• 1
  • 2
2024-08-03, 06:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoFtEnAvBaJs
Hej hej hejsan

Jag funderar på att köpa en Octavia 1,4 TSI Combi från 2011. Den har kört 24.000 mil. Motorlampan lyser. Pris utan garanti 24.000 kronor. Är detta ett bra köp? Jag kör väldigt lite bara 500 mil om året.
Leta vidare..

Köp en V70 med valfri motor.

1.4 TSI från den årgången har en hel del problem, t ex motorras, sträckta kamkedjor på långmilare, dålig oljesump och kassa tändspolar.
Citera
2024-08-03, 11:45
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoFtEnAvBaJs
Tack det låter som en jävla bra idé. Jag undrar varför bilfirman inte har gjort det redan. Han kanske vet mer än han vill ut med.
Om det är en bilfirma som äger bilen finns det ju 2 anledningar till att man INTE reparerar.
1 Man har massa bilar att ta hand om och INTE hinner med att reparera.
Många bilfirmor dumpar bort bilar till mindre försäljare för att slippa att ha lager.
2 Man vet att denna reparation kommer kosta röven blöder typ.
Om du inte får en garanti som du säger så klingar det dåligt.
Glöm det volvo är för gamla kör på säkra kort är alltid en bra melodi. Kör med en bra bil samla mer pengar och köp en nyare måste vara soft.
Citera
2024-08-03, 12:56
Medlem
Först denna motorn: Grannen har en Tiguan med den motorn köpt ny.
Vid första kamkedjeraset lagades motorn av maskinskadeförsäkringen.
Vid andra raset köptes en ny bil, sonen tog över den gamla då han hade känningar på en verkstad, då satte de i en beg motor med ny kedja och ny turbo för bara 30" (billigt i sammanhanget) Det här var 5 år sen.
Sen några veckor står bilen här på parkeringen, frågade grannen varför.
"Motorn har rasat igen"

Sen bilen: En annan granne har just en Octavia 2011 fast diesel, motorn funkar fint, men nu vid 23.500 mil börjar det mesta annat ge upp, AC, kupefläkt, airbag, fönsterhiss, tändningslås mm och bilprovningen knackade hål i sparklådorna vid senaste besiktning.
Bilen är inte synligt rostig annars, inte drabbats av VAGs fläck sjuka mer än lite längst ner på framskärmarna, men det är hål längst fram och 2/3 bakåt i sparklådorna, samma rost som drabbar Golf mfl kusiner.

Men först o främst, köp INTE en 1,4TSi med lysande motorlampa.
Citera
2024-08-03, 14:00
Medlem
Tack ska ni ha för era svar. Jag letar vidare efter första bilen men en V70 blir det nog inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in