2024-08-17, 11:27
Moderator
Hobbybondes avatar
Funderade på en sak när jag höll på förra veckan att reparera grannens moped. Felet var att lindningen på ena spolen i statorn var trasig pga av något skit förmodligen tagit sig in och skavt av koppartråden.
Det är givetvis ingen vits rent ekonomiskt att laga en dylik då de bara kostar 500-600 spänn att köpa nya, men då jag gillar att reparera saker själv så funderade jag på om det är möjligt att linda om en sådan.

Men efter vad jag kunde se verkar det vara någon form av beläggning runt själva koppartråden, man kan inte mäta motstånd i den genom att mäta direkt på trådens yta.

Så min fråga är egentligen två.. Vad är det för beläggning på dessa koppartrådar, och går det köpa sådana någonstans?
Senast redigerad av Hobbybonde 2024-08-17 kl. 11:32.
Citera
2024-08-17, 11:34
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Funderade på en sak när jag höll på förra veckan att reparera grannens moped. Felet var att lindningen på ena spolen i statorn var trasig pga av något skit förmodligen tagit sig in och skavt av koppartråden.
Det är givetvis ingen vits rent ekonomiskt att laga en dylik då de bara kostar 500-600 spänn att köpa nya, men då jag gillar att reparera saker själv så funderade jag på om det är möjligt att linda om en sådan.

Men efter vad jag kunde se verkar det vara någon form av beläggning runt själva koppartråden, man kan inte mäta motstånd i den genom att mäta direkt på trådens yta.

Så min fråga är egentligen två.. Vad är det för beläggning på dessa koppartråden, och går det köpa sådana någonstans?

Skulle gissa någon epoxiharts?
Citera
2024-08-17, 11:37
Medlem
Strychnos avatar
Det är en tunn lack på tråden.
Citera
2024-08-17, 11:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Så min fråga är egentligen två.. Vad är det för beläggning på dessa koppartrådar, och går det köpa sådana någonstans?

Lackerad koppartråd är belagd med elektriskt isolerande lack. Detta är tillverkat av speciella polymerlösningar.

Sök på lackerad koppartråd så hittar du massor.
Citera
2024-08-17, 12:09
Medlem
Citat:

Naturligtvis är trådarna isolerade mot varandra för att det skall kunna bli en spole. Annars blir det ju en kopparklump.

Ja, sådan lackad tråd går att köpa.
Citera
2024-08-17, 12:10
Moderator
Hobbybondes avatar
Man får tacka för svaren! Kan vara bra att veta om man stöter på någon modell där man inte har tillgång till reservdelar. Eller av annan orsak inte vill köpa någon.
Citera
2024-08-17, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Man får tacka för svaren! Kan vara bra att veta om man stöter på någon modell där man inte har tillgång till reservdelar. Eller av annan orsak inte vill köpa någon.

Här finns lite info.
https://elektronikforumet.com/forum/...c.php?t=101876

Kolla gärna på indiern som lagar en startmotor😀😀
Citera
2024-08-17, 12:57
Medlem
BaraSkitidags avatar
Shellack heter det.
Citera
2024-08-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
Shellack heter det.

Shellack användes förr, men idag används syntetiska harts, t.ex. polyesterharts.

Citat:
Shellac was used for fixing inductor, motor, generator and transformer windings. It was applied directly to single-layer windings in an alcohol solution. For multi-layer windings, the whole coil was submerged in shellac solution, then drained and placed in a warm location to allow the alcohol to evaporate. The shellac locked the wire turns in place, provided extra insulation, prevented movement and vibration and reduced buzz and hum. In motors and generators it also helps transfer force generated by magnetic attraction and repulsion from the windings to the rotor or armature. In more recent times, shellac has been replaced in these applications by synthetic resins such as polyester resin. Some applications use shellac mixed with other natural or synthetic resins, such as pine resin or phenol-formaldehyde resin, of which Bakelite is the best known, for electrical use. Mixed with other resins, barium sulfate, calcium carbonate, zinc sulfide, aluminium oxide and/or cuprous carbonate (malachite), shellac forms a component of heat-cured capping cement used to fasten the caps or bases to the bulbs of electric lamps

https://en.wikipedia.org/wiki/Shellac
Citera
2024-08-17, 13:17
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här finns lite info.
https://elektronikforumet.com/forum/...c.php?t=101876

Kolla gärna på indiern som lagar en startmotor😀😀
Imponerande värre! Turligt nog är statorn iaf betydligt enklare än en sådan där. Ser bara ut att vara att linda på det hela, och sen är det klart.

Men ju ska jag iof inte linda just denna moped, det är grannens kina-scooter så delarna kostar ju noll och intet. Men tanken slog mig, och det är ju bra att veta den dagen man står där och inte hittar delar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in