• 2
  • 3
2024-10-22, 11:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
"En gåva är något som skickas mellan två privatpersoner, som är för privat bruk och som skickas vid enstaka tillfällen samt utan någon som helst betalning av mottagaren."
Vad det innebär vet jag inte. Men om du tar emot 6 gåvor på en månad från samma land måste ju nåt system i postnord eller tullverket känna av det tänker jag.
Det kan man tänka, men det nämns inget antal och syftet med skrivningen torde vara att undvika att du får flera leveranser av samma produkt från samma person hela tiden tänker jag.

Jag har vänner och barn som skickar små och stora paket då och då, vissa är i samma land och jag får garanterat fler än tre från ett och samma land och har "alltid" fått det. Det har aldrig varit något problem.
Citera
2024-10-22, 11:36
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Kommer inte ihåg. Det stod nånstans bara att det inte fick ske mer än några gånger om året. tullverkets egna hemsida. Och tullverket måste väl få föra register? Du tror inte de för register på beslagtagna grejer tex som inkluderar personnr? Det är väl sån information som de skickar direkt vidare till polisen.
Oklart om de för register på hur många gåvor nån tagit emot dock Verkar inte hitta den informationen längre. Kanske tullverket tagit bort nån övre gräns på gåvor.
Att de för register över de försändelser de vidtagit åtgärder är inte bara troligt, det är ett lagkrav... Sådant som bara passerar gissar jag inte registreras på något sätt.
Citera
2024-10-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Om du inte tror att ALLT som kommer per post/paket från Ryssland idag väcker intresse hos SÄPO så är du mer än lovligt naiv...

Inte för vanliga souvenirer och annan skit. Finns jättemånga 60-70åriga exmilitärer inom försvarsmakten som beställer hem samlingar av ussr knivar och vapen har man ju sett och läst om. Och dessa personer lutar sig troligen till det extrema höger. Tror nog inte säpo bryr sig ett skit om dessa folk med deras "samlingar". Nu var detta bara ett exempel. Själv är jag för ung för att facinera mej kring ussr. levde inte ens då och finner ingenting med det intressant.
Senast redigerad av fonzen 2024-10-22 kl. 11:39.
Citera
2024-10-22, 11:42
Medlem
Citat:
Det kan man tänka, men det nämns inget antal och syftet med skrivningen torde vara att undvika att du får flera leveranser av samma produkt från samma person hela tiden tänker jag.

Jag har vänner och barn som skickar små och stora paket då och då, vissa är i samma land och jag får garanterat fler än tre från ett och samma land och har "alltid" fått det. Det har aldrig varit något problem.

Super, då vet jag. Dom har nog lite koll på dej i alla fall men det förblir alltid en hemlighet för "oss "
Citera
2024-10-22, 11:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Inte för vanliga souvenirer och annan skit. Finns jättemånga 60-70åriga exmilitärer inom försvarsmakten som beställer hem samlingar av ussr knivar och vapen har man ju sett och läst om. Och dessa personer lutar sig troligen till det extrema höger. Tror nog inte säpo bryr sig ett skit om dessa folk med deras "samlingar". Nu var detta bara ett exempel. Själv är jag för ung för att facinera mej kring ussr. levde inte ens då och finner ingenting med det intressant.
Med tanke på situationen idag så är jag övertygad om att du har fel, allt annat vore i det närmaste tjänstefel.

Jag känner många militärer i den ålder du anger och inte någon är särskilt fascinerad av gamla Sovjet. Vill man trots allt ha gamla sovjetiska samlarprylar så finns dessa i överflöd i andra, mindre suspekta länder (t.ex. Kazakstan, Kirgizistan eller varför inte Ukraina).
Citera
2024-10-22, 11:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Super, då vet jag. Dom har nog lite koll på dej i alla fall men det förblir alltid en hemlighet för "oss "
Bra då!
Citera
2024-10-22, 13:09
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Det måste ju ha varit runt 2015-2016 som man införde moms från första kronan på kina paket. Förklaringen var av sådan att det skickades från företagsadresser vilket postnord såg. Aliexpress, dhgate, alibaba) brukade vara säljare på dessa marknadssidor med ägande av egna kinesiska bolag. Detta hade postnord missat i 100 år.

Så när du köpte från en kina butik så såg postnord inte det längre som Privatperson - privatperson.
Utan det blev istället företag - till privatperson. Därför gick aldrig kinesiska paket igenom som gåva efter 2015
Sen gjordes ytterligare förändringar runt 2020. Numera betalar man moms på paket från Kina via dessa marknadssidor inbakat i priset vid check-out.

Moms har man alltid varit tvungen att betala. Däremot var det inga tullavgifter från Kina för mindre försändelser. Anledningen till att försändelserna åkte igenom utan att momsbeläggas var att Postnord/tull hade inget bra system för momsbelägga varorna.

Värdet på momsen var lägre oftast än vad arbetskostaden var för att gå igenom alla försändelser och skicka ut ett kravbrev till mottagare.

Sedan när det blev krav med tullavgifter och högre fraktavgifter från Kina gjorde tull/postnord om hela sitt system och logistik. Moms har alltid varit på totaltbeloppet inkluderat frakt.
Citera
2024-10-23, 22:23
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Om du inte tror att ALLT som kommer per post/paket från Ryssland idag väcker intresse hos SÄPO så är du mer än lovligt naiv...
SÄPO är inte naiv. De har olika klassificeringar på personer som kan påverka nationens säkerhet.
Från skillnad från allmänheten så vet SÄPO också om riktiga anledningar till krig och inte propagandapenis.

Anledningen till att brev, produkter etc kan skickas och tas emot är för att mottagare och sändare är låg eller ingen risk för rikets säkerhet.
Citera
2024-10-24, 14:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micool87
SÄPO är inte naiv. De har olika klassificeringar på personer som kan påverka nationens säkerhet.
Från skillnad från allmänheten så vet SÄPO också om riktiga anledningar till krig och inte propagandapenis.

Anledningen till att brev, produkter etc kan skickas och tas emot är för att mottagare och sändare är låg eller ingen risk för rikets säkerhet.
Du har en naiv övertro till SÄPO samtidigt som du kan ske underskattar deras förmåga. De vet nog inte mer om anledningen till kriget än du och jag, de kanske vet mer om vad som sker i vissa delar eftersom de behöver ha den kunskapen för sitt arbete, men de vet generellt inte mer än du och jag.

Däremot är de ju inte dumhuvuden och de vet vilka riskerna är med fri rörlighet för ryssar och försändelser till och från Ryssland. Självklart övervakar de detta, det kommer inte många brev eller paket från Ryssland numera.
Citera
2024-10-30, 03:33
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Du har en naiv övertro till SÄPO samtidigt som du kan ske underskattar deras förmåga. De vet nog inte mer om anledningen till kriget än du och jag, de kanske vet mer om vad som sker i vissa delar eftersom de behöver ha den kunskapen för sitt arbete, men de vet generellt inte mer än du och jag.
Jo, de har intelligensutbyte med militära sektorerna FRA och MUST. Så de har koll.
Citera
2024-10-30, 08:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micool87
Jo, de har intelligensutbyte med militära sektorerna FRA och MUST. Så de har koll.
Förvisso sant, men de får bara veta sådant som dessa andra organisationer tror att SÄPO de facto behöver för sitt jobb.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in