Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-06, 19:27
Avstängd
alexxanderhamiltons avatar
Här kommer jag med ett förslag på en ny regeringsform:

Regeringen och alla ministrar utses av en kommitte som vi kallar styrelsen. Deras jobb är att granska, välja mål för regeringen, och ev. Avsätta regeringen. Alla lagar måste granskas av styrelsen. Styrelsen är ditsatt av valberedningen . Varje person representerar sina egna åsikter och röstas fram av en valberedning varje år. Man röstar då om de ska sitta kvar och avgå.

Makten kontrolleras av folket men den exekutiva förmågan är lika effektiv som för en diktatur.

Motivationen för den nya regeringsformen är för att minska byråkrati och öka effektiviteten i landets högsta operativa organ. Alla mål som sätts av styrelsen granskas, och lönen för representanterna och bonusar ges bara om de når målen, denna sätts av styrelsen.

Någon som motsätter sig min nya regeringsform? Isf på vilka grunder?

EDIT: styrelsen tillsätts av en valberedning. Denna valberedningen tillsätts demokratiskt av folket. Valberedningen granskar styrelsens jobb och kan sparka alla i styrelsen.
Senast redigerad av alexxanderhamilton 2024-08-06 kl. 19:49.
Citera
2024-08-06, 19:31
Medlem
Det är väl i princip så regeringen fungerar, vem skall sedan bevaka "styrelsen" osv?
Alla lagar och förändringar skickas på remiss ("styrelsen/erna").
Senast redigerad av tjanska 2024-08-06 kl. 19:33.
Citera
2024-08-06, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är väl i princip så regeringen fungerar, vem skall sedan bevaka "styrelsen" osv?
Alla lagar och förändringar skickas på remiss.
Förutom att det är förbjudet med partier. Man röstar bara på personer.
Citera
2024-08-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Förutom att det är förbjudet med partier. Man röstar bara på personer.
Och bli en ny nation för "klanröstning" a la Afrika/Asien?
Räcker med personval som idag, mer än tillräckligt.
Senast redigerad av tjanska 2024-08-06 kl. 19:37.
Citera
2024-08-06, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och bli en ny nation för "klanröstning" a la Afrika/Asien?
Räcker med personval som idag, mer än tillräckligt.
Valberedningen skulle även kunna bestå av 10 miljoner pers som går och röstar en gång per år.
Citera
2024-08-06, 20:26
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Regeringen och alla ministrar utses av en kommitte som vi kallar styrelsen. Deras jobb är att granska, välja mål för regeringen, och ev. Avsätta regeringen.

Låter ganska exakt som Hongkongs valsystem.
Citera
2024-08-06, 20:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Låter ganska exakt som Hongkongs valsystem.
Hongkong har en lite annan struktur där representanter för Legco väljs av blandade delar demokratiskt och intresseorganisationer. Mitt system består av tre instanser: regeringen, styrelsen, rådet/demokratiska röstningar.

Men deras valberedning legco verkarvpå samma sätt utse regeringen.
Citera
2024-08-06, 22:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Du vill alltså byta Riksdagen mot en "valberedning" samt införa ett lager till med byråkrati? Ser inte riktigt vinsten med detta.
Citera
2024-08-06, 23:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Du vill alltså byta Riksdagen mot en "valberedning" samt införa ett lager till med byråkrati? Ser inte riktigt vinsten med detta.
Jag vill att demokrati enbart fungerar för att kontrollera makt. Människan är för korkad för att rösta fram politiker. Det blir bara en pajkastning med personangrepp. Ingen diskuterar sakpolitik längre. Det är löjligt. Bättre att folk fokuserar på sport och tiktok, det dom ändå gör bäst, och överlåter politik till ”experter”. Jag ger dem kredd dock, de är tillräckligt duktiga på att granska andra människors tillkortakommanden.
Citera
2024-08-07, 00:23
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag har ett bättre förslag. Avskaffa kvinlig rösträtt och förbjud kvinliga politiker.
Citera
2024-08-07, 22:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Jag vill att demokrati enbart fungerar för att kontrollera makt. Människan är för korkad för att rösta fram politiker. Det blir bara en pajkastning med personangrepp. Ingen diskuterar sakpolitik längre. Det är löjligt. Bättre att folk fokuserar på sport och tiktok, det dom ändå gör bäst, och överlåter politik till ”experter”. Jag ger dem kredd dock, de är tillräckligt duktiga på att granska andra människors tillkortakommanden.

Du skriver att "makten ska kontrolleras av folket" så hur ska denna kontroll se ut om folket är "för korkad för att rösta fram politiker"? Som skrivet innebär ditt förslag bara mer byråkrati och det är den enda skillnaden mot idag.

Vem ska förresten bestämma vem som är "expert"? Känns som det blir väldigt luddigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in