2024-08-14, 09:16
Medlem
PappaTribes avatar
Hej! Jag är Intresserad att höra era historier om avundsjuka,

Är du avundsjuk eller har blivit drabbad av avundsjuka eller har det t.om hjälpt dig/någon ibland?

Berätta!
Citera
2024-08-14, 09:32
Avstängd
Jag tror att jag blivit drabbad av några handlingar drivna av avundsjuka, men för det mesta är det inte så farligt.

Då jag inte är med i den vanliga matchen med de flesta av er andra så känner jag sällan avundsjuka. Istället gläds jag över att livet är så pass bra som det är, men är ibland också sorgsen över allt det inte är. Om man inte orkar vara sorgsen kan avunden bli en drivkraft. Men jag tror inte på destruktivitet även om den finns i mig och alla andra människor. Avunden finns. Den kommer alltid att finnas.
Citera
2024-08-14, 09:56
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Jag var nog avundsjuk som barn, man kunde tycka att det var orättvist när andra barn hade coola leksaker men inte jag.

Men nu som vuxen bryr jag mig inte, man lär sig med tiden att ingen lever på moln. Till exempel när jag ser någon köra en snygg bil eller något då vet jag om att antigen är den tagen på lån eller så har det varit slit bakom det, inget kommer gratis.

Många fler än vad man tror lever med oro, stress, depression och ånger med det ser man inte bakom fasaden.
Citera
2024-08-14, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jag var nog avundsjuk som barn, man kunde tycka att det var orättvist när andra barn hade coola leksaker men inte jag.

Men nu som vuxen bryr jag mig inte, man lär sig med tiden att ingen lever på moln. Till exempel när jag ser någon köra en snygg bil eller något då vet jag om att antigen är den tagen på lån eller så har det varit slit bakom det, inget kommer gratis.

Många fler än vad man tror lever med oro, stress, depression och ånger med det ser man inte bakom fasaden.

Jag måste posta den här igen:

"Vad är det egentligen för fel med klassiker som skam och skuld, och att inte alls kunna förlåta sig själv för allt? De där sakerna man gjort och sagt som knappt går att tänka på utan att önska livet ur sig själv. Varför måste det bäddas in i ett rosa sammetssken?*"

Det är Jack Hilden som sågar Hanna och Amandas senaste skräckhistoria till självhjälpsbok. Länkar strax.

Edit: Nu finns länk

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-hannah-widell
Citera
2024-08-14, 10:04
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Avundsjuka är det svenska normaltillståndet, varför tror du annars sajter som Ratsit, etc. är så populära?

Jag avundas sällan folks framgångar, jag har lärt mig att vi alla har olika förutsättningar här i livet. Sen som EmMEw0w93 här ovanför så vist skriver, så handlar mycket om fasad. Folk kan framstå som hur lyckade och lyckliga som helst, men bakom masken är de deprimerade missbrukare. Sånt ser man exempel på hela tiden.
Citera
2024-08-14, 10:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Avundsjuka är det svenska normaltillståndet, varför tror du annars sajter som Ratsit, etc. är så populära?

Jag avundas sällan folks framgångar, jag har lärt mig att vi alla har olika förutsättningar här i livet. Sen som EmMEw0w93 här ovanför så vist skriver, så handlar mycket om fasad. Folk kan framstå som hur lyckade och lyckliga som helst, men bakom masken är de deprimerade missbrukare. Sånt ser man exempel på hela tiden.

Jag tror inte att avundsjuka är svenskt. Det är universellt. Däremot är svensksjukan att vi tror att vi är så speciella och unika jämfört med resten av världen. Något gick fel i utvecklingen från Lort-Sverige till Landet Lagom till Långtifrån Lagom.

Att säga som det är har alltid varit en drivkraft för mig. Samtidigt har jag haft lite svårt att se igenom masken hos andra, men på senare år har jag blivit riktigt bra.

Samtidigt är det odiskutabelt så att människor generellt lyssnar mer på och bevakar människor med en fin fasad mer än vad de gör med oss som inte har det. Hur var det jag såg det uttryckas nyss? Självklart lyssnar man mer på en framgångsrik person än en misslyckad fattiglapp. Follow the money, alltså. Det gäller även avundsjuka. Så fort man gör något som kostar pengar blir folk avundsjuka, alldeles oavsett om de egentligen vill göra den saken eller inte. Det är resurserna i sig som väcker avunden.
Citera
2024-08-14, 10:54
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag tror inte att avundsjuka är svenskt. Det är universellt. Däremot är svensksjukan att vi tror att vi är så speciella och unika jämfört med resten av världen. Något gick fel i utvecklingen från Lort-Sverige till Landet Lagom till Långtifrån Lagom.

Du har många bra poänger. Håller med om svensksjukan. Tror efterkrigstiden och den med övriga Europa jämförelsevis starka ekonomin misstogs av många svenskar för bedrifter, ist för det faktum att våra städer och fabriker inte var sönderbombade.
Citera
2024-08-14, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Du har många bra poänger. Håller med om svensksjukan. Tror efterkrigstiden och den med övriga Europa jämförelsevis starka ekonomin misstogs av många svenskar för bedrifter, ist för det faktum att våra städer och fabriker inte var sönderbombade.

Så kan det mycket väl vara. Mentaliteten är att eftersom jag inte är drabbad så har jag gjort något rätt och andra är bara avundsjuka.
Citera
2024-08-14, 13:51
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93

Helt rätt, men tycker du inte det är svårt när avundsjukan indirekt påverkar t.ex karriär, människor som försöker förstöra/lägger sig i.

Anledning av trådstarten är att jag på senare tid har märkt att fler och fler pratar om hur alla andra har det och hur man jämför sig själv, jag tycker det är destruktivt men det kanske kan finnas någonting att lära sig när det kommer på tal?

Citat:
Så kan det mycket väl vara. Mentaliteten är att eftersom jag inte är drabbad så har jag gjort något rätt och andra är bara avundsjuka.

Är det inte djupare än så,? Jag tycker du beskriver en viss personlighetsstörning.
Senast redigerad av PappaTribe 2024-08-14 kl. 13:53.
Citera
2024-08-14, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Är det inte djupare än så,? Jag tycker du beskriver en viss personlighetsstörning.

Kan en nation ha en personlighetsstörning? Upp till dig eftersom du klippte inlägget ohederligt. Det får man göra, men som man klipper får man - inte - svar.
Citera
2024-08-15, 15:00
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Kan en nation ha en personlighetsstörning? Upp till dig eftersom du klippte inlägget ohederligt. Det får man göra, men som man klipper får man - inte - svar.

Jag läste inte dina övre inlägg , my bad!

Men ska man hård dra det så har hela nationen nån typ av störning hehehe..
Citera
2024-08-15, 15:04
Avstängd
Jag såg den här och tänkte på din tråd. Det är en ovanligt normal tråd för det bisarra forum den förekommer på. Jag vet inte vad som hänt. Verkar som om trollen spruckit lite där på sistone

https://www.familjeliv.se/forum/thre...sk-sida-av-mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in