2025-01-23, 14:37
Medlem
Telesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mralzheimers
Vad är er förklaring till att världen och vi finns och med 100% säkerhet mitt medvetande och högst troligt även ert? Varför blev du inte den jag är, och jag någon annan?

Varför och hur hamnade mitt medvetande just i mig och inte i någon annan när det borde kunna ha blivit på bokstavligen oändligt många andra vis?
Finns det någon säker slutsats som man kan dra av det?
Att du upplever ditt liv från din egen kropp är vad som gör din kropp till just din. Om ditt medvetande inte var kopplat till den kroppen du har just nu hade det varit absurt att kalla den kroppen för din.
Citera
2025-01-26, 19:19
Medlem
JagAlskarTjejers avatar
Jag grubblar ibland över samma sak.
Mitt svar är: jag vet inte. Och det är frustrerande.
Kanske det finns vissa som vet, men inte heller det vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Du finns för att du ska göra någon meningsfullt här på jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Vetenskapligt Perspektiv:

Från ett vetenskapligt perspektiv kan vår existens förklaras genom en kombination av fysik, kemi, biologi och evolution:

Kosmologi och Fysik: Universum uppstod för ungefär 13,8 miljarder år sedan genom Big Bang. Efter detta skapades grundläggande element och komplexa molekyler i stjärnor.

Evolution: Livet på jorden utvecklades genom evolution. De första enkla organismerna utvecklades till mer komplexa livsformer genom naturligt urval, vilket ledde till den biologiska mångfald vi ser idag.

Mänsklig Evolution: Homo sapiens utvecklades från tidigare arter av hominider genom en lång process av genetisk förändring och anpassning till miljön.

Filosofiskt Perspektiv:

Filosofiska perspektiv på varför vi finns kan variera beroende på vilken skola av tankar man följer:

Existentialism: Existentialister som Jean-Paul Sartre menar att livet i sig självt inte har någon inneboende mening. Istället är det upp till varje individ att skapa sin egen mening och syfte genom sina val och handlingar.

Absurdism: Albert Camus hävdade att livet är absurt eftersom vi ständigt söker mening i en meningslös värld. Han menade att vi ska acceptera det absurda och leva våra liv med passion och engagemang trots bristen på universell mening.

Religiöst Perspektiv:

Många religioner erbjuder sina egna förklaringar till varför vi finns, ofta kopplade till en skapande gud eller högre makt:

Kristendom, Islam och Judendom: Dessa religioner tenderar att tro att människor skapades av Gud med ett syfte, ofta relaterat till att leva i enlighet med gudomliga bud och skapa en relation med Gud.

Hinduism och Buddhism: Dessa traditioner kan se livet som en del av en cykel av återfödelse (samsara), där syftet kan vara att uppnå upplysning och frigörelse från cykeln av liv och död.

Personligt Perspektiv:

På en mer individuell nivå, människor kan hitta mening och syfte genom sina egna erfarenheter, relationer och mål. Vissa kanske finner mening i att bidra till samhället, skapa konst, upprätthålla relationer eller följa personliga passioner.

Var och en av dessa perspektiv erbjuder unika insikter om varför vi finns, och många människor kanske finner en kombination av dessa svar som ger dem en djupare förståelse för sin egen existens.
Ni verkar tro att det är svaret. Men det är inte alls svaret.
Citera
2025-01-29, 17:49
Medlem
Att det ska vara såhär, I guess
Citera
2025-02-07, 14:33
Medlem
Slaveri och för att skona lidandet som herren fader i himlen ger varje dag. Ta t.ex. ett servitör jobb eller stadsmission? Annars kan ju även prositution vara bra. Oändliga möjligheter för oss kreaturer som bara lider och dör hursomhelst...
Vissa är så galna att de kan skära av sin arm bara för att liksom vara kvar på jorden och komma på senare "oj, min egna arm ju?"
Helvetet tar oss. Fundera bäst på hur man ska bli en bäst slav, åt de som ruttnar och dör dessutom.

Livet är en stor cirkel av helvete som har ett lovande avslut att bli tusenfaldigt värre dessutom. Haha, prova servitör yrket hörni, allvarligt

Anledning till inlägg: servera mig, och rikedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in