Citat:
Det är lätt att ordna lokala konton om man vill det..
Det andra du nämner är inställningar, som du inte behöver köra några program för att ordna till..
En av alla fördelar med ett Microsoft-konto är just att de inställningar du gör för ditt konto automatiskt följer med när du loggar in igen EFTER att ha ominstallerat din dator eller uppgraderat till nyare version..
Foliehattar väljer lokala konton av valfritt missförstånd/misstro, smarta människor använder faktiskt on-line konton pga. alla dess fördelar, som t.ex. alltid likadant skrivbord, konto/webbläsar-inställningar, automatisk backup av valda mappar till OneDrive etc..
Det är smart att inte behöva hålla på med dussintals små program och trix, när man redan ordnat allt i sitt online-konto..
Och alla använder ju redan minst ett online konto i sin mobil/surfplatta så varför inte även i sin dator!
Som jag sa så skjuter foliehattar oftast långt över målet.. (de verkar ha slutat att tänka smart)
Det andra du nämner är inställningar, som du inte behöver köra några program för att ordna till..
En av alla fördelar med ett Microsoft-konto är just att de inställningar du gör för ditt konto automatiskt följer med när du loggar in igen EFTER att ha ominstallerat din dator eller uppgraderat till nyare version..
Foliehattar väljer lokala konton av valfritt missförstånd/misstro, smarta människor använder faktiskt on-line konton pga. alla dess fördelar, som t.ex. alltid likadant skrivbord, konto/webbläsar-inställningar, automatisk backup av valda mappar till OneDrive etc..
Det är smart att inte behöva hålla på med dussintals små program och trix, när man redan ordnat allt i sitt online-konto..

Som jag sa så skjuter foliehattar oftast långt över målet.. (de verkar ha slutat att tänka smart)
Det låter alldeles underbart detta. MS har alltså integrerat rubbet här, inklusive automatisk installation av alla mina programvaror, helt perfekt backup till OneDrive och hela köret.
Den verklighet jag själv upplever är inte riktigt lika underbar. Jag har inte sett att MS låter mig bygga configfiler på samma sätt man kan med t.ex Chocolatey eller Linux pakethanterare samtidigt som flera program inte finns i MS Store, alternativt att man skippar den butiken till förmån för en gammal vanlig hederlig version.
Med mina egna program och spel skulle det i.s.f krävas att jag kan ladda upp mina installerare till OneDrive och sedan konfigurera upp en autoinstall som automatiskt installerar dem när systemet kör igång. Dessvärre har jag inte sett ett sådant verktyg för MS-konton.
Jag har provat den underbara MS-kontoinloggningen och förutom en del inställningar och skrivbordsbild har det inte direkt underlättat att få igång systemet eller automatiserat konfigurationen.
Alternativet till OneDrive-lagring av installationsfiler vore om det fina MS-kontot åtminstone kunde hantera ett konfigurationsscript som säger att det skall installera allt som ligger i D:\Install och köra detta om denna enhet är inkopplad till datorn.
OneDrive och dess "kapning" av mappar är ett kapitel för sig. Jag hade kunnat acceptera det hela OM den istället lät bli att mixtra med mapparna utan istället låg snyggt integrerad så man går in i Documents exempelvis som vanligt och sedan ser (med molnmarkering) vad som är lokalt respektive i molnet UTAN detta flyttande in i "OneDrive" och "where are all my files?".
Om OneDrive monterades som en vanlig lagringsenhet och sedan lät användaren hantera denna på samma vis som övriga diskar vore det bra. Då kan den ju t.o.m låta bli mapparna och enbart ta backup från dem (de lokala mapparna).