2024-08-10, 13:31
Medlem
Jag tänkte göra ett program som genererar korsord. Då behöver jag en lista med svenska ord eller något likande. "Lätt!" tänkte jag och började leta efter SAOL som pdf eller hellre som csv. Det fanns ju inte. SAOL finns online men har inte något web-API.

Web scraping finns något som heter. Om jag vet hur jag gör så borde jag kunna göra ett progam rätt enkelt som hittar alla ord på tex Flashback men jag vet inte riktigt var jag börjar.

Är det någon som vet hur jag gör detta på ett enklaste sätt? Eller helst vet om man kan ladda ner en lista med alla svenska ord, det vore enklast.

Tacksam för hjälp!
Citera
2024-08-10, 14:27
Medlem
Här har du en massa ord, bara kopiera och klistra in i ditt program
https://tyda.se/abc/sv/

Men det är ledtrådarna som gör ett korsord roligt/lätt/svårt, öva hellre upp den förmågan.
Ta lösningen till ett randomkorsord i en tidning, radera alla ledtrådar, och gör dina egna så det blir lättare eller svårare. ? Klarar du det med lätthet, kanske du har talang

Korsord som är helt AI-genererade (ledtrådarna också) är enormt tråkiga och översvämmar marknaden. Håll inte på med sådant.Låt programmet bygga upp korsordet, men du ska göra ledtrådarna.
Citera
2024-08-10, 15:18
Medlem
Tackar! Jag glömde kanske säga att jag inte tål att klippa och klistra när det finns datorer som kan sådant där så bra :-) Så jag måste ändå göra web scraping om jag skall använda den siten.

Och jag skall inte AI-generera ledtrådadar. Det skall bli något nytt och bättre när det är klart!
Citera
2024-08-10, 16:29
Moderator
vhes avatar
/usr/share/dict/swedish
Citera
2024-08-10, 17:19
Medlem
Grymt! 121426 ord fanns det i listan, inklusive olka former av samma ord (vilket är bra i mitt fall).

Ordlistan är nog inte hämtad från FB för jag saknar vissa ord som man nog bara hittar här :-)
Citera
2024-08-10, 21:40
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Ordlistan är nog inte hämtad från FB för jag saknar vissa ord som man nog bara hittar här :-)

Copyright (c) 1998

Nej, den är nog inte hämtad från Flashback... :-)
Citera
2024-08-11, 12:54
Medlem
Jag vet inte om det hjälper dig, men SAOL 12 fanns som ett program till Windows. Jag tror att jag laddade ner det från Piratebay en gång i tiden och det bör väl gå att hitta där eller någon annanstans. Verkar vara från 2012 - nej det är tydligen version 13 från 2006.

Finns ett ex på cd till salu på bokborden.se. Finns kanske något på antikvariat.net, Blocket eller Tradera också. Vet dock inte om och hur det skulle fungera för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in