2024-09-08, 18:37
Medlem
cyberkalles avatar
Märkligt att Vacchi inte kan uttala Küng rätt.
Citera
2024-09-08, 19:59
Medlem
cyberkalles avatar
Galet vad snabbt dom cyklar över 55 i snitt på Küng
Citera
2024-09-08, 20:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Märkligt att Vacchi inte kan uttala Küng rätt.

Det ska tydligen uttalas med u-ljud, inte y-ljud. Det är nåt med schweizertyskan har jag för mig, ü uttalas mer åt kung istället för kyng som i vanlig tyska. Vacchi har pratat om det där, Stefan Küng uttalar själv sitt namn Kung.
Citera
2024-09-08, 20:03
Medlem
Grattis Roglic!
Citera
2024-09-08, 20:20
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det ska tydligen uttalas med u-ljud, inte y-ljud. Det är nåt med schweizertyskan har jag för mig, ü uttalas mer åt kung istället för kyng som i vanlig tyska. Vacchi har pratat om det där, Stefan Küng uttalar själv sitt namn Kung.

Märkligt det måste vara något vid enstaka fall.
Dom säger ju inte Zürich med u-ljud i Schweiz till exempel utan med det klassiska y-ljudet
Citera
2024-09-08, 20:50
Medlem
Röda ledartröjan är en snygg färg, men jag tycker inte att priset är så snygg. En stor tallrik för paella? Girot eller Tirreno-Adriatico har snyggast buckla apropå priscermoni.
Citera
2024-09-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Märkligt det måste vara något vid enstaka fall.
Dom säger ju inte Zürich med u-ljud i Schweiz till exempel utan med det klassiska y-ljudet
Kanske lite som Skövde-Skara vid schweizarnas Ü.
Citera
2024-09-08, 22:13
Medlem
TilleyHats avatar
Küng Roglič! 🙂

Väldigt kul att schweizaren äntligen fick en etappseger i en GT och dessutom att Roglič konfirmerat sig som en av de stora etapploppscyklisterna i historien.
Citera
2024-09-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Küng Roglič! 🙂

Väldigt kul att schweizaren äntligen fick en etappseger i en GT och dessutom att Roglič konfirmerat sig som en av de stora etapploppscyklisterna i historien.

Det var väll han som vann raceo?
Citera
2024-09-10, 08:28
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja. Jag ser cykel både på tyska och mer på schweizertyska på SRF, och känner inte igen mig.

Det är visserligen så att tyskans ü inte uttalas som vårt svenska y, utan mera mellan svenskt u och y.
Någon större skillnad i uttal av just den vokalen har inte alemannerna i Schweiz. Möjligen är ljudet lite vekare och en aning mot e i jämförelse.

Däremot uttalas ju Küng på riktig schwyzerdütsch Kchüng eller Kxung, med affrikata och ett ach-laut ihop med k:et.

Man kan höra uttalet på schweizisk högtyska här m h a VPN: https://www.srf.ch/sport/mehr-sport/...lic-die-vuelta

Och här på klingande schwyzerdütsch (vid 0:07 och 1:07): https://www.srf.ch/play/tv/sport-cli...4-f9cc136202d0
Citera
2024-09-10, 08:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nja. Jag ser cykel både på tyska och mer på schweizertyska på SRF, och känner inte igen mig.

Det är visserligen så att tyskans ü inte uttalas som vårt svenska y, utan mera mellan svenskt u och y.
Någon större skillnad i uttal av just den vokalen har inte alemannerna i Schweiz. Möjligen är ljudet lite vekare och en aning mot e i jämförelse.

Däremot uttalas ju Küng på riktig schwyzerdütsch Kchüng eller Kxung, med affrikata och ett ach-laut ihop med k:et.

Man kan höra uttalet på schweizisk högtyska här m h a VPN: https://www.srf.ch/sport/mehr-sport/...lic-die-vuelta

Och här på klingande schwyzerdütsch (vid 0:07 och 1:07): https://www.srf.ch/play/tv/sport-cli...4-f9cc136202d0

Hade gärna lyssnat på klippen men funkar inte utanför Schweiz. När schweizare säger Zürich låter det som en blandning av u och y samt en smula ö, typ 60% u, 30 y och 10% ö. I alla fall med mer u-ljud än när man som svensk säger ”Zyyrich” som man lärt sig i skolan.

Men jag vete fan hur cyklisten ska uttalas, har bara trott på Vacchi när han påstått att Küng själv säger Kung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in