Citat:
Samhället måste förändras till att istället premiera de som väljer att skaffa barn. Mardrömmen i det hänseendet är Sydkorea och Japan som just nu har enorma problem med barnafödandet. Folket där arbetar mer eller mindre ihjäl sig samtidigt som samhället ställer höga krav på individen. Det finns ingen tid över för att skaffa barn, givet att du ens har de ekonomiska förutsättningarna som krävs. Jag brukar i regel inte berömma Orban men han är inne på rätt spår gällande att hantera problemet:
"Ungerns premiärminister Viktor Orbán har lanserat ett program med skattelättnader och låneförmåner för att öka barnafödandet i landet. Bland annat ska kvinnor som föder minst fyra barn helt befrias från inkomstskatt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ed-sankt-skatt
Personligen kan jag tycka att det borde räcka med tre barn för att få åtnjuta fördelar i samhället men jag använder ovan exempel i syfte att förtydliga vad som kan göras. Vad som skulle fungera bäst i Sverige är dock en helt annan diskussion.
"Ungerns premiärminister Viktor Orbán har lanserat ett program med skattelättnader och låneförmåner för att öka barnafödandet i landet. Bland annat ska kvinnor som föder minst fyra barn helt befrias från inkomstskatt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ed-sankt-skatt
Personligen kan jag tycka att det borde räcka med tre barn för att få åtnjuta fördelar i samhället men jag använder ovan exempel i syfte att förtydliga vad som kan göras. Vad som skulle fungera bäst i Sverige är dock en helt annan diskussion.
Ändå misslyckas Ungern fullständigt. Såg att i Juli föddes 6000 någonting och 10000 dog. Födslarna minskade och fler dog. Hittils i år är det 28000 fler döda än födda och folk emigrerar på det.
Landets befolkning minskar snabbare för varje år.
Jag är lite inne på samma sak som du. 4 barn är för mycket för många. Man måste få de som skaffar 0-1 att istället skaffa 2-3.
I Sverige borde en bättre föräldrapenning införas på 100% av lönen och ett betydligt högre tak. Har man hög lön men dyra boendekostnader i Stockholm blir det extremt dyrt att vara föräldraledig.