Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-07, 10:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Som topic lyder är det dags att göra en ny backup då den gamla börjar haverera.

Vad är bäst mellan en extern 2.5 ssd eller intern dito?
Citera
2024-08-07, 11:18
Medlem
Om du ska backupa bilder och andra filer som inte är beroende av läs-och skrivhastighet så räcker snurrdiskar, mer lagring för pengarna.
Citera
2024-08-07, 11:42
Medlem
Jag håller med LordYpsilon: en vanlig hårddisk ger mer utrymme för pengarna.

Sedan skulle jag absolut satsa på en extern: Skulle datorn bli stulen eller börja brinna så förlorar du både datorn och backupen om backupen sitter internt. Själv har jag tre backuper: två stycken externa förvarade hemma och en extern hos en bekant (bra om huset skulle brinna ner).
Citera
2024-08-07, 11:45
Moderator
yz44s avatar
Det mest grundläggande gällande backup är att den finns på en annan fysisk plats.
Annars är det bara en kopia.
Citera
2024-08-07, 11:57
Medlem
ValkPaddas avatar
Som yz44 säger, en backup måste vara på en annan plats.

Sen skulle jag rekommendera att köpa en intern HDD även om den används som en extern då externa hårddiskar brukar innehålla SMR-diskar som inte är så roliga när det ska skrivas mycket och börjar bli fulla.
Citera
2024-08-07, 12:38
Medlem
BackToHegels avatar
På annan plats är bra, men det är inte grundläggande. Grunden är redundans, att man har flera kopior helt enkelt. Den enklaste backupen är en extra kopia vilket inte är optimalt, men det är ett jättesteg från att bara ha en enda uppsättning av informationen.

Idealet att sträva efter är 3-2-1 imo. Dvs minst tre kopior, på minst två olika typer av media med minst en kopia off-site.
Citera
2024-10-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Som övriga säger så är det bra om du försöker hitta en annan fysisk lagringsplats för en kopia.

Själv använder jag en Synology NAS för initial (nr2) kopia som därefter kör backup till Amazon Glacier S3 (EU Irland). Nu har jag inte så mycket data i AG, ca 130GB, men det kostar i stort sett ingenting (snitt $0.50 per månad) att ha den där eller att läsa åter (några spänn).
Citera
2024-10-06, 10:46
Medlem
Melange5738s avatar
DAS är billigare än NAS och ofta betydligt snabbare. Om du bara ska köra lagringen från en dator skulle jag köpa en DAS.
Citera
2024-10-06, 12:19
Medlem
invandrar-leffes avatar
Som redan konstaterats så bör självklart en backup lagras externt.
Frågan är om SSD är bästa alternativet för backupdiskar?
Det beror nog på hur användningen ser ut men om disken står länge utan matningsspänning finns en risk att man förlorar data. Det skadar ju inte att ha två externa backupdiskar varav den ena är SSD och den andra mekanisk. En mekanisk disk av hög kvalitet som hanteras varsamt och som endast är igång vid backup/återställning torde ha väldigt lång livstid ...
Citera
2024-10-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
..... En mekanisk disk av hög kvalitet som hanteras varsamt och som endast är igång vid backup/återställning torde ha väldigt lång livstid ...

Jag har 2 x 2014 Western Digital 3TB SATA 3.5 i min Synology 215+ inköpt 2015. Ta i trä o så men har fungerat felfritt hittills (enda återkommande jobbet är dygnsbackup).
Senast redigerad av elitesk 2024-10-06 kl. 13:15.
Citera
2024-10-06, 13:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Inget av dem. Satsa istället på en NAS med dubbla hårddiskar i RAID 1 (dvs att de speglas mot varandra) och molnlagring antingen av allting eller av det viktigaste, lite beroende på hur mycket pengar du vill lägga på molnlagringen. Jag betalar 17 kronor per månad för 100 GB på Onedrive och detta är tillräckligt för att täcka upp foton och dokument. Allting annat som kräver större datamängder har jag lagrat på en NAS som emellanåt tar en kopia till en extern 3,5-tumshårddisk. Kostade 2000-2500 tusen att köpa in hårdvaran men har haft den i minst 10 år vid det här laget. Och en NAS kan man ju ha mycket nytta av på annat sätt, inte bara för säkerhetskopior utan lika mycket för att avlasta bärbara datorer och telefoner med lite lagringsyta.
Citera
2024-10-07, 17:00
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitesk
Jag har 2 x 2014 Western Digital 3TB SATA 3.5 i min Synology 215+ inköpt 2015. Ta i trä o så men har fungerat felfritt hittills (enda återkommande jobbet är dygnsbackup).

Om dessa diskar varit igång hela tiden och de inte går in någon form av sleep mode där de stannar så har de snurrat en förbannat massa varv nu. Inget jag själv skulle känna mig trygg med att ha viktig data på.

Att "det fungerat felfritt hitills" är ju dessvärre ingen tröst den dagen det inte fungerar längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in