Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-08, 11:42
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
En normal sommar är det svårt att fika ute för getingarna och hopplöst med middag för myggen. Har inte ens flugor i köket när jag lagar mat.

Det är bara du som har problemet
Citera
2024-08-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Har varit ett enormt kvittrande i träden under sommaren men jag undrar hur fåglarna klarar att föda upp sina kullar med så lite insekter som det varit 2024. Inte ens mygg, flugor eller getingar ser vi till, nu i augusti har sländorna dock kommit igång.

Man får väl utgå ifrån att det ser olika ut på olika platser men med vetskap om hur de brukar få flänga för att mata ungarna börjar man undra. Håller till i Stockholms skärgård.
Det beror på att din tes är fel. Det finns gott om insekter. Åtminstone så det räcker till de insektsätande fåglarna.
Citera
2024-08-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kanske finns bra input i nån av
(FB) Vad händer i Sverige/världen (varför är det färre insekter )/Insekter minskar globalt
(FB) Var är alla insekter sommaren 2022?
I Sverige har vi inte haft den generella nedgången för insekter som man haft i exempelvis Tyskland enligt en undersökning som SLU gjort.

Varför det är så vet man inte riktigt men det kan bero på vissa regler som Sverige har men inte Tyskland när det gäller jordbruket. Bland annat får svenska bönder inte använda lika mycket insekticider som tyskarna.

Att stammarna varierar från år till år är naturligtvis helt normalt.
Citera
2024-08-08, 11:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Haha, man skulle ju kunna tro att ett forum som handlar om natur - till skillnad från sådana om kultur eller politik - skulle kretsa kring fakta och mätbara iakttagelser, men här tycks dessvärre de kognitiva utmaningarna vara oöverstigliga. Checkar härmed ut…😎
Citera
2024-08-08, 11:56
Medlem
448s avatar
Man försöker desutom ha åkerholmar med skärgård av gräs o fluff liksom åkerkanter längs gärsgårdar osnaggade.
Förutom 10-15m oklippta så även öar

Danskarna anlägger mycket vildängar i bostadsområden o städer vilket även sker nu i sverige
Citera
2024-08-08, 11:58
Medlem
Jag har rätt mycket fåglar i min omgivning. De ser rätt så mätta och belåtna ut. Man ser att de har ett överflöd av mat nu under sommaren.

Äppleträden är fulla med äpplen också. Nästan oroväckande många äpplen om man betänker att äpplen blir bäst om trädet inte har för många.

Men det här med att man upplever att det inte finns insekter. Det kan vara värt fundera på varför. Jag tror också vi ser mindre insekter än vad vi var vana vid när vi var unga. Men frågan är om det är antalet insekter totalt som minskat eller om de flyttat på sig.

Eller så kanske det är vi människor som kommit längre bort från naturen?
Citera
2024-08-08, 15:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Det kanske är vissa insekter som minskat men inte alla?

Jag minns barndomen bilrutor som hade massor men krossade insekter, det var längesedan.

På min balkong har jag sorgmygg/"blomflugor" som lever i min hemmagjorda kompostjord.
De ger mat åt zebra-hopp-spindlar och en magnifik stor kors-spindel-hona.

Massor av humlor och äkta blomflugor (de där randiga som hovrarar som en kolibri) pollinerar mina hjärtstilla, pelargoner och chili.

Ärggröna guldbaggar (grön metallic) flyger in på min balkong och gräver ner sig och lägger ägg i blomkrukorna På hösten när jag slänger jorden är det alltid stora skalbaggslarver i som äter kompost.

Det finns en hel del mott/nattfjärilar där jag bor och harkrankar.

Tornseglarna (ser ut som svalor) jagar varje dag över mitt område så vi har inte mycket mygg, tack för den ekotjänsten.

Kommunen har satt upp fladdermus-holkar längs stans å, så fladdermössen minskar mängden mygg.
Citera
2024-08-08, 16:05
Medlem
I mälardalen där jag bor är det ont om insekter nu. Inte fått ett enda myggbett i år. Men pollinerande insekter måste det funnits i våras då det blir massor med frukt.
Citera
2024-08-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Stämmer detta? SLU:s undersökning säger något annat
https://sverigesradio.se/artikel/for...om-pa-80-talet

Jag har lagt märke till en stark minskning av alla möjliga insektsarter. Särskilt de senaste två åren, men även en viss minskning redan i slutet av 2022.
Flugor myggor och knott märker jag definitivt minskat eftersom jag tillverkat "myggrökare" som effektivt skrämmer bort mygg och knott. Och jag har inte behövt använda dem de senaste två åren!

Den här rapporten som de hänvisar till täcker inte de senaste två åren. Det är konstigt och ganska typiskt att inte säga hela sanningen - alltså jag letar efter den rapporten - vilken tid den avser? Det ska ju stå i ett reportage. Mycket luddigt står det bara "från åttiotalet" .. Det är ju alldeles för ospecifikt.
Så ser jag att undersökningen bara är gjord på fyra platser - vilket är alldeles för lite. Och det står att det inte är samma lokaler som undersökts - vilket också är en stor brist. Hittade en graf med data från 2022. Men inte senare.

Som jag upplever det har vi en stark minskning av både insekter och fåglar! Särskilt de senaste två åren.
Citera
2024-09-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det kanske är vissa insekter som minskat men inte alla?

Jag minns barndomen bilrutor som hade massor men krossade insekter, det var längesedan.

Bilar för tjugo, trettio, fyrtio år sedan var mer fyrkantiga. Aerodynamiken var inte lika utvecklad, titta på en gammal Volvo 740 exempelvis. Insekterna smackade in i rutorna på gårdagens bilar medan dagens bilar har mjukare aerodynamik.

Det är med andra ord bra att vi inte ser lika många insekter på vindrutorna idag, dels för bränsleförbrukningen naturligtvis, men också för insekternas väl och ve.

Dessutom har vi diskuterat detta ämne tidigare, i fjol 2023, och här är en mer informativ tråd om insekters status. Undertecknad och den från forumet välkände "Jordgubbe" sparrar här inspirerat för både nytta och nöje: (FB) Varför är insekter så produktiva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in