Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-14, 08:31
Medlem
Alkibiadess avatar
(Om denna tråd passar bättre i OS-forumet får mod flytta den dit. Jag tänker att OS-forumet snart arkiveras och att denna tråd kan vara intressant i perspektivet fram mot OS i Tokyo 2028 och att den därför passar bättre i övrig sport).

Nu när OS i Paris 2024 är avslutat kan det vara lite intressant att kolla tillbaka på ungdoms-OS i Buenes Aires 2018 och se hur det har gått för de svenskar som var med då. Hur många var med i Paris och hur gick det för dem? Vilka har försvunnit helt?

Medaljer
Ashwathi Pillai, badminton - guld (mixad nationsöverskridande lagtävling)
David Åhman & Jonathan Hellvig, beachvolley - guld
Jonna Malmgren, brottning - guld
Sara Junevik, simning - guld

Elin Lindroth, rodd - silver
Robin Hanson, simning - silver

Robin Hanson, simning - brons
Tonya Paulsson, gymnastik - brons (mixad nationsöverskridande lagtävlingen)

Ashwathi Pillai tog guld i lagtävlingen och blev nia i singeltävlingen. Vart har hon tagit vägen sedan dess?

Truls Möregårdh blev femma i bordtennisens singelturnering och fyra i den mixade lagtävlingen (tillsammans med en serb). I singelturneringen tog för övrigt Chuqin Wang guldet och Tomakazu Harimoto silvret.

I beachvolleybollen vann som sagt Åhman och Hellvig guldet.

Jonna Malmgren tog guld i brottningens 49kg-klass. Julia Fridlund tog en femteplats i 73kg-klassen. Hur har det gått för Fridlund sedan dess?

Inga framgångar i golfen. Amanda Linnér 30:e, Ludvig Eriksson 26:a och i lagtävlingen 23:a.

I gymnastik tog Tonya Paulsson två sjundeplatser (mångkamp och barr) och Marcus Stenberg en 17:e plats. Paulsson tog brons i den mixade nationstävlingen och Stenberg tog en femteplats i samma tävling. Paulsson är väl fortfarande aktiv och en del av det svenska gymnastiklaget.

I rodd tog Elin Lindroth silver i singelsculler. Vad har hänt med henne?

I simningen presterade Sara Junevik bäst med guld på 50 fjäril och en femteplats på 100 fjäril. I sina sämre grenar blev hon 28:a på 50 frisim och 29:a på 50 rygg. Robin Hanson tog två medaljer, silver på 200 frisim och brons på 100 frisim. I övrigt blev Hanson sjua på 50 frisim, 11:a på 400 frisim och 16:e på 50 fjäril. På 50 frisim blev också Björn Seeliger femma. På 50 bröst blev Hannah Brunzell tia och Julia Månsson 17:e. På 200 medley blev Brunzell 25:a. I den mixade medleylagkappen blev Sverige elva. När det gäller internationella välbekanta namn så kan man notera att Kristof Milak vann 200 och 400 frisim och Kaylee McKeown vann 50 ryggsim. Junevik, Hanson och Seeliger var med i Paris men det vara bara Seeliger som simmade individuellt. På 200 frisim kan man notera att Hanson bara var en knapp halvsekund efter Milak. Hanson har ju inte alls haft den utvecklingen man hoppades på. Inte heller Brunzell och Månsson har haft en utveckling mot den svenska eller internationella eliten.

I taekwondo blev Rim Baya femma. Svensk taekwondo handlar väl bara om interna bråk så att någon svensk skulle utvecklas till en bra internationell nivå är ju knappast troligt.

I triathlon blev Andreas Carlsson fyra individuellt och i den mixade lagtävlingen så bröt hans lag. Ja, vad händer på herrsidan inom svenskt triathlon?

Sverige deltog inte i friidrott då svenska friidrottsförbundet inte prioriterade detta ungdoms-OS (då det var förlagt till senhösten en bra tid efter att friidrottens utomhussäsong var avslutad).

Mixade lagtävlingar där olika nationer tävlar i samma lag tycker inte jag att man skall dra några vidare slutsatser av. Truls och Åhman/Hellvig är ju de som står ut nu när vi har facit från Paris. Några av simmarna och Malmgren i brottning var också med i Paris.
Citera
2024-08-14, 18:20
Medlem
Jag tror att Ungdoms OS är en svår tävling att dra några slutsatser från.
Jag roade mig med att gå igenom truppen i Murcias år 2001.
Det fanns endast en framtida seniormedaljör i den..Emma Green som vann Guld i höjdhopp på 1.82

Brorsan till Bobby Lohse ingick också i truppen,men det var ju Bobby som vann OS medalj och inte Magnus.

Det är extremt vanskligt att dra några slutsatser utifrån resultat som junior.
En grav majoritet lovande juniorer blir som bäst medelmåttor som seniorer.
Citera
2024-08-14, 18:34
Medlem
Ungdoms OS(sommar)har i de föregående spelen producerat Angelica Bengtsson samt några Handbollstjejer som blev något att hänga i julgran som seniorer.

Ingen i övrigt lyckades ta steget till framgångsrik senior,trots en hel del vunna medaljer.
Citera
2024-08-27, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror att Ungdoms OS är en svår tävling att dra några slutsatser från.
Jag roade mig med att gå igenom truppen i Murcias år 2001.
Det fanns endast en framtida seniormedaljör i den..Emma Green som vann Guld i höjdhopp på 1.82

Brorsan till Bobby Lohse ingick också i truppen,men det var ju Bobby som vann OS medalj och inte Magnus.

Det är extremt vanskligt att dra några slutsatser utifrån resultat som junior.
En grav majoritet lovande juniorer blir som bäst medelmåttor som seniorer.

Viktigt att skilja på det ungdoms-OS Emma Green deltog i som endast är europeiskt. European Youth Olympic Festivals (arrangerat av de europeiska olympiska kommittéerna), som fortfarande finns men som sedan 2010 när Angelica Bengtsson och Khaddi Sagnia tog guld, var IOKs första Youtube Olympic Games
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in