Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-06, 16:51
Medlem
Finns det något grafikkort typ GTX 4080 eller 4070 som inte väsnas jättemycket? Jag är trött på mitt 3080 som låter som en mindre AC när jag spelar krävande spel. Budget 15k.
Citera
2024-08-06, 16:59
Medlem
Allt handlar om temperatur och värmeavledning. Du kommer inte hitta ett tyst kort som också är högpresterande. Även vattenkylda kan tyvärr låta en del men de är lite bättre på den fronten då vatten är bättre på att kyla generellt. Finns inte mycket att göra om du verkligen trycker på korten. Sänk prestanda eller låt a bli varm. Du kan iofs låta korten gå uppemot 90 grader utan någon risk för problem men inget man brukar rekommendera bara för att.

Vad spelar du för något? Kör du på maxinställningar? DLSS eller liknande?
Citera
2024-08-06, 21:31
Avstängd
Det är coil whine du hör.. i princip alla nya grafikkort speciellt high end har det om du inte har en jävla tur.

Eftersom du använder skit som nvidia så är det svårare att fixa men i helhet behöver du underclock/undervolt dvs begränsa hur mycket ström som går in i kortet.

Om du kan så reklamera skiten och skaffa AMD så du har tillgång till deras egen software (Adrenalin) så du inte behöver använda Afterburner eller andra andrahandsprodukter som kan skada eller förstöra ditt grafikkort.
Citera
2024-08-06, 23:28
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Finns det något grafikkort typ GTX 4080 eller 4070 som inte väsnas jättemycket? Jag är trött på mitt 3080 som låter som en mindre AC när jag spelar krävande spel. Budget 15k.

https://www.inet.se/produkt/5414058/...b-windforce-v2
RTX 4080 i från Gigabyte som har minst dokumenterade fall av coilwhine.
Men det rekommenderas att du kanske siktar på ett nytt PSU samtidigt då det kräver 850w.
https://www.inet.se/produkt/6905788/...-atx-3-0-1000w
1000W Corsair.

15'939:- totalt.
Citera
2024-08-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad spelar du för något? Kör du på maxinställningar? DLSS eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Det är coil whine du hör.. i princip alla nya grafikkort speciellt high end har det om du inte har en jävla tur.

Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
https://www.inet.se/produkt/5414058/...b-windforce-v2
Tack för tips. Det är fläktarna som stör mest.

Jag spelar Satisfactory med 1440-upplösning, Ultra och ingen DLSS. Det flyter på bra till 98%. Jag får testa att sänka mina settings och se om det hjälper. Med vilket program kan jag enkelt underklocka mitt 3080?

Det är ett krävande spel i Unreal Engine 5+ och en stor karta man spelar på. Och Early Access, kanske inte helt optimerat än. De ska släppa 1.0 i september.

Det där 4080 Super-kortet verkar bra och det har en "silent mode".
Citera
2024-08-07, 14:34
Medlem
Citat:
Tack för tips. Det är fläktarna som stör mest.

Jag spelar Satisfactory med 1440-upplösning, Ultra och ingen DLSS. Det flyter på bra till 98%. Jag får testa att sänka mina settings och se om det hjälper. Med vilket program kan jag enkelt underklocka mitt 3080?

Det är ett krävande spel i Unreal Engine 5+ och en stor karta man spelar på. Och Early Access, kanske inte helt optimerat än. De ska släppa 1.0 i september.

Det där 4080 Super-kortet verkar bra och det har en "silent mode".

Att underklocka (eller det som är vanligast idag, undervolta) görs med antinge MSI Afterburner (var försiktig, fanns en hel del fejkvarianter med malware ett tag) eller liknande program.

Bara för att ett kort har "quiet mode" eller "silent mode" betyder det inte att den inte kommer låta under hög belastning. Det enda silent mode och liknande gör är att när det inte är högt belastat man det tom. stänga av fläktarna så det inte är ngt ljud alls. Som sagt handlar det om hur mycket man belastar ett kort och hur bra värmeavledningen är.

Är vissa kort tystare än andra? Absolut, de byggs olika men det blir ingen markant skillnad vid 95%+ belastning ändå. Det folk mest märkar av är väl coil whine om det finns egentligen.

Hur som haver, testa leka runt med fläktarna när du spelar och se vad temperaturerna når. Höga 80/låga 90 grader är OK men börjar du gå uppåt får du nog dra på de igen.

Använd typ HWInfo eller liknande för att hålla koll (Afterburner har även temp kontroll om jag inte minns fel).
Citera
2024-09-06, 22:40
Citat:

Är det verkligen vanliga 4070/4080 du ska köpa, och inte Super?

Techpowerup är en mycket reputable sida som bl.a. testar datorkomponenter.

Tystast 4070.
Tystast 4070 Super.

Tystast 4080.
Tystast 4080 Super.

Klicka här för att se vart du ska klicka för att rangordna korten från lägst till högst ljudnivå.
Citera
2024-09-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Är det verkligen vanliga 4070/4080 du ska köpa, och inte Super?

Techpowerup är en mycket reputable sida som bl.a. testar datorkomponenter.

Tystast 4070.
Tystast 4070 Super.

Tystast 4080.
Tystast 4080 Super.

Klicka här för att se vart du ska klicka för att rangordna korten från lägst till högst ljudnivå.
Tack för tips. Bryr mig inte direkt om vad modellen heter. Som sagt budget ca 15k. Snabbare och tystare än nuvarande 3080. Bra alternativ där i din länk.
Citera
2024-09-07, 00:22
Citat:
Tack för tips. Bryr mig inte direkt om vad modellen heter. Som sagt budget ca 15k. Snabbare och tystare än nuvarande 3080. Bra alternativ där i din länk.

4070/4080 är gamla modeller. Nya modellerna heter 4070/4080 Super och är några procent bättre och billigare än föregångarna.

Vet inte vilken upplösning du ska köra men eftersom du har en budget på 15,000 kr så skulle jag satsa på ett 4080 Super.

För 12,304 kr får du ett PNY 4080 Super XLR8 Gaming Verto OC

Eftersom du vill ha ett så tyst kort som möjligt kan det dock kanske vara värt att spendera 1195 kr mer på ett Asus TUF 4080 Super, men det kan bara du själv avgöra.
Citera
2024-10-01, 22:21
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:

Den här tabellen borde ge en bra indikation.
https://www.techpowerup.com/review/n...dition/37.html

FE alla dagar i veckan då det är påkostade komponenter direkt från NVIDIA. Finns på danska ProShop, vilket bör bli cirka 3-5 dagars leveranstid. Annars MSI.

FE NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER
https://marketplace.nvidia.com/sv-se...tx-4080-super/

MSI GeForce RTX 4080 Super 16G Suprim
https://www.inet.se/produkt/5414384/...per-16g-suprim

Finns pålitliga recensioner här:
https://www.techpowerup.com/
Citera
2024-10-02, 12:08
Avstängd
frågan ingen har ställt sig är egentligen den viktigaste. använder du ett ordentligt chassie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in