Här kommer jag med ett förslag på en ny regeringsform:
Regeringen och alla ministrar utses av en kommitte som vi kallar styrelsen. Deras jobb är att granska, välja mål för regeringen, och ev. Avsätta regeringen. Alla lagar måste granskas av styrelsen. Styrelsen är ditsatt av valberedningen . Varje person representerar sina egna åsikter och röstas fram av en valberedning varje år. Man röstar då om de ska sitta kvar och avgå.
Makten kontrolleras av folket men den exekutiva förmågan är lika effektiv som för en diktatur.
Motivationen för den nya regeringsformen är för att minska byråkrati och öka effektiviteten i landets högsta operativa organ. Alla mål som sätts av styrelsen granskas, och lönen för representanterna och bonusar ges bara om de når målen, denna sätts av styrelsen.
Någon som motsätter sig min nya regeringsform? Isf på vilka grunder?
EDIT: styrelsen tillsätts av en valberedning. Denna valberedningen tillsätts demokratiskt av folket. Valberedningen granskar styrelsens jobb och kan sparka alla i styrelsen.
Senast redigerad av alexxanderhamilton 2024-08-06 kl. 19:49.
Regeringen och alla ministrar utses av en kommitte som vi kallar styrelsen. Deras jobb är att granska, välja mål för regeringen, och ev. Avsätta regeringen.
Hongkong har en lite annan struktur där representanter för Legco väljs av blandade delar demokratiskt och intresseorganisationer. Mitt system består av tre instanser: regeringen, styrelsen, rådet/demokratiska röstningar.
Men deras valberedning legco verkarvpå samma sätt utse regeringen.
Du vill alltså byta Riksdagen mot en "valberedning" samt införa ett lager till med byråkrati? Ser inte riktigt vinsten med detta.
Jag vill att demokrati enbart fungerar för att kontrollera makt. Människan är för korkad för att rösta fram politiker. Det blir bara en pajkastning med personangrepp. Ingen diskuterar sakpolitik längre. Det är löjligt. Bättre att folk fokuserar på sport och tiktok, det dom ändå gör bäst, och överlåter politik till ”experter”. Jag ger dem kredd dock, de är tillräckligt duktiga på att granska andra människors tillkortakommanden.
Jag vill att demokrati enbart fungerar för att kontrollera makt. Människan är för korkad för att rösta fram politiker. Det blir bara en pajkastning med personangrepp. Ingen diskuterar sakpolitik längre. Det är löjligt. Bättre att folk fokuserar på sport och tiktok, det dom ändå gör bäst, och överlåter politik till ”experter”. Jag ger dem kredd dock, de är tillräckligt duktiga på att granska andra människors tillkortakommanden.
Du skriver att "makten ska kontrolleras av folket" så hur ska denna kontroll se ut om folket är "för korkad för att rösta fram politiker"? Som skrivet innebär ditt förslag bara mer byråkrati och det är den enda skillnaden mot idag.
Vem ska förresten bestämma vem som är "expert"? Känns som det blir väldigt luddigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!