Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-02, 05:43
Medlem
Tjo
Har blivit antagen till Hemvärnet och ska genomgå GUF men undrar hur god fysik som krävs? Har lite problem med knäna- kan bara jogga lätt och är inte så stark. Det står att man ska ha väldigt god fysik- vad innebär det? Klarar man GUF bara man hänger med så gott man kan?
Citera
2024-08-02, 06:04
Medlem
Nej det gör man inte. Väldigt god fysik talar väl för sig självt.
Citera
2024-08-02, 08:32
Avstängd
Du kommer inte klara den om du bara kan jogga lätt och har problem med knäna iaf.
Citera
2024-08-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexza2345
Tjo
Har blivit antagen till Hemvärnet och ska genomgå GUF men undrar hur god fysik som krävs? Har lite problem med knäna- kan bara jogga lätt och är inte så stark. Det står att man ska ha väldigt god fysik- vad innebär det? Klarar man GUF bara man hänger med så gott man kan?
Nej det blir svårt om man inte ens kan springa och har problem med knäna.

Grunden är att kunna gå 3 mil med 30-40 kg packning på 1 dag.
Det är ett vanligt enkelt soldat test.

Hade jag varit dig så hade jag börjat börja med stabilitetsträning för knäna och gå i terrängen någon mil per dag.
Dvs både utanför stigar och kanske vandringsleder.

Det är självklart att det underlättar om man kan göra armhävningar mm.
Men benstyrka och stark core är absolut viktigast så att man inte får skador när man går långt med packning.

Orientering är nog den bästa sporten om man vill förbereda sig för det militära.
Att kunna läsa kartor, vara bekvämt att orientera sig i skog mm och ha grundkondition samt styrka för att röra sig i terräng är avgörande.

Vad man tar i bänkpress är helt irrelevant och det säger jag som styrketränar.
Citera
2024-08-02, 14:39
Medlem
Eldamyckes avatar
Men det där verkar ju vara någon, klämma och känna"-utbildning säkert hur lätt som helst, särskilt via hemvärnet.

Tillsynes att likställa med en repövning, hämta material, räkna strumpor, packa väskor åka "bil", promenera, tälta i regn och bajsa i tunna, ligga på en höjd och panga lösplugg alt lite skjutbana, äta lingongrova. Detta upprepas under 10 dagar och sen tillbaka, lämna in skiten igen och sen hem med lite skoskav.

Du kan va lugn. Om du ska förbereda dig på något vis kan du skaffa ett par svarta kängor, något som liknar lundhags forrest modell och gå in dom sen tar du med dom och drar på fördta dagen i fält.

Detta är killgissning men har ett antal hemvärnsgubbar i min närhet som är jävligt feta, korta och har astma och ryggbekymmer som gör sånt där några dagar om året.
Citera
2024-08-02, 14:53
Medlem
"Klarar man GUF bara man hänger med så gott man kan?"

https://youtu.be/dk3hkMMLgg4?si=Bsc4dxwHqlQ8IqTH&t=229

"Intensivt både mentalt och fysiskt"

https://youtu.be/dk3hkMMLgg4?si=_N5bcCp6vSB8mFCH&t=152

När ska du gå utbildningen? Följ de bra tips du fått, ut och vandra så går du in kängorna innan också.

Kommer bli kanon, lycka till.
Citera
2024-08-02, 17:44
Medlem
Tack för alla tips
Har ett aktivt yrke som drifttekniker så har kompletterat med långa vandringar i skogen med jaktkängor och 10 kg viktväst, kör rörlighets träning och lite styrka.
Ska utbilda mig till bandvagns förare så hade varit kul att få svar från en annan tjej som utfört GUF. Men tack ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in