Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Finns det inga säkerhetskrav alls på dessa fordon?

Det finns krav på bälten, och därmed på bältenas infästningar. I övrigt finns det ju generella krav på hur belysning skall vara utformad och placerad, krav på vindrutetorkare mm men inga krav vad gäller krocksäkerhet eller krockprov.

Intressant artikel att läsa i sin helhet.

Citat:
Det skiljer en hel del mellan olika fabrikat. Vissa har till och med utfört egna krocktester för att säkerställa att inredningen sitter kvar och att bodelens infästningar är starka nog. Dock ska man vara medveten om att dessa tester inte är desamma som de krockprov som utförs av Euro NCAP. Hastigheterna är lägre. Man kör in i en betongbarriär med hela fronten. Men vanligast krockar bilar bara med en del av fronten, eller snett in från sidan.

https://alltomhusbilen.se/husbilars-sakerhet/

Köparna är mer intresserade kring dinettens utformning och om det finns välkommen hem-ljus än om man anländer levande till destinationen.
Citera
2024-08-11, 15:03
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Var har du fått den uppgiften om en utav hundens historia och beteende?
Är detta en granskning ifrån innan kraschen eller efter?
Varför skulle inte polisen kunna husera ägarlösa djur utan problem?

Dottern. Hon för en kamp på Facebook för att få information om och hjälp att få föräldrarnas hundar till en lugn miljö/tillbaka till Tyskland.

Båda hundarna fick skador, om än mindre allvarliga, och behövde djurambulans med veterinär. Polisen kanske kan husera oskadade, bara bortsprungna hundar - de har knappast vård och ger smärtstillande/annan medicin.
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-08-11 kl. 15:05.
Citera
2024-08-11, 15:14
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Dottern. Hon för en kamp på Facebook för att få information om och hjälp att få föräldrarnas hundar till en lugn miljö/tillbaka till Tyskland.

Båda hundarna fick skador, om än mindre allvarliga, och behövde djurambulans med veterinär. Polisen kanske kan husera oskadade, bara bortsprungna hundar - de har knappast vård och ger smärtstillande/annan medicin.

Det är ju förvisso bra att hon försöker ordna i hopa det logistiska för hundarnas skull, men jag har svårt att giva sympati för denna bagatell i det stora hela.
Men håll du lite uppdateringar på hur det går för henne.
Citera
2024-08-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det finns krav på bälten, och därmed på bältenas infästningar. I övrigt finns det ju generella krav på hur belysning skall vara utformad och placerad, krav på vindrutetorkare mm men inga krav vad gäller krocksäkerhet eller krockprov.

Intressant artikel att läsa i sin helhet.

https://alltomhusbilen.se/husbilars-sakerhet/

Köparna är mer intresserade kring dinettens utformning och om det finns välkommen hem-ljus än om man anländer levande till destinationen.
Så det är i praktiken självgående husvagnar. Som är gjorda av masonitskivor. Vad kan gå fel då.
Citera
2024-08-11, 15:28
Medlem
Verkar som det är fler som kommit in på mitt spår om hur sanslöst dåligt skyltat det är vid detta arbete, det är helt irrelevant att ni "vana pendlare på platsen" tycker det är "ok" för tanken är det ska funka för någon som är där första gången - även för utländska fordon som är mycket vanliga på sommaren.

Att köra ner i en stor grop som denna ska vara totalt omöjligt utan att forcera betongsuggor likt bowlingkäglor. Hoppas någon åker dit så det visslar om det för så här får det fan inte gå till.
Citera
2024-08-11, 16:30
Medlem
Gomsegels avatar
Farliga fordon helt klart.

https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM
Citera
2024-08-11, 17:00
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Jag tänker även på att lösa hundar i husbilen kan ha distraherat föraren. Paret hade nyligen hämtat gatuhundar i Slovakien, och den ena beskrivs som ängslig och rädd för allt. Kan de ha varit framme i husbilen med paret?

Det finns anledning till att djur ska vara i bur och/eller bältade (kattburar)

Va? Gatuhundar från Slovakien nyss in i landet utan karantän??? Herrejävlar, grattis till rabies i en skog nära dig...

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ser direkt att de inte skyltat ordentligt så det gäller för de efterlebade att skaffa bra advokat och få ett stort skadestånd!! Dey ät väl trafikverket - staten - som ansvarar?? (synd för de betalar alltid lite)

Jo, tjena. Trafikverket är ju kända för att ta ansvar. De har enbart advokater med exakt motsatta mål.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej det var öppet in dit, en uppspårad väg och bara en liten vägkon! soḿ "varnade" för gropen
Uppenbart fel

<dödssarkasm>En hel vägkon? Ovanligt bra för att vara Trafikverket! Då har de sitt på det torra. Jävla tyskar som kränkte vägkonens integritet. </dödssarkasm>
Senast redigerad av Takpapp 2024-08-11 kl. 17:55.
Citera
2024-08-11, 17:01
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Det är ju förvisso bra att hon försöker ordna i hopa det logistiska för hundarnas skull, men jag har svårt att giva sympati för denna bagatell i det stora hela.
Men håll du lite uppdateringar på hur det går för henne.

Man kan ofta hitta bilder på inblandade fordon och omständigheter i sociala medier så de kan vara intressanta. Det finns dock inga husbilsbilder hos denna DDR-familj där de vuxna barnen inte kan förstå pappans svenska läkare på engelska. Däremot information om (en)nervös (2)gatuhund/ar nyligen hämtade i Slovakien som skadades och avvek vid olyckan. Det var tur att hon kunde fångas in och få veterinärvård. En sådan hund kan bli farlig för omgivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Va? Gatuhundar från Slovakien nyss in i landet utan karantän??? Herrejävlar, grattis till rabies i en skog nära dig...

En från Slovakien och den andra från Rumänien men exakt min tanke då jag vet hur det fuskas med karantänen. Det är motsägelsefullt när dottern först skriver att hundarna tillhör familjen och hon vill ha hem dem. För att i nästa inlägg hävda att de kommit direkt från gatan, det är problem med djurambulansen (Båstad ska ha sökt pappan som ligger livshotande skadad) och när mamma avlidit och pappa är så skadad fokuserar barnen på djurpassen i husbilen...

För mig tjöt varningssignalerna. Kan föräldrarna ha varit på smugglingsstråt i Sverige? Visst kan anhöriga i chock reagera olika och djuren bli viktigast för någon men historien har en del frågetecken. Det verkar djurambulansen Båstad också tycka, enligt dottern.
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-08-11 kl. 17:09.
Citera
2024-08-11, 17:53
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
En från Slovakien och den andra från Rumänien men exakt min tanke då jag vet hur det fuskas med karantänen. Det är motsägelsefullt när dottern först skriver att hundarna tillhör familjen och hon vill ha hem dem. För att i nästa inlägg hävda att de kommit direkt från gatan, det är problem med djurambulansen (Båstad ska ha sökt pappan som ligger livshotande skadad) och när mamma avlidit och pappa är så skadad fokuserar barnen på djurpassen i husbilen...

För mig tjöt varningssignalerna. Kan föräldrarna ha varit på smugglingsstråt i Sverige? Visst kan anhöriga i chock reagera olika och djuren bli viktigast för någon men historien har en del frågetecken. Det verkar djurambulansen Båstad också tycka, enligt dottern.

Låter väldigt oroväckande! Jag inbillade mig att hundar utan papper som antas vara från annat land avlivas? Om ingen ombesörjer karantän med medföljande kostnader. Men vad vet jag, har inte befattat mig med rumänska hundar vad jag vet.

Men återigen, varifrån kommer uppgiften om Slovakien/Rumänien? Jag har tittat bakåt i tråden men inte sett någon källa. Är det du personligen? Hur?
Citera
2024-08-11, 18:01
Medlem
exoticspices avatar
Vad heter dottern?
Citera
2024-08-11, 20:51
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad heter dottern?

Allt finns tidigare i tråden. Postade skärmdump igår. Det är dottern SB som skriver i sociala medier att hundarna kom från Slovakien och Rumänien där de levde på gatan. Bara det är märkligt, att åka på husbilsresa när man precis har hämtat nya hundar. Eventuella hundköpare i Sverige/Norge undrar nog vart hundarna tog vägen.
Citera
2024-08-11, 21:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Allt finns tidigare i tråden. Postade skärmdump igår. Det är dottern SB som skriver i sociala medier att hundarna kom från Slovakien och Rumänien där de levde på gatan. Bara det är märkligt, att åka på husbilsresa när man precis har hämtat nya hundar. Eventuella hundköpare i Sverige/Norge undrar nog vart hundarna tog vägen.
Tack. Såg din skärmdump redan igår faktiskt men öppnade den inte då jag trodde den var om olika Hundstall i Sthlm så jag hoppade över den.

Först förstod man det som att det var deras hundar men nu när det kommit fram att det är gatuhundar så kan det också vara så att paret hade tänkt behålla båda själva eller ge en till dottern. Hon verkar ju väldigt mån om att få hem hundarna.

De var väl på väg hem när de körde i gropen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in