Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-15, 17:10
Medlem
rex144s avatar
Måste man ha en hjälm med MIPS?
Varför är de så hårda inuti?
Motorcykelhjälmar är mjuka och sköna inuti, de är fasta men skumgummit ger efter och anpassar sig efter skallen medan cykelhjälmar är så hårda inuti, det finns bara små tunna remsor med avlastande material, det gör ont i huvudet när man slår med handen mot hjälmen.
Citera
2024-08-15, 17:12
Medlem
SvenHelsings avatar
En motorcykelhjälm hade inte gått att trä på om den var lika rigid som en cykelhjälm, eftersom den måste skydda kinder och nacke.

Om du tycker motorcykelhjälmar är bekvämare så är det inget som hindrar dig från att använda en sådan istället.
Citera
2024-08-15, 17:48
Medlem
Kanastras avatar
Jag köpte nyligen ny och hade sett ut den jag ville ha på på nätet, som fanns i en fysisk butik så jag åkte dit för att köpa den.
Men den tryckte på mitt huvud. Testade massa andra hjälmar tills jag hittade en som satt fjäderlätt på huvudet utan att trycka på nån punkt.
Det är ju viktigt, cyklar man många mil så blir såna småsaker väldigt störande, samma med glasögon som sitter fel eller åker ner.
För min del blev det en limar 545. Den har även nät fram så man slipper få in så många insekter som kryper på huvudet, det mest irriterande som finns när man cyklar (nåja).

https://www.xxl.se/limar-545-bikehel...159548_2_Style
Citera
2024-08-15, 19:02
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag köppte en sådanhär från laser med liten skärm i mörkblått. Var det minst mongo jag kunde hitta. https://www.lazersport.com/_assets/i...ght800x600.jpg

Sitter inte åt alls och hade massa bra reviews. Bestäldes från nätet när jag behövde ett lager för 40 spänn för att slippa 90kr i porto.
Citera
2024-08-15, 19:44
Kask Bambino Pro. Skön, snabb, lätt men dyr.

https://www.cykelkraft.se/hjalm-kask...ALw_wcB#review

Inte MIPS men räddade livet på mig en gång ändå. Hjälmen sprack i två delar men jag kände ingenting.
Senast redigerad av Juristen08 2024-08-15 kl. 19:49.
Citera
2024-08-22, 07:44
Medlem
Det är väldigt individuellt vilken som sitter bra på huvudet då vi alla ser olika ut där, finns inget du kan göra annat än att prova. Generellt så får du dock vad du betalar för, köper du något billigt blir komforten lidande nästan oavsett, men är inte säkert den passar just ditt huvud bara för att den är dyr heller även om chansen är större.

Måste och måste, man måste ju inte ens ha någon hjälm alls om man är över 15. Tror man sig ändå vilja ha en så är det väl för att skydda huvudet och då känns det kanske lite dumsnålt att inte satsa på en som har rotationsskydd (måste inte vara MIPS, finns ett par andra typer med). Man kan säga som så, har du hjälm ökar chansen att du får ha kvar hjärnan på insidan efter en krasch vilket så klart är bra. Har du rotationsskydd på det så finns det också en chans att det som stannar kvar inne i huvudet är hyfsat helt efteråt och det kan ju vara värt någon hundring nu när utbudet av sådana hjälmar är rätt bra och priserna lägre än för några år sedan.
Citera
2024-08-22, 11:28
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Hövding. Så slipper man se ut som en fjant
Citera
2024-08-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Hövding. Så slipper man se ut som en fjant

Den går ju inte ens att köpa längre (utseendet? Det har du och jag delade meningar om, men OK). Först säljförbud och sedan konkurs.

Själv har jag en Lazer Cityzen som jag tycker är bekväm på mig i alla fall, det är faktiskt lite mer MC-hjälmskänsla om det är vad du är ute efter, ombonad och täcker huvudet bra, inte en stenhård frigolitkloss som surras på toppen (jag tror jag vet vilken känsla du talar om). Har Lazers variant på rotationsskydd, Kineticore, i stället för MIPS, lite varm när man cyklar fort sommartid men inte så illa som den ser ut. Vilket åter leder oss in på utseendet som man även här kan ha delade meningar om.

Väldigt "pottlik" så man slipper se ut som att man låtsas vara Lance Armstrong. Fanns dessutom i mattgrönt vilket jag trodde skulle bli diskret då de kläder jag använder oftast är surplus från försvaret. Resultatet är i stället att jag nu ser ut som en MÖP när jag cyklar och att en kvinnlig bekant kallade mig för "söt" för någon dag sedan, vilket jag inte tror var i den bemärkelsen man vill höra "söt" från en dylik. Är du inte beredd att bjuda på dig själv så välj en annan färg om du bestämmer dig för en sådan.
Citera
2024-08-28, 04:18
Medlem
Du skall valja den hjalmen som sitter bra pa dig.
Det kan det givetvis vara mer an en hjalm som sitter bra pa dig. Om du skall anvanda den till att vardagscykling eller kanske for att pendla till jobbet sa skulle jag rekommendera dig att tanka pa om den ar valventilerad. Just for denna faktor sa rekommenderar jag POC. Finns dock de som menar pa att den inte ar den mest attraktiva hjalm sett till utseende. Detta behover inte vara den avgorande faktorn, men det ar alltid skont med en valventilerande hjalm.

MIPS eller inte, finns det olika asikter om. Alla cykelhjalmar som sajs i Sverige skall uppfylla EN1078 och vara CE-markt. For barnhjalmar galler EN1080
Citera
2024-09-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselDatsun
Väldigt "pottlik" så man slipper se ut som att man låtsas vara Lance Armstrong. Fanns dessutom i mattgrönt vilket jag trodde skulle bli diskret då de kläder jag använder oftast är surplus från försvaret. Resultatet är i stället att jag nu ser ut som en MÖP när jag cyklar och att en kvinnlig bekant kallade mig för "söt" för någon dag sedan, vilket jag inte tror var i den bemärkelsen man vill höra "söt" från en dylik. Är du inte beredd att bjuda på dig själv så välj en annan färg om du bestämmer dig för en sådan.

OK, igår skrattade och pekade en ungj...vel, "HAHA HAN HAR EN GAMMAL MILITÄRHJÄLM PÅ SIG", jag gissar att mina misstankar bekräftats...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in