• 2
  • 3
2024-08-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är lätt att ordna lokala konton om man vill det..
Det andra du nämner är inställningar, som du inte behöver köra några program för att ordna till..

En av alla fördelar med ett Microsoft-konto är just att de inställningar du gör för ditt konto automatiskt följer med när du loggar in igen EFTER att ha ominstallerat din dator eller uppgraderat till nyare version..

Foliehattar väljer lokala konton av valfritt missförstånd/misstro, smarta människor använder faktiskt on-line konton pga. alla dess fördelar, som t.ex. alltid likadant skrivbord, konto/webbläsar-inställningar, automatisk backup av valda mappar till OneDrive etc..

Det är smart att inte behöva hålla på med dussintals små program och trix, när man redan ordnat allt i sitt online-konto.. Och alla använder ju redan minst ett online konto i sin mobil/surfplatta så varför inte även i sin dator!

Som jag sa så skjuter foliehattar oftast långt över målet.. (de verkar ha slutat att tänka smart)

Det låter alldeles underbart detta. MS har alltså integrerat rubbet här, inklusive automatisk installation av alla mina programvaror, helt perfekt backup till OneDrive och hela köret.

Den verklighet jag själv upplever är inte riktigt lika underbar. Jag har inte sett att MS låter mig bygga configfiler på samma sätt man kan med t.ex Chocolatey eller Linux pakethanterare samtidigt som flera program inte finns i MS Store, alternativt att man skippar den butiken till förmån för en gammal vanlig hederlig version.

Med mina egna program och spel skulle det i.s.f krävas att jag kan ladda upp mina installerare till OneDrive och sedan konfigurera upp en autoinstall som automatiskt installerar dem när systemet kör igång. Dessvärre har jag inte sett ett sådant verktyg för MS-konton.

Jag har provat den underbara MS-kontoinloggningen och förutom en del inställningar och skrivbordsbild har det inte direkt underlättat att få igång systemet eller automatiserat konfigurationen.

Alternativet till OneDrive-lagring av installationsfiler vore om det fina MS-kontot åtminstone kunde hantera ett konfigurationsscript som säger att det skall installera allt som ligger i D:\Install och köra detta om denna enhet är inkopplad till datorn.

OneDrive och dess "kapning" av mappar är ett kapitel för sig. Jag hade kunnat acceptera det hela OM den istället lät bli att mixtra med mapparna utan istället låg snyggt integrerad så man går in i Documents exempelvis som vanligt och sedan ser (med molnmarkering) vad som är lokalt respektive i molnet UTAN detta flyttande in i "OneDrive" och "where are all my files?".

Om OneDrive monterades som en vanlig lagringsenhet och sedan lät användaren hantera denna på samma vis som övriga diskar vore det bra. Då kan den ju t.o.m låta bli mapparna och enbart ta backup från dem (de lokala mapparna).
Citera
2024-10-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det låter alldeles underbart detta. MS har alltså integrerat rubbet här, inklusive automatisk installation av alla mina programvaror, helt perfekt backup till OneDrive och hela köret.

Den verklighet jag själv upplever är inte riktigt lika underbar. Jag har inte sett att MS låter mig bygga configfiler på samma sätt man kan med t.ex Chocolatey eller Linux pakethanterare samtidigt som flera program inte finns i MS Store, alternativt att man skippar den butiken till förmån för en gammal vanlig hederlig version.

Med mina egna program och spel skulle det i.s.f krävas att jag kan ladda upp mina installerare till OneDrive och sedan konfigurera upp en autoinstall som automatiskt installerar dem när systemet kör igång. Dessvärre har jag inte sett ett sådant verktyg för MS-konton.

Jag har provat den underbara MS-kontoinloggningen och förutom en del inställningar och skrivbordsbild har det inte direkt underlättat att få igång systemet eller automatiserat konfigurationen.

Alternativet till OneDrive-lagring av installationsfiler vore om det fina MS-kontot åtminstone kunde hantera ett konfigurationsscript som säger att det skall installera allt som ligger i D:\Install och köra detta om denna enhet är inkopplad till datorn.

OneDrive och dess "kapning" av mappar är ett kapitel för sig. Jag hade kunnat acceptera det hela OM den istället lät bli att mixtra med mapparna utan istället låg snyggt integrerad så man går in i Documents exempelvis som vanligt och sedan ser (med molnmarkering) vad som är lokalt respektive i molnet UTAN detta flyttande in i "OneDrive" och "where are all my files?".

Om OneDrive monterades som en vanlig lagringsenhet och sedan lät användaren hantera denna på samma vis som övriga diskar vore det bra. Då kan den ju t.o.m låta bli mapparna och enbart ta backup från dem (de lokala mapparna).

Tror knappast du kommer få något svar. Nisse verkar vara konsekvent motståndare till öppen källkod, men har inga problem med att blint lita på Microsoft.
Citera
2024-10-11, 13:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Windows (Microsoft) har faktiskt verktyg för att konfigurera hur en installation av Windows skall ske, som tillägg till detta så finns det sätt att via script installera utvalda programvaror från t.ex. en utdelad mapp via nätverket. ALLA större organisationer använder dessa sätt till att snabbt få datorer som har en komplett programpaket innan datorerna levereras till sina användare.. Om inte detta sker automatiskt när användaren startar datorn för första gången.

Att du inte känner till dessa beror på att du troligen inte sökt efter denna information.
Det för först när du som användare har en installerad dator (och alla ev. program har blivit installerade) som du kan logga in med ditt Microsoftkonto (Själv föredrar jag att låta min installation skapa lokala konton, som jag under 1:a inloggningen väljer att koppla till mitt Microsoft-konto..
Och det är först DÅ som du ansluter till OneDrive, som i sin tur ser till att synka dina filer till din hårddisk (utom de filer du själv har valt "Endast online" på).
Det känns på ditt inlägg som om du medvetet missförstår saker just för att "Microsoft" aldrig kan "göra rätt"!

Och angående ditt påstående: "OneDrive och dess "kapning" av mappar är ett kapitel för sig"
Så "kapar" inte OneDrive några mappar alls... (Inte i min mening iallafall)

Innan du aktiverat OneDrive så hittar du alla personliga mappar under: C:\Användare\%UserName%\
Det som sker EFTER att du aktiverat "OneDrive" är att det tillkommer en ny mapp vid namn: "OneDrive" och att OneDrive "pekar om" alla vanliga mappar (som du faktiskt själv kan välja utifrån egen vilja) till just denna OneDrive-mapp
Så du hittar då alla dina mappar och filer i sökvägen: c:\Användare\%UserName%/OneDrive istället..

Inte så himla mycket till kapning..
Exakt samma sak gör din arbetsgivare (förutsatt att du har ett jobb) i din arbetsdator..
Där används en sk. Hemkatalog istället för C:\Användare\%UserName%\ och denna sökväg pekas då om till nätverks delningen där hemkatalogen ligger..

Men du kanske anser att din arbetsgivare i detta fall "KAPAR" din lokala användar-mapp?! Vad vet jag..
Men det är inget udda eller konstigt med detta...

Detta gör Microsoft just för att du skall arbeta i de mappar du har i OneDrive istället för att du redigerar filer i t.ex. din dokument-mapp som senare i efterhand skall skickas till OneDrive (som lokala backup-program gör) Har du ingen internetuppkoppling när du redigerar en fil i "OneDrive", då redigerar du den lokala kopia i just OneDrive-mappen, som sedan automatiskt synkas upp till OneDrive när du får åtkomst till internet!

Ett smartare och smidigare sätt..
Alla ni som missförstår detta, gör det troligen för att ni lever kvar i hur backup-program fungerade rent tekniskt den i tidiga PC-stenåldern..

OneDrive är modernt och du behöver inte köra backup-skript eller schemalägga backup-processer etc.
Du loggar bara in på OneDrive och så funkar allt..

Och nu vet du dessutom var dina "kapade" filer egentligen ligger så du kan bläddra dig direkt dit när du så vill..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-10-11 kl. 13:13.
Citera
2024-10-11, 13:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Tror knappast du kommer få något svar. Nisse verkar vara konsekvent motståndare till öppen källkod, men har inga problem med att blint lita på Microsoft.

Jag tror att du misstar dig lite grann!

Det jag motsätter mig till är just tron att "öppen källkod" skulle vara någon fördel!

Det finns inga tekniska eller användarfördelar med just s.k. "öppen källkod" då "öppen källkod" endast är en ideologi.. Det finns ingen teknik i "öppen Källkod" som skulle utgöra någon positiv förändring/förbättring..

Öppen källkod innebär endast att den som skapat en kod-samling alltid ser till att göra denna källkod allmänt tillgänglig och att denne tillåter vem som helst att ladda ned koden och skriva om den för att matcha sitt eget behov.. Det är allt! Det ingår ingen kvalitetskontroll, inga kontroller alls!

Koden kan vara hur urusel som helst och fortfarande vara "öppen källkod".
Detta inger inte något förtroende alls i min värld!

Snarare tvärtom. Med motsatsen till "öppen källkod" dvs. s.k. Proprietär källkod (vilket i praktiken innebär att källkoden är skyddad av patent eller upphovsrättsskydd) så VET man att den som skapat källkoden tar ett ansvar för innehållet i koden, Koden är kvalitetsgranskad osv.
Du får ofta med uppdateringar, uppgraderingar osv. med proprietär källkod, något som det är lite si och så med när det kommer till "öppen källkod"

Nu förstår du varför jag är kritisk till folk som "rekommenderar" öppen källkod som ett alternativ..
Det finns ingen inbyggd kvalitet i begreppet öppen källkod, det är ju inte en teknologi, inte en metod för programmering, inte ett kvalitetsbegrepp (även om anhängare till öppen källkod gärna vill få det att låta så), Det finns faktiskt inte ens någon som GRANSKAR källkoden
, Alla KAN granska källkoden men när man frågar anhängare om hur mycket kod de själva granskat av den kod som de har i sina datorer så är alltid svaret undanflyende och typ: Jag kollade ip-stacken.. Vilket utgör kanske en promille av totala kodmängden..
Så inte ens ni som använder öppen källkod granskar den källkod ni har i er dator, utan förlitar er på att "någon annan" redan bör ha kontrollerat källkoden! (som jag t.ex. gör med Microsoft )

Öppen källkod är egentligen inte att anse som ett "tekniskt begrepp" då det enbart är en ideologi, inte en teknologi, inte ett kvalitetsbegrepp, inte en säkerhetsmekanism eller likande.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-10-11 kl. 14:19.
Citera
2024-10-11, 14:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Öppen källkod är egentligen inte att anse som ett "tekniskt begrepp" då det enbart är en ideologi, inte en teknologi, inte ett kvalitetsbegrepp, inte en säkerhetsmekanism eller likande.
Öppen källkod är väl framförallt en rättighetsfråga, att utvecklarna i varierande grad har avsagt sig upphovsrätten till koden.
Sen är mycket av öppen källkod granskad av massor av personer, eftersom den är öppen och man bjuder in till granskning. Det finns ingen garanti på det, men det är en förtroendefråga.

Kom ihåg att de största proprietära företagen (inklusive MS och Google) bidrar mest till öppen källkodsprojekten idag, så jag har svårt att se motsättningen.
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-11 kl. 14:47.
Citera
2024-10-12, 08:25
Medlem
Citat:
Jag tror att du misstar dig lite grann!

Det jag motsätter mig till är just tron att "öppen källkod" skulle vara någon fördel!

Det finns inga tekniska eller användarfördelar med just s.k. "öppen källkod" då "öppen källkod" endast är en ideologi.. Det finns ingen teknik i "öppen Källkod" som skulle utgöra någon positiv förändring/förbättring..

Öppen källkod innebär endast att den som skapat en kod-samling alltid ser till att göra denna källkod allmänt tillgänglig och att denne tillåter vem som helst att ladda ned koden och skriva om den för att matcha sitt eget behov.. Det är allt! Det ingår ingen kvalitetskontroll, inga kontroller alls!

Koden kan vara hur urusel som helst och fortfarande vara "öppen källkod".
Detta inger inte något förtroende alls i min värld!

Snarare tvärtom. Med motsatsen till "öppen källkod" dvs. s.k. Proprietär källkod (vilket i praktiken innebär att källkoden är skyddad av patent eller upphovsrättsskydd) så VET man att den som skapat källkoden tar ett ansvar för innehållet i koden, Koden är kvalitetsgranskad osv.
Du får ofta med uppdateringar, uppgraderingar osv. med proprietär källkod, något som det är lite si och så med när det kommer till "öppen källkod"

Nu förstår du varför jag är kritisk till folk som "rekommenderar" öppen källkod som ett alternativ..
Det finns ingen inbyggd kvalitet i begreppet öppen källkod, det är ju inte en teknologi, inte en metod för programmering, inte ett kvalitetsbegrepp (även om anhängare till öppen källkod gärna vill få det att låta så), Det finns faktiskt inte ens någon som GRANSKAR källkoden
, Alla KAN granska källkoden men när man frågar anhängare om hur mycket kod de själva granskat av den kod som de har i sina datorer så är alltid svaret undanflyende och typ: Jag kollade ip-stacken.. Vilket utgör kanske en promille av totala kodmängden..
Så inte ens ni som använder öppen källkod granskar den källkod ni har i er dator, utan förlitar er på att "någon annan" redan bör ha kontrollerat källkoden! (som jag t.ex. gör med Microsoft )

Det finns inga garantier överhuvudtaget när det gäller kodkvalitet. Vare sig för projekt med öppen eller proprietär kod. Fördelarna med öppen källkod är däremot enorma då varken du eller någon du faktiskt litar på har möjlighet att granska proprietär kod. Även om det finns en risk för bakdörrar i appar med öppen källkod är denna risk helt uppenbar när det gäller appar som vägrar visa sin kod för att inte tala om den extrema datainsamling som stora företag sysslar mer och mer med.
Citera
2024-10-12, 14:22
Medlem
Ny version av Rufus:
https://www.neowin.net/news/rufus-ad...l-account-fix/
Förbättringar vid installation av Win 11 på ej godkänd hårdvara, mm.
Citera
2024-10-13, 10:06
Citat:
Ursprungligen postat av TenhoLindeman
Tycker det är nice med något som kan köra standalone utan online-koto hos microsoft och out of the box och har tagit bort en massa som pushar på en massa spammiga saker som bing search och nyheter och bla bla bla

Det man inte gillar ur instruktionerna kan man skita i

Kör man mycket med virtuella miljöer är offline konton ett måste, då vill man inte att sina filer ska synkas mot OneDrive på varenda virtuell maskin, W11 är inte rolig att sätta upp i en VM miljö, W10 är så mycket smidigare även om det är en massa knapptryckningar där med.
Nästan så att jag överväger att gå över till Windows Server även hemmavid
Citera
2024-11-06, 10:05
Medlem
Citat:
Den bästa grund-debloatingen av Windows 11 är och kommer vara LTSC (förhandsversioner är ute, den är på G att släppas). Verktyget lär anpassas till detta med tiden på samma sätt som gamla hederliga SophiaScript.

Annars är detta en tråd som slagit in på en spännande riktning. Begreppet "foliehattar" är mycket intressant, det vore ju då bra om det kunde belysas vilka fördelar det finns med telemetri och bloatware i förhållande till tidigare versioner av Windows. Jag har svårt att se det underbara med W11 över t.ex W7 och de argument som anförs om att det är "foliehatt" att stänga av/begränsa telemetri och avinstallera bloatware samt använda lokala konton är knappast övertygande.

Att koppla sin inloggning på sin lokala dator till MS-moln betraktar jag som en solklar säkerhetsrisk jämfört med att ha ett lokalt konto. Vad inträffar om MS-kontot hamnar i orätta händer?

En annan fråga är vad som inträffar om MS har ett serviceavbrott - hur påverkar det den egna datorn?

Att smartphones är hårt kopplade med Apple/Googlekonton är inte en ursäkt heller, även i dessa fall kan man ifrågasätta det hela.

Verktyget som tråden handlar om är knappast ett bra betyg för Windows 11 och inte heller blir systemet bättre av de argument som förs fram avseende att ta kontroll över det. Man kan också rakt av fråga sig om MS hade en massa "foliehattar" som utvecklade Windows under perioden fram tills "telemetri-uppdateringen" smög sig in i 7an innan "upplysningen" kom och vi fick Windows 10 och med det "Windows as a Service".

Jag antar även att Adobe genomgick en liknande process, "foliehattarna" skapade programvaror som var "offline" fram tills upplysningstiden kom och med den fick vi CC och därmed SaaS.

Windows 11 Pro är ett rejält bloatat system och nej, det blir vare sig bättre eller mindre bloatat bara för att det kommer en massa försvarstal till dess ära.

Håller med i mycket av det du skriver, men förstår inte vad du menar med det fetmarkerade. De verktyg som jag skriver om i guiden automatiserar och förenklar sådant som annats kräver manuellt arbete, vilket många varken har ork, tid, kunskap eller lust till. Kritiken från några få har ju främst varit att scripten är farliga eftersom de inte är utvecklade av Microsoft vilket är ett ganska underhållande argument.
Citera
2024-11-06, 14:58
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Håller med i mycket av det du skriver, men förstår inte vad du menar med det fetmarkerade. De verktyg som jag skriver om i guiden automatiserar och förenklar sådant som annats kräver manuellt arbete, vilket många varken har ork, tid, kunskap eller lust till. Kritiken från några få har ju främst varit att scripten är farliga eftersom de inte är utvecklade av Microsoft vilket är ett ganska underhållande argument.

Poängen är väl snarare att det faktum att det överhuvudtaget behövs sådana script är ett dåligt betyg för Windows 11 som produkt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in