer. En bubblare. Har sett annons på en från 2011 som gått knappt 20k mil. Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo. Det är dock en turbo-motor, är det en för stor chansning på en bil som gått så långt? Verkar i övrigt vara relativt fräsch och välskött.
Minst lika viktigt är några övergripande frågor om bilköpet:
Budget: Helst 40-70 000 kr, då har vi möjlighet att betala kontant.
Billån tar emot pga måttligt bilbehov, nyligen köpt hus och fortfarande föräldralediga.
Sökområde: Västerås med omnejd.
Behov: Storhandla 1 ggr/vecka och slänga skräp på återbruket 2-4 ggr/månad (avstånd 4-5 km). Besöka lokal handelsplats 1-2 gånger per månad (ca 15 km). Varken jag eller sambon behöver bilpendla och förskola ligger inom gångavstånd.
Fordonsslag: Kombi eller annan modell som rymmer två bilbarnstolar och en barnvagn.
Drivmedel: Bensin. Diesel går bort då 95% av resorna kommer vara korta.
Växellåda: Automat allra helst, särskilt i övre delen av budgeten. Tror knappt sambon kommer vilja köra manuellt och själv tycker jag automat är oerhört bekvämt. Förstår att jag kan behöva omröva det.
Övrigt: Driftsäkerhet värderas högt och körkänsla/status prioriteras lågt. Bekvämlighet och förbrukning inte heller så viktigt iom. att vi kör såpass korta sträckor.
Dessa modeller har jag tittat efter eller bruka dyka upp annonser i närområdet:
-Toyota Avensis/Auris/Corolla eller Honda Civic/Accord. Egentligen mitt förstahandsval pga driftsäkerheten. Hittar dock knappt några annonser inom budget. Antingen är det äldre högmilare för 30-39 kkr (lite väl billigt misstänker jag, typ denna) eller nyare ex. för över 100 kkr.
-Volvo V70. Klassiker som rekommenderas av många. Blivit rekommenderad att köpa något ex. runt 30k mil av en kollega då modellen ofta går mycket läng än så. Har dock läst att den är dyr i drift och behöver repareras ofta? Kan denna annons vara något? Fin Volvo V70 2.5T Business Euro 4.
-Volvo V50. Finns hyfsat många ex. av inom rätt prisintervall. Har dock inte fått grepp om den faktiskt är driftsäker eller rent skräp.
-Skoda Octavia kombi. Mest sålda kombin i Europa så något gör de väl rätt.
-Opel Astra Sports Tourer. En bubblare. Har sett annons på en från 2011 som gått knappt 20k mil. Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo. Det är dock en turbo-motor, är det en för stor chansning på en bil som gått så långt? Verkar i övrigt vara relativt fräsch och välskött.
Minst lika viktigt är några övergripande frågor om bilköpet:
- Är budgeten realistisk eller riskerar jag mest en bil som är billig i inköp men dyr i drift?
- Värt att överhuvudtaget titta på företagsannonser i denna prisklass eller ska jag undvika det och köpa av "trovärdig" privatperson? Mina kunskaper är dock låga och jag ser väldigt få annonser med försäljare jag upplever trovärdiga.
- Bör jag höja budgeten även om det innebär billån?
För den prisklassen, så skulle jag definitivt valt en Saab 9-5, 2,3t eller Aero. Från 2006 och framåt.
I slutändan, för den pengen, så får du inte en bekvämare, pålitligare och prisvärd bil.
Tacka mig sen 😊