Citat:
Ursprungligen postat av
ItsWednesday
Avundsjuka är det svenska normaltillståndet, varför tror du annars sajter som Ratsit, etc. är så populära?
Jag avundas sällan folks framgångar, jag har lärt mig att vi alla har olika förutsättningar här i livet. Sen som EmMEw0w93 här ovanför så vist skriver, så handlar mycket om fasad. Folk kan framstå som hur lyckade och lyckliga som helst, men bakom masken är de deprimerade missbrukare. Sånt ser man exempel på hela tiden.
Jag tror inte att avundsjuka är svenskt. Det är universellt. Däremot är svensksjukan att vi tror att vi är så speciella och unika jämfört med resten av världen. Något gick fel i utvecklingen från Lort-Sverige till Landet Lagom till Långtifrån Lagom.
Att säga som det är har alltid varit en drivkraft för mig. Samtidigt har jag haft lite svårt att se igenom masken hos andra, men på senare år har jag blivit riktigt bra.
Samtidigt är det odiskutabelt så att människor generellt lyssnar mer på och bevakar människor med en fin fasad mer än vad de gör med oss som inte har det. Hur var det jag såg det uttryckas nyss? Självklart lyssnar man mer på en framgångsrik person än en misslyckad fattiglapp. Follow the money, alltså. Det gäller även avundsjuka. Så fort man gör något som kostar pengar blir folk avundsjuka, alldeles oavsett om de egentligen vill göra den saken eller inte. Det är resurserna i sig som väcker avunden.