• 3
  • 4
2024-08-13, 16:42
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, men jag tänker väl främst jämfört med frankrike som mer än gärna bistod med judeutlämning.

Det är det enda exemplet jag hört om. Spanien var ju aldrig ockuperat av tyskarna.

Frankrike var ju ockuperat och hade inget val, Italien var ju Allierade. Alla som var Allierade med Tyskland lämnade inte sina judar för att de inte var ockuperade.
Citera
2024-08-13, 16:44
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Frankrike var ju ockuperat och hade inget val, Italien var ju Allierade. Alla som var Allierade med Tyskland lämnade inte sina judar för att de inte var ockuperade.
Vad jag läst om frankrike deltog de hjärtligt i hopsamling av sina judar. Betydligt hjärtligare än andra ockuperade länder utan val.

Men nu håller vi på att ta över tråden.

Det var bedrup som började svamla om mussolini som ett exempel på en svag ledare. Han må ha varit mentalsjuk men svag var han knappast.
Citera
2024-08-13, 18:31
Avstängd
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vad jag läst om frankrike deltog de hjärtligt i hopsamling av sina judar. Betydligt hjärtligare än andra ockuperade länder utan val.

Men nu håller vi på att ta över tråden.

Det var bedrup som började svamla om mussolini som ett exempel på en svag ledare. Han må ha varit mentalsjuk men svag var han knappast.

Jag gillar the Duce. Inte för fascism o så men hans rätt söta språng genom torg och städer var rätt roliga,
Citera
Igår, 17:53
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag skulle nog säga att det ser inte bra ut alls.

Trump har haft en del vettiga åsikter genom åren, men nu känns det (om man skall lita på media) att han börjar gå för långt.

Nu sist pratade han om att rensa ut Gaza för att bygga bostäder och göra det till något jävla turistparadis. Nog för att Gaza är raserat i kriget och att det måste byggas upp för de som bor där, om de nu vill ha ett normalt liv igen, men Trumps planer liknar ju mer om att ta över hela skiten, rensa ut, och skapa en pengarmaskin genom ny turistindustri på plats.
De boenden som skulle köras bort, skulle få bostäder i andra länder istället, så de skulle säkert få ett bättre liv där än bland ruinerna som är idag, men principen som Trump lägger fram är farlig.

Samtidigt är han på om Grönland och vill ta ön vara sig Danmark vill eller ej. Detta är också farligt. Det vore bra att ha USA där för världsfreden, och Danmark borde inte streta emot så mycket, utan snarare lägga fram förslag på hur det kan lösas på annat sätt, än att USA äger Grönland. Det borde gå att hitta någon sorts "middle ground" där.

Något krig, som han utlovade skulle avslutas på 24-timmar, har INTE avslutats än, och då syftar jag på Ukraina.

Det känns mer som att Trump nu, när det är så jävla turbulent i världen, snarare passar på att röra om i grytan rejält för att kunna roffa åt sig, då han vet att han kan. Men det kommer bli på bekostnad av ett 3:e världskrig till slut.

EU får skylla sig själva som så jävla galet har eldat på Ukrainakriget från början, istället för att mäkla fred så som Orban har velat göra. Det hade varit värt att Ryssland får en liten del av Ukraina mot att övriga Ukraina får gå med i NATO till exempel, eller någon annan mer stabil lösning än vad läget är idag.

Jag tror inte detta kommer sluta bra för mänskligheten, och då speciellt för västvärlden. Medan många andra länder som har hjärna nog att bara lugnt titta på, kommer klara sig rätt fint ändå.
Senast redigerad av EnergizerBunny Igår kl. 17:55.
Citera
Igår, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAGA2024
Vi har ett otroligt instabilt och splittrat USA där vi står inför ett av dom mest avgörande valen i landets historia. Vi har en orolig situation nere i Israel där Hamas/Palestina har ett enormt stöd bland befolkningen i västvärlden. Vi har hela situationen i Iran, situationen mellan Kina och Taiwan och slutligen har vi oroligheterna i England.

Hur tror ni att allt detta kommer sluta? Då jag bor i Texas ör jag är mest insatt i situationen i USA, och jag är övertygad om att vi inom kort kommer att se ett inbördeskrig som resulterar i att USA delas upp i två nya stater. Lite som innan förra inbördeskriget.

Vad tror ni?

Isåfall så är det ju demokraterna som tar till vapen och går till anfall, låter det trovärdigt?

Det är samma sak i resten av världen, det är inte högern som tar till vapen, det är Vänstern som kommer göra det.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Detta är redan förutspått.

Citat:
The splitting up of the world into three great super-states was an event which could be and indeed was foreseen before the middle of the twentieth century. With the absorption of Europe by Russia and of the British Empire by the United States, two of the three existing powers, Eurasia and Oceania, were already effectively in being. The third, Eastasia, only emerged as a distinct unit after another decade of confused fighting. The frontiers between the three super-states are in some places arbitrary, and in others they fluctuate according to the fortunes of war, but in general they follow geographical lines. Eurasia comprises the whole of the northern part of the European and Asiatic land-mass, from Portugal to the Bering Strait. Oceania comprises the Americas, the Atlantic islands including the British Isles, Australasia, and the southern portion of Africa. Eastasia, smaller than the others and with a less definite western frontier, comprises China and the countries to the south of it, the Japanese islands and a large but fluctuating portion of Manchuria, Mongolia, and Tibet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in