2024-08-16, 13:31
Medlem
Hej,
får man köpa annonsutrymme och publicera en annons åt ett varumärke utan att man har deras tillstånd?

Vi kan låtsas att jag har en jävligt bra idé åt Marabou och väljer att köpa annonsutrymme och får den publicerad.
Vad kan hända förrutom att det skapar förvirring?

Utgå från att annonsen inte gör någon skada för varumärket. Den kanske till och med blir nominerad i reklamtävlingar osv..

Jag vet att det kostar massa pengar att köpa utrymme, men skit i det nu.
Citera
2024-08-16, 13:35
Medlem
FNLSs avatar
Bättre du ger pengarna direkt till Marabou. Eller köper en jävla massa choklad
Citera
2024-08-16, 13:36
Medlem
Det blir väl rätt snabbt ett varumärkesintrång, med straff därefter.

Dessutom är annons- och reklam i offentlig miljö och media hårt kontrollerad, och du lär aldrig komma igenom nålsögat
Citera
2024-08-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det blir väl rätt snabbt ett varumärkesintrång, med straff därefter.

Dessutom är annons- och reklam i offentlig miljö och media hårt kontrollerad, och du lär aldrig komma igenom nålsögat

Men är det verkligen ett intrång? Inget annat varumärke exponeras ju eller tjänar på detta. Jag gör Marabou en tjänst.
Citera
2024-08-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Bättre du ger pengarna direkt till Marabou. Eller köper en jävla massa choklad

Varför? Jag vill ju få en bra annons publicerad.
Citera
2024-08-16, 23:17
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem.Nr1
Men är det verkligen ett intrång? Inget annat varumärke exponeras ju eller tjänar på detta. Jag gör Marabou en tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Medlem.Nr1
Varför? Jag vill ju få en bra annons publicerad.
Är du lite bakom flötet? Du gör dem inte någon tjänst eftersom du inte är invigd i hur deras strategi ser ut eller vad de vill kommunicera.

Solklart varumärkesintrång och brott mot lagen om företagsnamn, och mot marknadsföringlagen, reklamidentifiering och vilseledande reklam.

1 kap. 10 § Varumärkeslagen
Lag om företagsnamn
1 kap. 9 §, 10 § Marknadsföringslagen

Du har fortfarande en möjlighet, att din annons är satir och ett eget konstnärligt verk.

Undantag finns nämligen när det kommer till rätten, där parodier av skyddade verk under vissa förutsättningar betraktas som egna självständiga verk (4 § lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk).

(Du bryter dock helt säkert också mot den plattform eller publishers regler där du annonserar och det blir ju en egen historia.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in