2024-12-07, 10:38
Medlem
Stormen Darragh drar just fram över brittiska öarna och efterslängar av den kan nog väntas til Sydsverige på söndag/måndag skulle jag gissa. Igår såg jag en meteorolog på BBC, Darren Bett, förklara att "Storm DARREN is approaching Ireland tonight" - det lät exakt så!
Citera
2024-12-07, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stormen Darragh drar just fram över brittiska öarna och efterslängar av den kan nog väntas til Sydsverige på söndag/måndag skulle jag gissa. Igår såg jag en meteorolog på BBC, Darren Bett, förklara att "Storm DARREN is approaching Ireland tonight" - det lät exakt så!

Liverpool matchen är uppskjuten/inställd på grund av stormen, väntas 28m/s där.

Den ser ut att ta en mer nordlig bana över Norrbotten/Västerbotten och Västernorrland där det väntas flera plusgrader och blåst på Onsdag.

5 grader plus i Kiruna på Tisdag och runt 20m/s på Onsdag ännu värre uppe i Riksgränsen.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-07 kl. 11:06.
Citera
2024-12-07, 14:35
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Med tanke på att PV'n är så stark har vi väldigt låga temperaturer (strax över 0:an) brukade vara 5-10c konstant med toppar på 12c såhär års när vi hade Decembrar med stark PV ex 2006,2013 samt 2020.

Man behöver inte vara gammal för att se på äldre kartor på wetterzentrale att norska havet har betydligt kallare luftmassor i 850hpa vintertid än för bara något decennium sedan, naturlig variation eller början av kollaps av AMOC kan vara orsaken.
Ja du har rätt att det är "låga" temperaturer trots att PV:n är väldigt stark, ofta borde det vara som du säger 5-10 när den är så stark som just nu.
Citera
2024-12-07, 14:36
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Luciaveckan ser ut att regna bort.
Snart är hoppet om en vit jul helt ute.
Yup! vi behöver en MJO fas 7-8-1, den är i 5/6 just nu
Citera
2024-12-07, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Yup! vi behöver en MJO fas 7-8-1, den är i 5/6 just nu

Mm sen är det väl många vintrar under 20 talet som börjat precis i mellandagarna eller strax därefter, endast ifjol som var undantaget.

Det är oftast efter nyår som man brukar börja kunna åka skidor på riktigt i skogen?

Isarna ser rätt fina ut iaf just nu efter förra veckans kalla dagar.

Får se om isarna klarar stormen till veckan.

Det finns lite snö i prognosen efter Lucia, men veckan som kommer blir nog mild.
Citera
2024-12-09, 18:55
Citat:
Ja du har rätt att det är "låga" temperaturer trots att PV:n är väldigt stark, ofta borde det vara som du säger 5-10 när den är så stark som just nu.

Det har snart gått en tredjedel och största snödjupet utanför fjällen är typ 15 cm i norra Lappland.
Tror inte jag upplevt något liknande tidigare ?

Den här tiden brukar det vara iaf 1-2dm snö i så gott som hela Norrland.

I princip barmark i hela Västernorrland/Jämtland.

Dock ser iaf Jämtlandsfjällen ut att kunna få snö till Lucia veckan.

Just nu spöregnar det i Riksgränsen och i stora delar av fjällen.

För varje körning blir prognosen sämre och sämre för snö öster om fjällekedjan.
Norrlandskusten kommer vara barmark före jul.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-09 kl. 19:14.
Citera
2024-12-09, 21:25
Avstängd
Faronstreams avatar
-6 stjärnklart och inte en vindpust här i Närke och torra vägar,helt perrfekt decemberväder om ni frågar mig. Dock rätt anmärkningsvärt med tanke på att luftmassan över oss nu är 3-4c över normalt.

Men med tanke på de långa nätterna nu är det perfekta förhållande för inversionen att sätta in.
Citera
2024-12-10, 02:07
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Det har snart gått en tredjedel och största snödjupet utanför fjällen är typ 15 cm i norra Lappland.
Tror inte jag upplevt något liknande tidigare ?

Den här tiden brukar det vara iaf 1-2dm snö i så gott som hela Norrland.

I princip barmark i hela Västernorrland/Jämtland.

Dock ser iaf Jämtlandsfjällen ut att kunna få snö till Lucia veckan.

Just nu spöregnar det i Riksgränsen och i stora delar av fjällen.

För varje körning blir prognosen sämre och sämre för snö öster om fjällekedjan.
Norrlandskusten kommer vara barmark före jul.
Finns signaler mot kallare väder efter 20:e men en bit kvar och kan ändras när som helst.
Citera
2024-12-10, 07:48
Citat:
Finns signaler mot kallare väder efter 20:e men en bit kvar och kan ändras när som helst.

Varenda snö prognos har väl haft fel hittills, ser inte varför det skulle ändras nu
Varenda gång vi närmar oss ett snöfall så försvinner det från radarn, 1-2 dagar innan.
Går inte ens lita på en prognos 3 dagar framåt, även om chansen till snö då är något större.
Citera
2024-12-10, 09:10
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
-6 stjärnklart och inte en vindpust här i Närke och torra vägar,helt perrfekt decemberväder om ni frågar mig. Dock rätt anmärkningsvärt med tanke på att luftmassan över oss nu är 3-4c över normalt.

Men med tanke på de långa nätterna nu är det perfekta förhållande för inversionen att sätta in.

Det var -7 här igår men idag ska kvicksilvret tydligen visa +7, +4 just nu och det stiger.
Från -13 i Söndag till +7 idag på Tisdag = 20 grader varmare inom 48 timmar känns ju inte normalt.

Om vi haft dessa temperatur skiftningar under sommaren hade vi haft 35 grader varmt men nu blev det ju inte så. Vi har haft en ganska konstant Atlantvind från Juli månad vilket skapar kyliga somrar och milda vintrar.

Kanske är det nya klimatet som kickar in nu, det som forskarna alltid varnat för, varma strömmar från atlanten kanske blir årliga, då får vi varken en bra vinter eller en bra sommar.

Jag längtar till rysskylan och snö
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-10 kl. 09:14.
Citera
2024-12-10, 10:10
Citat:

Och där tog dom bort helgens snöfall
Det enda dom lyckas pricka in nu för tiden är regnväder och blåst.
Citera
2024-12-11, 16:23
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Det var -7 här igår men idag ska kvicksilvret tydligen visa +7, +4 just nu och det stiger.
Från -13 i Söndag till +7 idag på Tisdag = 20 grader varmare inom 48 timmar känns ju inte normalt.

Om vi haft dessa temperatur skiftningar under sommaren hade vi haft 35 grader varmt men nu blev det ju inte så. Vi har haft en ganska konstant Atlantvind från Juli månad vilket skapar kyliga somrar och milda vintrar.

Kanske är det nya klimatet som kickar in nu, det som forskarna alltid varnat för, varma strömmar från atlanten kanske blir årliga, då får vi varken en bra vinter eller en bra sommar.

Jag längtar till rysskylan och snö

Det normala är att vädret är ett kaotiskt system, det som gör att folk reagerar nu är att vi har mer koll på vädret än någonsin med appar som uppdateras konstant och fler aktiva väderstationer professionella som privata.

Själv vill jag ha kallt och torrt, ju mer nedkyld marken är innan snöfall desto bättre. Inte mer än 5-10cm snö på marken efter det blir det bara besvärligt med vallar som tinar och fryser genom vinterns gång och sen smälter i mitten av april (senaste årens kalla vårar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in