Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Tack för tips. Det är fläktarna som stör mest.
Jag spelar Satisfactory med 1440-upplösning, Ultra och ingen DLSS. Det flyter på bra till 98%. Jag får testa att sänka mina settings och se om det hjälper. Med vilket program kan jag enkelt underklocka mitt 3080?
Det är ett krävande spel i Unreal Engine 5+ och en stor karta man spelar på. Och Early Access, kanske inte helt optimerat än. De ska släppa 1.0 i september.
Det där 4080 Super-kortet verkar bra och det har en "silent mode".
Att underklocka (eller det som är vanligast idag, undervolta) görs med antinge MSI Afterburner (var försiktig, fanns en hel del fejkvarianter med malware ett tag) eller liknande program.
Bara för att ett kort har "quiet mode" eller "silent mode" betyder det inte att den inte kommer låta under hög belastning. Det enda silent mode och liknande gör är att när det inte är högt belastat man det tom. stänga av fläktarna så det inte är ngt ljud alls. Som sagt handlar det om hur mycket man belastar ett kort och hur bra värmeavledningen är.
Är vissa kort tystare än andra? Absolut, de byggs olika men det blir ingen markant skillnad vid 95%+ belastning ändå. Det folk mest märkar av är väl coil whine om det finns egentligen.
Hur som haver, testa leka runt med fläktarna när du spelar och se vad temperaturerna når. Höga 80/låga 90 grader är OK men börjar du gå uppåt får du nog dra på de igen.
Använd typ HWInfo eller liknande för att hålla koll (Afterburner har även temp kontroll om jag inte minns fel).