Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-22, 12:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Är väl som du säger, är inte så avancerat egentligen.
Köpte en ny påse rågmjöl och körde med enkla fifty-fifty vatten/mjöl, häll bort hälften nästa dag, i med fifty-fifty denna procedur i 4 dagar.
Läste ett råd om att ett par timmar innan bakning ta 40 g surdeg och fifty-fifty igen.
Lyckades något så där det färdigbakade brödet hade lite känsla av surdegsbröd, halvbra resultat.
Känns ändå att det inte är värt besväret för någon som bara bakar sporadisk men kul grej att testa. Överhuvudtaget är alla gamla metoder att förvara livsmedel intressanta. Folk var tvungna att hitta metoder att förvara livsmedel under rådande omständigheter och man imponeras av påhittigheten.

Back to the origins.
För mig är det en kul grej att ha i kylskåpet. Kräver minimalt med jobb när man väl gjort jobbet med att starta upp den. Då är det rumstemp, varje dag, kasta massor i komposten osv. Men när den är igång har jag den i en burk i kylskåpet. Varannan vecka eller så matar jag den, alltså tar ~10g av innehållet och lägger i en ny ren burk. I med ~50g billigt vetemjöl (ibland blandar jag i lite fullkornsdinkel bara för att) och ~50g vatten. Blanda runt med en gaffel och in i kylskåpet igen med ett rent lock liggandes på.

I samband med det brukar det kunna bli surdegspannkaka eller något liknande så man slipper hälla vad som i praktiken är ~50g billigt mjöl i komposten.

Själva bakandet av surdegsbrödet har jag inte riktigt kommit igång med än. Använder mig mest av den torrjäst jag har mängder av i frysen, men ibland blandar jag i lite av min surdeg om jag tycker att det passar i det jag bakar.

Förr vandrade degbunken runt bland kvinnorna i byn. Jästen bevaras i att bunken inte diskas, degrester får torka in. Sen blir det knas efter att den fattiga kvinnan haft den, den skrapades ren. Gubben hennes söp, ungarna hungriga. Ut och försöka få tag på en klump deg och dra igång det hela igen.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-08-22 kl. 13:01.
Citera
2024-11-26, 15:08
Medlem
Citat:
Är väl som du säger, är inte så avancerat egentligen.
Köpte en ny påse rågmjöl och körde med enkla fifty-fifty vatten/mjöl, häll bort hälften nästa dag, i med fifty-fifty denna procedur i 4 dagar.
Läste ett råd om att ett par timmar innan bakning ta 40 g surdeg och fifty-fifty igen.
Lyckades något så där det färdigbakade brödet hade lite känsla av surdegsbröd, halvbra resultat.
Känns ändå att det inte är värt besväret för någon som bara bakar sporadisk men kul grej att testa. Överhuvudtaget är alla gamla metoder att förvara livsmedel intressanta. Folk var tvungna att hitta metoder att förvara livsmedel under rådande omständigheter och man imponeras av påhittigheten.

Back to the origins.

Kolla in Kenny Jakobssons videor på Youtube, han har lagt ut massor om surdegsbakning för nybörjare och har bland annat en väldigt tydlig steg för steg-instruktion om hur du får igång din surdeg på en vecka.
Men kortfattat, kör 50/50 mjöl/vatten med 90/10 vetemjöl/rågmjöl. Låt den stå framme, gärna ganska varmt, och skrapa ur nästan allt och mata först varje morgon och sedan (efter några dagar) går du över till både morgon och kväll ett par dagar tills surdegen är stabil och beter sig likadant varje gång du matar den (alltså att den typ jäser till dubbel storlek på några timmar). Då är den klar och du kan baka med den och sedan förvara den i kylen när du inte ska baka på ett tag.
Citera
2024-11-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Använder du ekologiskt mjöl till surdegen?
Det mjölet ska inte innehålla några gifter och har säkerligen en större andel mjölksyrebakterier än standardmjöl.
Det är en myt att ekologiskt skulle vara mer fördelaktigt och det finns det forskning på.
Citera
2024-11-26, 15:13
Medlem
Citat:
Gjorde mitt tredje försök att få igång en surdeg. Failade även denna gång.
Förstår inte riktigt vad problemet är, de tre första dagarna 90g ljummet vatten 60g mjöl, rågmjöl i mitt falla.
Efter första dygnet bör man se bubblor enligt receptet men inte fan såg jag det.
Nu har det gått fem dagar har matat den varje dag. Den ser livlös ut.
Hur gjorde ni som lyckades?
Bakar bröd sporadiskt så surdeg är kanske inte min grej då den måste underhållas dagligen. Men gillar surdegsbröd och hade varit kul att testa.
Håll den varm
Citera
2024-11-26, 18:29
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det är en myt att ekologiskt skulle vara mer fördelaktigt och det finns det forskning på.
Länka gärna till den forskningen.
Citera
2024-11-28, 20:36
Medlem
Starta m en gnutta bakjäst. Javisst, inte surdeg direkt. Men efter några matningar är det en vanlig surdeg.

Så startar jag alltid på landet på sommaren. Max 1 vecka om du använder den dagligen,
sen är det vanlig surdeg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in