2024-09-04, 22:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
När börsen återhämtade sig och jag fått tillbaks allt så sålde jag av rubbet.
Känns riktigt bra, känns som att det är på väg ned igen.
Så skönt att slippa oroa sig för en ev. börskrasch.
Du ska såklart göra det som känns bäst för dig, men statistiskt sett vinner du på att ha pengarna på börsen över tid. Att försöka tajma börsen fungerar inte utan kommer leda till att du underpresterar index.

Men om du mår psykiskt dåligt över att ha pengarna på börsen ska du naturligtvis nöja dig med att ha dem på ett sparkonto med förmånlig ränta.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-09-04 kl. 23:28.
Citera
2024-09-05, 09:16
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du ska såklart göra det som känns bäst för dig, men statistiskt sett vinner du på att ha pengarna på börsen över tid. Att försöka tajma börsen fungerar inte utan kommer leda till att du underpresterar index.

Men om du mår psykiskt dåligt över att ha pengarna på börsen ska du naturligtvis nöja dig med att ha dem på ett sparkonto med förmånlig ränta.

Över tid ja!
Men vilken tid?
Ska du lasta in på börsen tills du dör?
När ska du hämta hem? eller sparar du till dina barnbarn?
För mig var alltid tanken på att spara tills jag inte behöver spara mera. Nu ska jag njuta av mina besparingar utan oro men ändå få en ok ränta.
Citera
2024-09-05, 11:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Över tid ja!
Men vilken tid?
Ska du lasta in på börsen tills du dör?
När ska du hämta hem? eller sparar du till dina barnbarn?
För mig var alltid tanken på att spara tills jag inte behöver spara mera. Nu ska jag njuta av mina besparingar utan oro men ändå få en ok ränta.
Nu vet jag inte vad din sparhorisont ligger på, men om den är <5 år så bör du inte ha pengarna på börsen överhuvudtaget. Ja, investeringar tar tid, helst bör de ligga där 10 år minst.
Citera
2024-09-05, 12:06
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad din sparhorisont ligger på, men om den är <5 år så bör du inte ha pengarna på börsen överhuvudtaget. Ja, investeringar tar tid, helst bör de ligga där 10 år minst.

Jag kanske sparade på börsen 7-8 år och det har gick bra för mig.
Innan dess så levde jag och betalade av lån, så när jag blev lånefri så började jag på börsen.
Men efter den här måndagen så blev jag nojig.
Så jag inväntade tills att börsen återhämtade sig och alla mina pengar var tillbaks.
När det väl gjorde det så sålde jag av allt!
Det känns riktigt bra, lever på sparade medel fram tills pensionen om ca 7-8 år.
Sedan när pensionen börjar ticka in så har jag ca 1 M på kontot.
Man ska inte spara bara för sparandets skull.
Det ska vara nåt mål, för min del var det att jag skulle sluta jobba långt innan pensionen.
För andra kanske det är för att köpa hus, en båt osv.
Det finns folk som sparar hela sitt liv utan glädje av sina pengar utan sparar till dödsbädden!
Citera
2024-09-05, 12:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Innan dess så levde jag och betalade av lån, så när jag blev lånefri så började jag på börsen.
Så jag inväntade tills att börsen återhämtade sig och alla mina pengar var tillbaks.
Det känns riktigt bra, lever på sparade medel fram tills pensionen om ca 7-8 år.
Det ska vara nåt mål, för min del var det att jag skulle sluta jobba långt innan pensionen.
Det finns folk som sparar hela sitt liv utan glädje av sina pengar utan sparar till dödsbädden!
Jag förstår. Jag visste inte att du var så nära pensionen. 7-8 år är lite osäkert med tanke på att pensionen är så nära, här hade jag haft 25-50% av min portfölj i aktier och resten på ett sparkonto eller räntefond. Skönt att du lyckas betala av din lån!
Citera
2024-09-05, 12:20
Medlem
Citat:
Jag förstår. Jag visste inte att du var så nära pensionen. 7-8 år är lite osäkert med tanke på att pensionen är så nära, här hade jag haft 25-50% av min portfölj i aktier och resten på ett sparkonto eller räntefond. Skönt att du lyckas betala av din lån!

Om pensionen infaller om 7-8 år så är sparhorisonten betydligt längre än så. Man tar ju inte ut allt investerat kapital den dagen man går i pension, då börjar man bara ta ut ett mindre belopp varje månad i en takt så att det rimligen ska räcka i årtionden.

Att i de läget bara ha 25-50% i börsen känns inte vettigt.
Citera
2024-09-05, 12:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Om pensionen infaller om 7-8 år så är sparhorisonten betydligt längre än så. Man tar ju inte ut allt investerat kapital den dagen man går i pension, då börjar man bara ta ut ett mindre belopp varje månad i en takt så att det rimligen ska räcka i årtionden.

Att i de läget bara ha 25-50% i börsen känns inte vettigt.
Jo, det är vettigt beroende på vad målet är. Är målet att ta ut besparingarna eller är målet att leva på passivt på sin portfölj? Dessutom beror det på när man går i pension. Gör man det när man är 60 eller 70?
Citera
2024-09-05, 12:27
Medlem
Citat:
Jo, det är vettigt beroende på vad målet är. Är målet att ta ut besparingarna eller är målet att leva på passivt på sin portfölj? Dessutom beror det på när man går i pension. Gör man det när man är 60 eller 70?

För de flesta som har investerat hela sitt liv och byggt upp ett kapital så handlar det knappast om att ta ut allt vid pensioneringen utan istället om att få en extra månadsinkomst från kapitalet. Då tar sparhorisonten inte slut vid pensioneringen.

Detsamma gäller om man blir ekonomiskt oberoende innan normal pensionsålder och lever på avkastningen.
Citera
2024-09-05, 12:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
För de flesta som har investerat hela sitt liv och byggt upp ett kapital så handlar det knappast om att ta ut allt vid pensioneringen utan istället om att få en extra månadsinkomst från kapitalet. Då tar sparhorisonten inte slut vid pensioneringen.
Okej, men nu diskuterade jag inte frågan med "de flesta" utan specifikt med Saloth som uppenbarligen verkar ha en särskild strategi med avseenden på hur han vill leva på sina pensionspengar.
Citat:
Detsamma gäller om man blir ekonomiskt oberoende innan normal pensionsålder och lever på avkastningen.
Det stämmer. Själv kommer jag använda 4-procentregeln sannolikt eller en hybridversion av den.
Citera
2024-09-05, 12:35
Medlem
Citat:

Mår man dåligt av svängningar klarar man väl inte av börsen men strikt rationellt så är det ett dåligt val att lägga pengarna (som är över efter att du har betalat av lån mm) på ett sparkonto. Då äter bara inflationen upp dina pengar, en liten tugga varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in