Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-14, 21:03
  #265
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Att han inte bannar bokstavligen alla som inte tycker som honom är rätt självklart då han varken är tankeläsare eller har tiden att gå igenom alla tweets på hela plattformen.

Sen tycker jag givetvis att han ska ha rätten att göra som han vill på sin privatägda plattform, jag ville mest belysa att han hycklar när han påstår sig vara för yttrandefrihet.

Precis som du.

Men din analys är att om han kunde rent praktiskt skulle han banna alla som inte tycker som han och det baserar du på att han bannar en mindre del av de som inte tycker som han. Det framstår som en verklighetsfrämmande extrapolering av fakta. Utan att ha kollat upp det i detalj vågar jag påstå att det finns mängder av användare på X med åsikter som skiljer sig från Musks.

Men visst, bannar han några som inte tycker som han är det också hyckleri, jag håller med om det.

Men som vi ser finns det också ett yttre tryck från stater och från EU att ytterligare strypa den villkorade yttrandefrihet som trots allt finns på X och som är värdefull även om Musk som privat aktör bara tillåter sin version av yttrandefrihet.

Det är dåligt och vad den här tråden handlar om, Musks brister i åtanke. EU är värre än Musk och att EU begränsar yttrandefriheten är värre än att Musk gör det.
Citera
2024-08-14, 21:22
  #266
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Ja nu har du iaf fått svart på vitt att musk bannar folk som inte håller med honom.

Din oförmåga att läsa källorna jag presenterat är knappast mitt problem.
X/Musk bannar folk som bryter mot reglerna och är anti-yttrandefrihet, till skillnad från förra ledarskapet som direkt bannar när någon åsikt gick emot woke/etablissemanget eller uppfattades som obevkäm. Det är typiskt pöbelmobb att kväsa alla som inte håller med de själva. De bygger en slags kult kring ont och gott och alla som inte håller med är onda. Mycket skrämmande faktiskt. Enda sättet att spränga kulten/lynchmobben är att lyfta fram lögnerna och de uppdiktade historierna.

Min uppfattning är att X/twitter är en betydligt friare plattform nu än det var innan Musks övertagande. Det är bara uppviglare och åsiktsintoleranta som har det jobbigt att nå fram med sina hatkampanjer.
__________________
Senast redigerad av Regeringsbildare 2024-08-14 kl. 21:29.
Citera
2024-08-15, 18:37
  #267
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Hjälper vad?
På vilket sätt hjälper ditt inlägg?
Musks svar hjälper inte europeisk yttrandefrihet. Att en av världens mäktigaste män uttrycker sig som han gör är ett dåligt tecken. För femtio år sedan skulle man framträda på ett välartat sätt i media för att vara ett föredöme för det uppväxande släktet. Nu är det de mest vanartade ur det uppväxande släktet som sätter normen bland vissa av världens ledare.
Citera
2024-08-15, 19:56
  #268
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Musks svar hjälper inte europeisk yttrandefrihet. Att en av världens mäktigaste män uttrycker sig som han gör är ett dåligt tecken. För femtio år sedan skulle man framträda på ett välartat sätt i media för att vara ett föredöme för det uppväxande släktet. Nu är det de mest vanartade ur det uppväxande släktet som sätter normen bland vissa av världens ledare.
Som flera varit inne på. Det är Musks sätt att svara som gett händelsen uppmärksamhet. Om Musk skulle ha svarat artigt och lågmält skulle det ha varit ungefär som när man besvärar sig mot en myndighet, enligt av myndigheterna anvisade förfaringssätt. Ett besvär som noteras med en ögonblinkning.

Att inte följa normen är att visa att man underkänner systemet. Att följa den är att spela med. EU:s uppmaning är så plump och vittnar om en sådna självgodhet och maktfullkomplighet att de förtjänar att få ett långfinger tillbaka. Musk vet mycket väl att EU:s våta dröm är total kontoll över sociala medier och han är trött och frustrerad över det. Det är jag också.

EU:s totalitära dröm är inte något man diskuterar med. Man slåss mot den. Lite som när Wendy och Cartman slåss i Southpark S9E12.
https://en.wikipedia.org/wiki/Breast_Cancer_Show_Ever
Genom en liknelse uppmanar rektorn Wendy att slåss
""When you have cancer, you fight. Because it doesn't matter if you beat it or not. You refuse to let that fat little lump make you feel powerless." Realizing that Cartman will never stop of his own will, and that she has Principal Victoria's support, Wendy decides to fight him. "

Här är det EU som är cancern. Det har diskuterats och arbetats "demokratiskt och konstruktivt" i 25 år och det sluttande planet går mot avgrunden. Det är dags att sluta jamsa och tala klarspråk.
Citera
2024-08-15, 20:06
  #269
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Som flera varit inne på. Det är Musks sätt att svara som gett händelsen uppmärksamhet. Om Musk skulle ha svarat artigt och lågmält skulle det ha varit ungefär som när man besvärar sig mot en myndighet, enligt av myndigheterna anvisade förfaringssätt. Ett besvär som noteras med en ögonblinkning.

Att inte följa normen är att visa att man underkänner systemet. Att följa den är att spela med. EU:s uppmaning är så plump och vittnar om en sådna självgodhet och maktfullkomplighet att de förtjänar att få ett långfinger tillbaka. Musk vet mycket väl att EU:s våta dröm är total kontoll över sociala medier och han är trött och frustrerad över det. Det är jag också.

EU:s totalitära dröm är inte något man diskuterar med. Man slåss mot den. Lite som när Wendy och Cartman slåss i Southpark S9E12.
https://en.wikipedia.org/wiki/Breast_Cancer_Show_Ever
Genom en liknelse uppmanar rektorn Wendy att slåss
""When you have cancer, you fight. Because it doesn't matter if you beat it or not. You refuse to let that fat little lump make you feel powerless." Realizing that Cartman will never stop of his own will, and that she has Principal Victoria's support, Wendy decides to fight him. "

Här är det EU som är cancern. Det har diskuterats och arbetats "demokratiskt och konstruktivt" i 25 år och det sluttande planet går mot avgrunden. Det är dags att sluta jamsa och tala klarspråk.
Ta några steg bakåt och tänk efter! Han kunde ha svarat uppriktigt utan att låta som gangster: "Jag gör som jag vill och det kan ni också göra".
Citera
2024-08-15, 20:58
  #270
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ta några steg bakåt och tänk efter! Han kunde ha svarat uppriktigt utan att låta som gangster: "Jag gör som jag vill och det kan ni också göra".

Ja han kunde ju ha svarat som Henrik Jönsson gör i en av sina vloggar.
https://www.youtube.com/watch?v=TQ642xhTrWE

Han tar upp de vanliga argumenten för yttrandefrihet. En trevlig video att se.

Henrik Jönsson är rätt obekant för mig men troligtvis alldeles för höger. I denna video gör han bra ifrån sig, den enda jag sett med honom. Men har Henrik Jönsson uppnått nånting? Har någon politiker tagit åt sig av hans konstruktiva debatteknik?
Citera
2024-08-16, 07:29
  #271
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
EU har ju gått ut och sagt att dom inte vill att det ska diskuteras någonting som gör att folk öppnar sina ögon. Det är det dom syftar på som "skadligt innehåll"

Exakt! Skadlig innehåll eller våldsamt motstånd eller hot mot demokratin eller varför inte den fina regeln som överskrider dem alla inklusive mänskliga rättigheter: i strid med våra riktlinjer och "allas likad värde".
Citera
2024-08-20, 15:49
  #272
Medlem
diseuses avatar
Flera grupper, ARTICLE 19, Access Now, och the Electronic Frontier Foundation (EFF), skriver ett öppet brev med anledning av Thierry Bretons uttalande.

EU: Political posturing vs. human rights – Breton’s flawed vision for DSA enforcement:
Citat:
As in previous instances, Commissioner Breton’s letter conflates illegal content with other types of ‘harmful content’ that is not necessarily illegal. However, the DSA, like international freedom of expression standards, does make a distinction between these categories of content. We encourage the EU Commission to follow the letter and spirit of the DSA and focus on whether VLOPs adequately assess systemic risks stemming from their systems and processes rather rather than demanding content-specific restrictions.

The Commissioner’s letter highlights the ongoing lack of clarity regarding the concept of systemic risks under the DSA. In our letter, we urge the EU Commission to provide more clarity on their understanding of systemic risks and to issue according guidance as foreseen by Article 34(1) of the DSA.
Citera
2024-08-23, 08:42
  #273
Medlem
wwrs avatar
X-it

EU-kommissionens hat mot Elon fortsätter. Nu diskuteras X-it 😁 Sverige borde göra samma.

Citat:
Elon Musk’s best move in EU fight may be an eXit

https://www.reuters.com/breakingview...it-2024-08-21/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in