2024-08-05, 10:55
Medlem
TIll exempel ska Kronfågels kycklingbröst innehålla 150 kalorier per 100 gram, men all info jag hittar på nätet säger att det borde vara 165 kalorier. Visst är det bara 15 kaloriers skillnad, men det kan ju ha betydelse om denna felmarginal är vanlig eller till och med större på andra produkter.

Kan det vara någon skillnad i tillagning eller liknande? Hur ska man tänka kring detta?
Citera
2024-08-05, 10:58
Medlem
Glits avatar
Det kan vara mycket felmarginal på innehållsförteckningen, det får variera +-10% om jag inte missminner mig. Så det kan handla om antingen 450 eller 550 kcal om det står 500 kcal tex. En variation på 100 kcal är rätt mycket, men så här är det och kommer alltid att vara.

Så ta allt med en nypa salt, du kommer aldrig kunna veta exakt hur mycket kcal det handlar om.
Citera
2024-08-05, 10:59
Avstängd
Läs de som står på paketet, de bör stämma.
Citera
2024-08-05, 11:04
Medlem
detgladafolkets avatar
Hur många kalorier olika matvaror innehåller är bara hur mycket energi man kan få ut av dem när man förbränner dem i en ugn och överensstämmer inte helt med hur många kalorier människokroppen kommer att tillgodogöra sig av samma mat.
Citera
2024-08-05, 15:01
Medlem
”For one thing, the FDA allows for a 20% margin of error for calories and other nutrients on nutrition labels.”

Inget är exakt..
Citera
2024-08-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
TIll exempel ska Kronfågels kycklingbröst innehålla 150 kalorier per 100 gram, men all info jag hittar på nätet säger att det borde vara 165 kalorier. Visst är det bara 15 kaloriers skillnad, men det kan ju ha betydelse om denna felmarginal är vanlig eller till och med större på andra produkter.

Kan det vara någon skillnad i tillagning eller liknande? Hur ska man tänka kring detta?
Kan tänka mig att det är vätska i kycklingen, man brukar tillföra det för att göra kycklingen mer mör.
Dvs mer vatten, mindre kalorier per 100 gram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in