2024-08-03, 16:31
Medlem
Sladdarens avatar
Dvs för cykelglasögon, skyddsglasögon eller springglasögon i skog och mark

Dvs främst när det är fuktigt och regnar
Söker helt enkelt efter optimala sprayen som är vattenavvisande så
vattnet rinner lätt av och anti imma (antifog)

Eller hemgjord glasögonputs

Vilken är bäst ?
Citera
2024-08-03, 16:39
Bannlyst
Raklödder, smörj på och gnugga av med en microfiberduk, inget vatten.
Citera
2024-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vilken är bäst ?
Saliv funkar bra i masken när man dyker. Har dock inte testat att spotta på mina glasögon.

Brukar använda endast mikrofiberduk, med lite fönsterputs om jag vill ha extra finish. Mest för att få bort smuts. Tar gärna också emot tips på något mot imma.
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Vad kan det vara i raklöddret som får det att fungera bra? Fungerar det även mot imma?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-03 kl. 16:49.
Citera
2024-08-03, 17:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Saliv funkar bra i masken när man dyker. Har dock inte testat att spotta på mina glasögon.

Brukar använda endast mikrofiberduk, med lite fönsterputs om jag vill ha extra finish. Mest för att få bort smuts. Tar gärna också emot tips på något mot imma.
Vad kan det vara i raklöddret som får det att fungera bra? Fungerar det även mot imma?

Var ett tag sen jag kan tänkas behöva det både för imma och vatten (regnvatten). Raklödder har jag använt förr för nåt år sen så ska testa det på nytt igen, och saliv vet jag att det funkar en stund men långt ifrån optimalt, tack för de tipsen
Citera
2024-08-03, 17:02
Moderator
Chantres avatar
Kodak sålde något linsmedel för kameror som skyddade mot ex imma och där vattnet rann bort. Ströks på med ex en näsduk.

Kodak gick väl i konkurs men borde finnas något liknande medel på marknaden kan man ju tycka.
Citera
2024-08-03, 17:03
Medlem
Sladdarens avatar
Kan nån spolarvätska va bra för glasögon mot "hårt regn" och fuktimma eller skadar det plasten ?

Finns ju glasögongel nuförtiden ochså.. man ska ju inte finpolera glasögonen heller eftersom skyddet av hinnan förvinner då emot ev imma och vattendroppar
Senast redigerad av Sladdaren 2024-08-03 kl. 17:06.
Citera
2024-08-03, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kan nån spolarvätska va bra för glasögon mot "hårt regn" och fuktimma eller skadar det plasten ?

Finns ju glasögongel nuförtiden ochså.. man ska ju inte finpolera glasögonen heller eftersom skyddet av hinnan förvinner då emot ev imma och vattendroppar
Funkar med vanligt hederligt diskmedel. Späd ut med lite vatten och gnugga in det och torka.
Citera
2024-08-03, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kodak sålde något linsmedel för kameror som skyddade mot ex imma och där vattnet rann bort. Ströks på med ex en näsduk.

Kodak gick väl i konkurs men borde finnas något liknande medel på marknaden kan man ju tycka.

Det finns massor av "Rainoffs" .. fick för mig att ts efterfrågade ett billigt "husmorsknep"

Mina cykelbrillor och visir till motorcykehjälmen tvättar jag med fönsterputs och diskmedel, har endast problem med imma i mchjälmen om det är minusgrader.

Får man imma på sina cykelglasögon bör man överväga att köpa en annan modell.
Citera
2024-08-03, 17:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Funkar med vanligt hederligt diskmedel. Späd ut med lite vatten och gnugga in det och torka.

Ska testa det ochså, bra tips
Citera
2024-08-04, 09:25
Medlem
Muppetys avatar
Jag använder skärmrengöring, möjligen för att jag brukar lägga glasögonen på bordet där sprayen står. Men jag tycker det funkar bra.

Min pappa säger att isopropanol o vatten är det bästa. Jag testade med en näs-sprayflaska o det funkade också. Men skärmrengöringen tycker jag var bättre.

Dimma kan dock uppstå ändå, vid kraftigt regn.
Citera
2024-08-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips

Optikern fick nästan infarkt när min kompis sa att han tvättade glasögonen med diskmedel och varmvatten. Därpå gav han kompisen en mindre utskällning och sålde optikerbutikens egna rengöringsmedel på sprutflaska för en miljard kronor per mikroliter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in