2024-08-13, 21:29
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jo, om citationstecken förekommer efter frågetecknet, då ska det vara punkt - inte annars.

Så skriver jag, men det kan ju vara fel?
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle utan tvekan välja 2. Vet ej om det finns någon regel som säger så, men för mig känns 1 bara som att trycka in punkten för sakens skull.

Brukar aldrig köra skiljetecken efter citationstecken om det är ett skiljetecken alldeles innan citationstecknet.

Jag kan förstå logiken i det, och tycker egentligen att ditt förslag ser bäst ut. Tack.
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Ingen punkt efter citationstecknet. Du har redan ett frågetecken som avslutande interpunktion i citatet.
Fast det är ju innanför citatet, som inte avslutas förrän det kommer en punkt efter citationstecknet.
Citera
2024-08-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Ingen punkt efter citationstecknet. Du har redan ett frågetecken som avslutande interpunktion i citatet.

Exakt vad jag tänkte säga! 😊
Citera
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag kan förstå logiken i det, och tycker egentligen att ditt förslag ser bäst ut. Tack.
Iof hade jag helst skrivit om det hela.

Då ägde intervjun rum idag. Det var absolut inga "Kan du berätta lite mera om dig själv?" utan Istället var det raka puckar, precis som jag ville ha det.
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Men du måste berätta mer om semikolonet vi inte sett. Vad hade det med saken att göra? Och var var det?
Citera
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle utan tvekan välja 2. Vet ej om det finns någon regel som säger så, men för mig känns 1 bara som att trycka in punkten för sakens skull.

Brukar aldrig köra skiljetecken efter citationstecken om det är ett skiljetecken alldeles innan citationstecknet.

Anser Du att citationstecknet fungerar som en punkt?
Citera
2024-08-13, 21:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Så skriver jag, men det kan ju vara fel?

Huvudsaken är ju att man blir förstådd när man kommunicerar i skrift? Men ska det vara korrekt, så gäller nedanstående. Kika i skönlitterära böcker, där citationstecken används vid dialoger.

Rätt:
"Är hon verkligen mogen för att skaffa barn?". Det tycker jag inte.

Fel:

"Är hon verkligen mogen för att skaffa barn?" Det tycker jag inte.
Citera
2024-08-13, 21:34
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men du måste berätta mer om semikolonet vi inte sett. Vad hade det med saken att göra? Och var var det?

Jag tror att TS skrev fel; hen menade citationstecken.
Så tolkar jag det iaf.
Citera
2024-08-13, 21:35
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Här har ni fucking frågan i orginalform FFS!!:

Alt 1: Då ägde intervjun rum idag. Det var absolut inga "Kan du berätta lite mera om dig själv?". Istället var det raka puckar, precis som jag ville ha det.

Eller så här:

Alt 2: Då ägde intervjun rum idag. Det var absolut inga "Kan du berätta lite mera om dig själv?" Istället var det raka puckar, precis som jag ville ha det.

Vad är rätt FFS!!!??

Det skall vara punkt efter meningen. Citatet utgör ju inte hela meningen, utan ingår som en del i meningen. Frågetecknet hör till citatet, men meningen som helhet skall avslutas med punkt.
Citera
2024-08-13, 21:35
Medlem
zombie-nations avatar
Frågetecken och utropstecken inom citatet och ingen punkt. Är det punkt så är den utanför citatet. Fråga inte varför.
Citera
2024-08-13, 21:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror att TS skrev fel; hen menade citationstecken.
Så tolkar jag det iaf.
I saw what you did there ; snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in