2024-08-16, 15:14
Medlem
Har varit en stor skeptiker till "Förintelsen" i över ett årtionde p.g.a. allt jag läst mig till, men en detalj jag varit nyfiken kring ett tag är vad lägren i Belzec, Chelmno, Sóbibor och Treblinka användes till.

Till skillnad från de flesta koncentrationsläger som utgjorde arbetsläger (däribland Auschwitz) sägs ovannämnda läger ha varit rena utrotningsläger där alla ska ha mördats vid ankomst förutom det fåtal som utvaldes att jobba med lägrens drift. Dessa läger påstås specifikt ha varit en av Operation Reinhard, som ska ha gått ut på att mörda judar från de delar av Polen som ej införlivats med Tyskland.

Så ifall någon (som inte sväljer det officiella narrativet med hull och hår) kan upplysa lite närmare kring detta vore jag högst intresserad. Tack på förhand!
Citera
2024-08-16, 15:21
Medlem
NollFemNollFems avatar
(FB) (WW2) - "De rena förintelselägren" (Treblinka II, Belzec, Sobibor och Chelmno)
(FB) Treblinka, Belzec, Sobibor – tyskarnas obegripliga planering?!
(FB) Fler transfereringar via Sobibór, Treblinka & Belzec vidare österut upptäckta?
(FB) Rapporter om "utrotning" i Treblinka... innan lägret existerade
osv...
Citera
2024-08-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazydre95
Har varit en stor skeptiker till "Förintelsen" i över ett årtionde p.g.a. allt jag läst mig till, men en detalj jag varit nyfiken kring ett tag är vad lägren i Belzec, Chelmno, Sóbibor och Treblinka användes till.

Till skillnad från de flesta koncentrationsläger som utgjorde arbetsläger (däribland Auschwitz) sägs ovannämnda läger ha varit rena utrotningsläger där alla ska ha mördats vid ankomst förutom det fåtal som utvaldes att jobba med lägrens drift. Dessa läger påstås specifikt ha varit en av Operation Reinhard, som ska ha gått ut på att mörda judar från de delar av Polen som ej införlivats med Tyskland.

Så ifall någon (som inte sväljer det officiella narrativet med hull och hår) kan upplysa lite närmare kring detta vore jag högst intresserad. Tack på förhand!

Men du har alltså svalt förintelseförnekarnas påståenden med hull och hår….. Och antagligen inte ens läst på seriöst om vad den vetenskapliga teorin säger om förintelsen, skedena in denna, och dess läger etc, och vad vetenskapen grundar sig på om detta. Och detta fast förintelseförnekarna väsnats i årtionden utan att kunna bevisa ett enda av sina egna påståenden eller motbevisa något väsentligt i den vetenskapliga teorin om förintelsen.

Hur som helst, de läger du nämner har vetenskapen god koll på och de användes primärt till just avsiktligt folkmord och sen när lägren stängdes ned så rev man lägret i flera fall och försökte dölja vad som där pågått.
Citera
2024-08-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
(FB) (WW2) - "De rena förintelselägren" (Treblinka II, Belzec, Sobibor och Chelmno)
(FB) Fler transfereringar via Sobibór, Treblinka & Belzec vidare österut upptäckta?
osv...
Tusen tack, då kan tråden för all del låsas då jag uppenbarligen inte är den enda som undrat över detta.
Citera
2024-08-16, 23:34
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazydre95

Deras huvudsakliga syfte var som transitläger för de judar som deporterades från Polen vidare till de ockuperade områdena i Östeurope, där tyskarna hade för avsikt att bosätta Europas judenhet efter den stundande krigssegern mot Sovjetunionen. Detta är ett objektivt historiskt faktum som jag dokumenterat i en lång rad trådar, bl.a. här:

(FB) "Den slutgiltiga lösningen på judefrågan" & Wannseekonferensen – verklighet vs. myt

Även här: (FB) Treblinka, Belzec, Sobibor – tyskarnas obegripliga planering?!

Citat:

Detta är en intressant frågeställning. Frågan om varför tyskarna skulle ha urskillningslöst utrotat praktiskt taget alla polska judar, inklusive arbetsdugliga sådana, är historiografiskt svårartad. Det är en fråga som ortodoxa förintelsehistoriker fortfarande kämpar med att besvara på ett trovärdigt sätt.

Det är ett dokumenterat faktum att den tyska krigsindustrin skrek efter arbetskraft och att stora resurser ödslades på att 1) anskaffa mer arbetskraft, och 2) förhindra dödsfall i de läger där judar utnyttjades som arbetskraft. Ett väldigt talande exempel räcker för att illustrera min poäng: den 28:e december 1942, ungefär ett halvår efter att Treblinka öppnats och nästan samtidigt som man i Belzec påstås ha börjat "kremera" lik i frusen jord, så gjorde chefen för det koncentrationslägersystemet vid SS-WVHA i Berlin, Richard Glücks, ett utskick till kommendanterna för alla tyska koncentrationsläger, där han beordrade omedelbara åtgärder för att förhindra fler dödsfall i koncentrationslägren:
"Lägeröverläkarna skall använda alla till buds stående medel för att på ett effektivt sätt avsevärt sänka dödstalen i de individuella lägren. [...] Reichsführer-SS [Himmler] har beordrat att dödstalen absolut måste sänkas."
Är det trovärdigt att tyskarna under exakt samma tidsperiod gasade miljontals judar i specialbyggda dödsläger vid polska gränsen? Observera att arbetsdugliga judar enligt den officiella berättelsen påstås ha sorterats ut i Auschwitz specifikt på grund av det skriande arbetskraftsbehovet. Observera dessutom att man under sommaren 1942 planerade för en gigantisk expansion av Auschwitz-Birkenau med syfte att husera fångar för krigsindustriella syften. Samtidigt arbetade man i Treblinka med att begrava 900 000 judar (som man sedan grävde upp igen och kremerade). Se min relaterade tråd:

(FB) Sjukvårdslägret i Auschwitz-Birkenau motbevisar "förintelsen"

Jag har även gjort en rad andra trådar om Reinhardt-lägren:

(FB) Några transporter från Theresienstadt till Minsk, via Treblinka & Auschwitz
(FB) Arkeologiska undersökningar motbevisar "utrotning" i "dödslägret" Belzec
(FB) Rudolf Höss och hans påhittade besök i Treblinka
Senast redigerad av Skogsvatte 2024-08-16 kl. 23:36.
Citera
2024-08-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Deras huvudsakliga syfte var som transitläger för de judar som deporterades från Polen vidare till de ockuperade områdena i Östeurope, där tyskarna hade för avsikt att bosätta Europas judenhet efter den stundande krigssegern mot Sovjetunionen. Detta är ett objektivt historiskt faktum som jag dokumenterat i en lång rad trådar, bl.a. här:

(FB) "Den slutgiltiga lösningen på judefrågan" & Wannseekonferensen – verklighet vs. myt

Även här: (FB) Treblinka, Belzec, Sobibor – tyskarnas obegripliga planering?!

Detta är en intressant frågeställning. Frågan om varför tyskarna skulle ha urskillningslöst utrotat praktiskt taget alla polska judar, inklusive arbetsdugliga sådana, är historiografiskt svårartad. Det är en fråga som ortodoxa förintelsehistoriker fortfarande kämpar med att besvara på ett trovärdigt sätt.

Det är ett dokumenterat faktum att den tyska krigsindustrin skrek efter arbetskraft och att stora resurser ödslades på att 1) anskaffa mer arbetskraft, och 2) förhindra dödsfall i de läger där judar utnyttjades som arbetskraft. Ett väldigt talande exempel räcker för att illustrera min poäng: den 28:e december 1942, ungefär ett halvår efter att Treblinka öppnats och nästan samtidigt som man i Belzec påstås ha börjat "kremera" lik i frusen jord, så gjorde chefen för det koncentrationslägersystemet vid SS-WVHA i Berlin, Richard Glücks, ett utskick till kommendanterna för alla tyska koncentrationsläger, där han beordrade omedelbara åtgärder för att förhindra fler dödsfall i koncentrationslägren:
"Lägeröverläkarna skall använda alla till buds stående medel för att på ett effektivt sätt avsevärt sänka dödstalen i de individuella lägren. [...] Reichsführer-SS [Himmler] har beordrat att dödstalen absolut måste sänkas."
Är det trovärdigt att tyskarna under exakt samma tidsperiod gasade miljontals judar i specialbyggda dödsläger vid polska gränsen? Observera att arbetsdugliga judar enligt den officiella berättelsen påstås ha sorterats ut i Auschwitz specifikt på grund av det skriande arbetskraftsbehovet. Observera dessutom att man under sommaren 1942 planerade för en gigantisk expansion av Auschwitz-Birkenau med syfte att husera fångar för krigsindustriella syften. Samtidigt arbetade man i Treblinka med att begrava 900 000 judar (som man sedan grävde upp igen och kremerade). Se min relaterade tråd:

(FB) Sjukvårdslägret i Auschwitz-Birkenau motbevisar "förintelsen"

Jag har även gjort en rad andra trådar om Reinhardt-lägren:

(FB) Några transporter från Theresienstadt till Minsk, via Treblinka & Auschwitz
(FB) Arkeologiska undersökningar motbevisar "utrotning" i "dödslägret" Belzec

Ja självklart påstår ni förnekare allt detta, men ännu har ingen av er någonsin kunnat styrka era påståenden om att dessa var primärt transitläger. Det enda ni har är idel förvanskningar, avsiktliga feltolkningar, och rena lögner som i dina textväggar, men som aldrig imponerat på seriös vetenskap och som de smular sönder omgående med seriösa fakta och avslöjar era lögner gång på gång.

En av dina kumpaner tjatar gomseglet ur led om dokumenterade order, och budget etc. Så är det väl inte mer än rätt att du/ni sopar egen trapp och ger oss dokumenterade order på all denna transit, samt detaljerad budget etc för hela kalaset. För det enda ni har nu är påståendet att miljontals deporterade skulle ha ankommit dessa läger och sen skickats vidare österut, mitt under brinnande krig och över frontlinjer etc, men ändå är de spårlöst försvunna då det finns gott om spår efter dem fram till dessa läger men sen är de puts väck…. Miljontals….

Så dina fantasier må vara textväggar som imponerar på dina kumpaner och andra godtrogna, men på mig och seriös vetenskap imponerar de inte utan är bara den vanliga rappakaljan av lögner ni förnekare alltid kör med och som rasar så fort man börjar kolla upp era påståenden med vad vetenskapen redan vet.
Citera
2024-08-18, 00:30
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En av dina kumpaner tjatar gomseglet ur led om dokumenterade order, och budget etc.

Jag tycker frågorna är befogade. Det är tråkigt att ortodoxa förintelsehistoriker inte tar dessa grundläggande frågor på allvar; det är antagligen ett av skälen till att vanliga människor som TS har så lågt förtroende för den så kallade "samlade forskarkåren" och deras moraliserande fingerviftande.

För oss som älskar historia är detta oroväckande för fältets framtid.

Citat:
Så är det väl inte mer än rätt att du/ni sopar egen trapp och ger oss dokumenterade order på all denna transit, samt detaljerad budget etc för hela kalaset. För det enda ni har nu är påståendet att miljontals deporterade skulle ha ankommit dessa läger och sen skickats vidare österut

Jag rekommenderar att du läser några av mina trådar på ämnet, där jag dokumenterar just detta.

(FB) Stalins "gömda judar" från den påhittade tyska "förintelsen"?
(FB) "Förintelsen" – en helhetsbild av den obegripliga legenden
(FB) Odilo Globocniks rapport över "Aktion Reinhardt" motbevisar judeutrotning
(FB) De misslyckade försöken att "hitta gaskamrarna" i Belzec
Citera
2024-08-18, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag tycker frågorna är befogade. Det är tråkigt att ortodoxa förintelsehistoriker inte tar dessa grundläggande frågor på allvar; det är antagligen ett av skälen till att vanliga människor som TS har så lågt förtroende för den så kallade "samlade forskarkåren" och deras moraliserande fingerviftande.

För oss som älskar historia är detta oroväckande för fältets framtid.

Jag rekommenderar att du läser några av mina trådar på ämnet, där jag dokumenterar just detta.

(FB) Stalins "gömda judar" från den påhittade tyska "förintelsen"?
(FB) "Förintelsen" – en helhetsbild av den obegripliga legenden
(FB) Odilo Globocniks rapport över "Aktion Reinhardt" motbevisar judeutrotning
(FB) De misslyckade försöken att "hitta gaskamrarna" i Belzec

Som sagt, dina eller andra förintelseförnekares textväggar om att det ena eller andra skulle vara fel i den historievetenskapliga teorin om förintelsen, och det skulle visa att förintelsen skulle vara bluff, har aldrig imponerat på den seriösa historieforskningen. Utan det har alltid visat sig att ni förnekare har ignorerat kända bekräftade fakta, manipulerat och förvanskat kända fakta, och avsiktligt ljugit, allt i er iver att försöka lura folk.

Se bara på hur man kunde avslöja att David Irving (som så många förnekare hyllar…) hade ignorerat, förvanskat och ljugit i många hundra fall i sina böcker, vilket man kunde redovisa i rättegången Irvin vs Lipstad.

Och du gör här i dina trådstarter och inlägg samma sak som Irving, och det räcker såklart inte för att motbevisa nåt i förintelsen. Du och alla andra förnekare måste ha hållbara bevis, vilket ni inte klarat att visa en enda gång sedan krigsslutet.
Citera
2024-08-18, 20:59
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som sagt, dina eller andra förintelseförnekares textväggar om att det ena eller andra skulle vara fel i den historievetenskapliga teorin om förintelsen, och det skulle visa att förintelsen skulle vara bluff, har aldrig imponerat på den seriösa historieforskningen.

Kan du citera den "seriösa historieforskningens" svar på mina argument, då?

Dina förolämpningar och okvädningsord tänker jag inte hedra med ett svar. Skärp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in