2024-08-14, 22:24
Min definition är alla inom 5 år av varandra. Enligt ordboken så har man liknande åldrar och upp till 5 år är väl liknande?

Finns det fler definitioner så som före och efter internet?
Senast redigerad av Parmenideswannabe 2024-08-14 kl. 22:35.
Citera
2024-08-14, 22:49
Medlem
Problemet med den definitionen är att man då kan tillhöra flera generationer vilket blir en motsägelse. Jag definierar det lite löst som de åldrar vilka genomgått ett kulturellt fenomen eller händelse i ett visst ålderspann, dvs barn-ungdom.
Citera
2024-08-14, 22:51
Medlem
Jag skulle säga minst 10 år eller speciella historiska händelser. Jätteproppen Orvar och roffargenerationen, d.v.s. fyrtiotalisterna.
Citera
2024-08-14, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Problemet med den definitionen är att man då kan tillhöra flera generationer vilket blir en motsägelse. Jag definierar det lite löst som de åldrar vilka genomgått ett kulturellt fenomen eller händelse i ett visst ålderspann, dvs barn-ungdom.

Men vi börjar med samma åldersgeneration. Vissa kan säga inom 3, andra 5.

5 år är kanske för mycket?
Citera
2024-08-14, 23:00
Medlem
En generation brukar väl ses som 30 år, så + - 15 år i så fall
Citera
2024-08-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Men vi börjar med samma åldersgeneration. Vissa kan säga inom 3, andra 5.

5 år är kanske för mycket?

Jo men vad är det som utgör generationen? Person X är född 5 år före person Y, och person Y är född 5 år före person Z. Enligt din definition tillhör Y samma generation som X och Z, men X tillhör inte samma generation som Z. Det fungerar alltså inte rent matematiskt.
Citera
2024-08-14, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Jo men vad är det som utgör generationen? Person X är född 5 år före person Y, och person Y är född 5 år före person Z. Enligt din definition tillhör Y samma generation som X och Z, men X tillhör inte samma generation som Z. Det fungerar alltså inte rent matematiskt.

Mmm, det blir matematiskt inkonsekvent. Man kan ju inte vara 20, eller 30% samma generation heller. Antingen är man det eller inte.
Citera
2024-08-14, 23:13
Det blir matematisk nonsens oavsett nummer. Enda konsekventa är 0 år mellan
Citera
2024-08-15, 00:50
Medlem
Citat:
Mmm, det blir matematiskt inkonsekvent. Man kan ju inte vara 20, eller 30% samma generation heller. Antingen är man det eller inte.

Kanske inte går att räkna matematiskt på det viset. En generation (X, Y etc) känns som att det är rätt flytande gränser mellan. Om man ligger nära generationen efter så kanske man är 20% den generationen, eller däromkring, för att man till viss del influerats av den.
Citera
2024-08-15, 03:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns definitioner:

Citat:
A generation is defined as “all of the people born and living at about the same time, regarded collectively.” It can also be described as, “the average period, generally considered to be about 20–⁠30 years, during which children are born and grow up, become adults and begin to have children.”
https://web.archive.org/web/20210411...eed-of-change/

Sedan brukar man prata om vissa namngivna generationer
- Greatest - de som slogs i andra världskriget (född 1901-1927)
- Den tysta (1928-1945)
- Boomers (1946-1964)
- Gen X (1965-1980)
- Millennials (1981-1996)
- Gen Z (1997-2012)
- Alpha (2013-)

Jag startade en tråd i Laidback för att kolla sammansättningen här på FB:
(FB) Vilken generation tillhör du?
Där kan man uttyda att vi är mest Boomers, X och Millenier.

Där finns också källor:
https://www.mentalfloss.com/article/...d-generation-z
https://www.pewresearch.org/short-re...tion-z-begins/
Citera
2024-08-15, 08:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Min definition är alla inom 5 år av varandra. Enligt ordboken så har man liknande åldrar och upp till 5 år är väl liknande?

Finns det fler definitioner så som före och efter internet?

Det beror ju på vad du lägger i begreppet.

En sak är de namngivna generationerna som listas i inlägget ovan.

Annars är ju en generation barn till den tidigare. Ens föräldrar är den tidigare generationen och då blir det runt 25-30 år mellan varje generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in