2024-09-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Samhället måste förändras till att istället premiera de som väljer att skaffa barn. Mardrömmen i det hänseendet är Sydkorea och Japan som just nu har enorma problem med barnafödandet. Folket där arbetar mer eller mindre ihjäl sig samtidigt som samhället ställer höga krav på individen. Det finns ingen tid över för att skaffa barn, givet att du ens har de ekonomiska förutsättningarna som krävs. Jag brukar i regel inte berömma Orban men han är inne på rätt spår gällande att hantera problemet:

"Ungerns premiärminister Viktor Orbán har lanserat ett program med skattelättnader och låneförmåner för att öka barnafödandet i landet. Bland annat ska kvinnor som föder minst fyra barn helt befrias från inkomstskatt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ed-sankt-skatt

Personligen kan jag tycka att det borde räcka med tre barn för att få åtnjuta fördelar i samhället men jag använder ovan exempel i syfte att förtydliga vad som kan göras. Vad som skulle fungera bäst i Sverige är dock en helt annan diskussion.

Ändå misslyckas Ungern fullständigt. Såg att i Juli föddes 6000 någonting och 10000 dog. Födslarna minskade och fler dog. Hittils i år är det 28000 fler döda än födda och folk emigrerar på det.
Landets befolkning minskar snabbare för varje år.

Jag är lite inne på samma sak som du. 4 barn är för mycket för många. Man måste få de som skaffar 0-1 att istället skaffa 2-3.
I Sverige borde en bättre föräldrapenning införas på 100% av lönen och ett betydligt högre tak. Har man hög lön men dyra boendekostnader i Stockholm blir det extremt dyrt att vara föräldraledig.
Citera
2024-09-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Ändå misslyckas Ungern fullständigt. Såg att i Juli föddes 6000 någonting och 10000 dog. Födslarna minskade och fler dog. Hittils i år är det 28000 fler döda än födda och folk emigrerar på det.
Landets befolkning minskar snabbare för varje år.

Jag är lite inne på samma sak som du. 4 barn är för mycket för många. Man måste få de som skaffar 0-1 att istället skaffa 2-3.
I Sverige borde en bättre föräldrapenning införas på 100% av lönen och ett betydligt högre tak. Har man hög lön men dyra boendekostnader i Stockholm blir det extremt dyrt att vara föräldraledig.

Ja det är såklart fler faktorer som måste samverka för att få önskvärd effekt. Om landet i övrigt är en soptipp och du inte ser någon framtid för varken dig eller dina barn så spelar det nog ingen större roll om regeringen plockar bort alla skatter som finns.

Jag har faktiskt funderat länge över vad som skulle kunna få mig att skaffa ytterligare ett barn och det är sällan som de ekonomiska motiven är särskilt säljande. Visst hade det varit trevligt med bibehållen lön under föräldraledigheten men i förlängningen så hade jag uppskattat att få mer tid med mina barn.

Ytterligare en månad semester för vardera förälder varje år till dess att barnen är någorlunda självgående, låt säga 15 år, hade varit bra. Då hade jag nog personligen aldrig behövt oroa mig för att tiden inte räcker till. Somrarna är ett jävla gissel att få ihop som det är med stängda förskolor och skolor. Lägg sedan till alla lov som barn i skolålder har. Tid är som sagt det största bekymret som jag ser framöver i relation till de krav som arbetslivet ställer på mig.
Citera
2025-01-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Går inte skaffa barn i länder såsom Sverige. Huspriserna är för dyra. Systemet är byggt för att döda familjen då kvinnor uppmuntras att arbeta heltid. Ingen orkar med att föda 2+ barn och slava igenom veckorna på heltid.

Detta är gjort medvetet för att skapa förutsättningar för massinvandring och den förändring som sker då i samhället.

Lol, du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in