• 1
  • 2
2024-08-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Varfr svarar du ens? Det mrks lng vg att du inte har ens en aning om vad du pratar om. Vi talar 90 mg metadon ver lng tid. Det kommer bli ett lngdraget helvete att tvrsluta med det.
Inte ndvndigtvis, finns mnga som lyckat sluta tvrt och anvnt det freslagna istllet fr tillfra nya droger. Kan dra mnga exempel p det.

Blir du som heroinmissbrukare inslngd i hkte kan du glmma nedtrappning, du dr inte men ja jobbigt skert men det r en annan femma. Alkoholabstinens r farligare.
Senast redigerad av JanHurtig 2024-08-18 kl. 15:26.
Citera
2024-08-18, 15:40
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Inte ndvndigtvis, finns mnga som lyckat sluta tvrt och anvnt det freslagna istllet fr tillfra nya droger. Kan dra mnga exempel p det.

Blir du som heroinmissbrukare inslngd i hkte kan du glmma nedtrappning, du dr inte men ja jobbigt skert men det r en annan femma. Alkoholabstinens r farligare.

Du "vet ngra" som gjort det... s naivt som du uttalar dig s har du varken sett andra kliva av, n mindre upplevt det sjlv. D undrar jag varfr du frsker ge rd med s lite substans?

Heroin, eller valfri kortverkande opioid, r helvetiskt ca 5 dagar sedan vnder det. Vet man det kan man kpa mat, ta ledigt och hrda ut med den vetskapen. Metadon-at hller p s pass lnge att det kan vara helt outhrdligt och inget man ska gra utan std.
Citera
2024-08-18, 15:42
Medlem
Citat:
Du "vet ngra" som gjort det... s naivt som du uttalar dig s har du varken sett andra kliva av, n mindre upplevt det sjlv. D undrar jag varfr du frsker ge rd med s lite substans?

Heroin, eller valfri kortverkande opioid, r helvetiskt ca 5 dagar sedan vnder det. Vet man det kan man kpa mat, ta ledigt och hrda ut med den vetskapen. Metadon-at hller p s pass lnge att det kan vara helt outhrdligt och inget man ska gra utan std.
Har inte upplevt det men jag har varit p behandlingshem fr alkohol samt varit p mnga avgiftningar dr jag har bevittnat det. Tycker de mest gr runt och gnller och beter sig som vuxna bebisar.
Citera
2024-08-18, 15:57
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Har inte upplevt det men jag har varit p behandlingshem fr alkohol samt varit p mnga avgiftningar dr jag har bevittnat det. Tycker de mest gr runt och gnller och beter sig som vuxna bebisar.

Visst, det kan tyckas s kanske. I stadiet att man gr runt och gnller, r man frmodligen inte i ett akut stadium i avtndningen. Men ge d inte rd nr du inte har strre insikter n s.
Citera
2024-08-18, 16:12
Medlem
Citat:
Visst, det kan tyckas s kanske. I stadiet att man gr runt och gnller, r man frmodligen inte i ett akut stadium i avtndningen. Men ge d inte rd nr du inte har strre insikter n s.
P vilket stt r mina rd inte bra eller felaktiga?
Citera
2024-08-19, 23:56
Medlem
Citat:
P vilket stt r mina rd inte bra eller felaktiga?

Du mste vara helt slut, du har noll koll p vad du pratar om och sitter och ger rd som att du drar slutsatsen att vara bakis och sluta med heroin, metadon efter dagligt bruk rligen r detsamma.

Det hr forumet har ldersgrns p 18r freslr att du loggar ut och lmnar flashback.

Sg i USA finns det en nedtrappning fr metadon dr dom sver ner en och injicerar ngon substans som ska terstlla opiod receptorerna till pre-missbruk och efter det ge naloxon tabletter i 20 dagar som extra skerhet fr opiatsug.

Dom pstr att det ska g p 4 dagar med detta, finns det ngon sdan klinik i Sverige??

Jag vill sluta ocks och har haft det mer en ett r 120mg, undrar hur smrtfriaste sttet kan se ut?

Byta till subutex och trappa ner ifrn det? eller trappa ner metadonet direkt.?
gr det att gra nedtrappningen utan ngon avtndnig?

Ngon med erfarenhet mer n att dricka l?
Citera
2024-08-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaidream
Du mste vara helt slut, du har noll koll p vad du pratar om och sitter och ger rd som att du drar slutsatsen att vara bakis och sluta med heroin, metadon efter dagligt bruk rligen r detsamma.

Det hr forumet har ldersgrns p 18r freslr att du loggar ut och lmnar flashback.

Sg i USA finns det en nedtrappning fr metadon dr dom sver ner en och injicerar ngon substans som ska terstlla opiod receptorerna till pre-missbruk och efter det ge naloxon tabletter i 20 dagar som extra skerhet fr opiatsug.

Dom pstr att det ska g p 4 dagar med detta, finns det ngon sdan klinik i Sverige??

Jag vill sluta ocks och har haft det mer en ett r 120mg, undrar hur smrtfriaste sttet kan se ut?

Byta till subutex och trappa ner ifrn det? eller trappa ner metadonet direkt.?
gr det att gra nedtrappningen utan ngon avtndnig?

Ngon med erfarenhet mer n att dricka l?

Personangrepp ngot du brukar ta till nr du inte hller med?
Ni bda r ju vertygade om att ni msta ha nya droger fr sluta med ngot som r till fr att sluta med Heroin, allts sub eller metta.

Varfr r ni s rdda fr avtndning fr att sluta? Avtndningen r inte ens farlig endast jobbig.
S varfr inte bara stnga in er med ngra polare som har koll p hur ni mr. t och sov s mycket ni vill. I ryssland kedjar de fast heroinmissbrukare i en sng. Vissa lser de upp vid toalettbesk andra fr nja sig med en potta som byts av personal.

ker du in i fngelset i USA som heroinmissbrukare r du under bevakning och kan i vissa fall f metadon om du brjar bajsa p dig och grejer men oftast fr du rida ut stormen sjlv i en isoleringscell.

Att gymma kanske inte det frsta man gr dag ett men situps, armhvningar, jumping jacks osv kan man gra fr orka g igenom abstinensen. Antar du r en vuxen mnniska och inte en liten bebis? Varfr inte bara ta ngra dagar av hell utan att sitta och lipa hur dligt du mr och du mste ha nya droger? Det var drogerna som tog dig till den sits du sitter i och du vill lsa det med nya droger p egen hand? Dmt att misslyckas och det vet du ocks. Lgg in dig p en avgiftning om du verkligen vill sluta istllet fr leka din egen doktor.

Ni heroinster vill ha kakan och ta upp den och nr ni ska avgiftas frfntas ni er Grand Hotel.
Citera
2024-08-20, 07:42
Medlem
Citat:
De var inte i akuttillstnd, de hade varit dr i ver 2 veckor men gick runt med jacka inomhus och gnllde p personalen att f sitt moffe. De fick sitt moffe , morfin allts men de sa alltid moffe men under bestmda tider men nd skulle det gnllas hur dligt de mdde ifrn morgon till sen kvll varje dygn. Tycker de betedde som som vuxna bebisar. Sjlv tog jag mina skakningar och min ngest genom att sitta och lsa bcker eller glo p DVD-filmer de hade.

Efter ngra dagar nr jag knde mig bttre fick jag tillgng till gymmet och dr frsvann 90 % av min ngest och mitt fysiska dliga mende till 10 % ngest och 100 % bttre i kroppen.

De uppmuntrade trning med bra mat ocks vilket uppskattades. De hade lng erfarenhet av att fysisk aktivitet r mycket mycket bttre n mediciner. Visst fick man benzo de frsta dagarna men sen fick man klara sig p egen hand vilket givetvis bra.

Om man aldrig kan ta en motgng (i detta fallet m dligt och knna sig sjuk) kan man stlla sig frgan att det kanske drfr man satt i den sits man satt? Alltid vlja den "ltta" vgen ut ur problem.
Citera
2024-08-20, 11:41
Medlem
Hur mr du nu?

Det r ltt dom frsta dagarna men nr man kommer till dag 4-5 s kommer det garanterat vara jobbigt.

Du kan ta sub efter ngra dagar. Ta inte fr tidigt fr du vill inte f en krock.

Jag hade 120mg metadon fr sju mnader sen och jag snker 10mg i mnaden s jag ligger nu p 50mg. Brjar knna av nedtrappningen nu. Smnen blir smre och smre. Man fr passa sig fr bens och lyrica nu fr det hjlper s klart jttebra men jag vill inte ha tv nya problem s tar aldrig mer n tv dagar i rad.

Tips r att trna, skta kosten och lgg till vitaminer.

Frra gngen jag frskte sluta s kom jag ned till 40mg sen kom en kompis som hittat ett hekto varor samt ett hekto ladd. Kompisen visste inte ens vad det var s jag fick hlften
Lyckades hlla mig i en vecka innan jag var p bytet och slog i mig allt

Hursomhelst, lycka till och kr en nedtrappning istllet.
Citera
2024-08-20, 11:46
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
De var inte i akuttillstnd, de hade varit dr i ver 2 veckor men gick runt med jacka inomhus och gnllde p personalen att f sitt moffe. De fick sitt moffe , morfin allts men de sa alltid moffe men under bestmda tider men nd skulle det gnllas hur dligt de mdde ifrn morgon till sen kvll varje dygn. Tycker de betedde som som vuxna bebisar. Sjlv tog jag mina skakningar och min ngest genom att sitta och lsa bcker eller glo p DVD-filmer de hade.

Efter ngra dagar nr jag knde mig bttre fick jag tillgng till gymmet och dr frsvann 90 % av min ngest och mitt fysiska dliga mende till 10 % ngest och 100 % bttre i kroppen.

De uppmuntrade trning med bra mat ocks vilket uppskattades. De hade lng erfarenhet av att fysisk aktivitet r mycket mycket bttre n mediciner. Visst fick man benzo de frsta dagarna men sen fick man klara sig p egen hand vilket givetvis bra.

Om man aldrig kan ta en motgng (i detta fallet m dligt och knna sig sjuk) kan man stlla sig frgan att det kanske drfr man satt i den sits man satt? Alltid vlja den "ltta" vgen ut ur problem.

Men metadon kan ta r att bli terstlld frn? Klart de mdde frfrligt tv veckor in.
Du r antingen en ldre man utan koll eller s frsker du vara rolig.
Citera
2024-08-24, 15:34
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Jo har mrkt s pass lngt att jag inte kan ta men dricker i alla fall. Inatt brjade lite flunsa symtom. r vl lugnt nu att ta sub och om s isfall hur mycket
Citera
2024-12-12, 19:16
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Nu hade jag skrivit ett lngt inlgg fr att komplettera fr hur situationen ser ut, men tack vare tjocka fingrar s mste jag brja om. Denna gng lite kortare. Vill brja med att nmna att jag genomfrde avtndningen utan nedtrappning. Jag har ven sen dess varit helt utan metadon, har vid kanske sju tillfllen tagit buprenorfin.

Dag 1 - 6:
Jag trodde att abstinensen hade brjat redan dag fyra, som med buprenorfin. Men det mesta var psykiskt och jag tror mest att jag inbillade mig att jag hade abstinens. Hade lite svrt att sova men lyckades nnu tvinga i mig fda. Jag var nstan besviken p att det inte blev vrre n s, hur konstigt detta n m lta. Jag minns att nr det hade gtt exakt 6 dygn efter senaste dosen s trodde jag att det vrsta hade brjat. Men ni som har tnt av frn metadon frstr nog att jag inte ens hade brjat knna av abstinensen.

Dag 7 - 15:
Det var nstan p minuten (i alla fall p timmen) exakt en vecka efter senaste dosen som jag fattade att ngot brjade hnda. Det var p morgonen och jag knde hur det helt pltsligt brjade rinna snor ur nsan. Sen blev jag snabbt varm som fan och sen brjade jag frysa. Denna "vergng" pgick vldigt snabbt, p mindre n en timme s hade jag influensa med feber och frs som... Sen brjade ett mrkt moln skapas ovanfr mig och d frstod jag att nu brjar skiten p riktigt. Jag mrkte att jag hade svrt att rra p hnderna och att g. Fick inte i mig fda eller vtska. Jag brjade hr anvnda mer amfetamin och detta fr att ens orka rra p mig. Under dessa dagar s gick jag ner nstan 20 kg!!! Jag var tvungen att hlla mig sysselsatt hela tiden. Tlamodet var helt borta, men jag pep inte och de flesta som inte visste att jag krde cold turkey mrkte att jag hade avtndning. Kom ihg att jag hade legat p 90 mg i 18 mnader och ungefr ett r innan det p buprenorfin.

Dag 9 s var jag tvungen att gra ngot, s jag drog ivg fr att spra upp ett krk som frskt fly undan en skuld. Detta besk slutade med att han, efter ett missfrstnd lg i sin egen soffa med iallafall hlften av revbenen avslagna och en motorcykel mindre. Till mitt frsvar s gav han nycklarna till mig sjlv och hojen som han frst gav t mig betedde sig underligt. Den brjade accelerera av sig sjlv och till max. Efter fem sex gnger s tyckte vi att han frskte blsa oss och kte tillbaka. Han kom utspringande och ropade att choken var p. Men eftersom att min vn bara talar finska och jag inte kan ett skit om hojar s var det lika effektivt som om han talat ett annat sprk. Hr mrkte jag frsta gngen att jag verkligen inte hade plats fr ngra frklaringar eller fr att frst ngonting nytt som jag inte redan hade relativt bra koll p.

Jag kte till Finland efter detta och blev hktad efter att ha sprckt bakhuvudet p ett annat krk efter att ha misskalkylerat kraften bakom ett slag med en tom hantel. Snubben fick bakhuvudet helt sprckt och fick flygas till ett strre sjukhus i Oulu (Uleborg). Han fick flertalet hjrnbldningar och var fortfarande nedsvd nr dom var tvungna att slppa mig. Jag tror att dessa 15 dagar i hktet var ganska avgrande fr att jag inte skulle brja ta buprenorfin istllet fr metadon. Nr jag slpptes efter femton dagar s hade jag varit ren i exakt en mnad. Jag hade nnu kvar abstinensen och det var hr jag vgade ta lite buprenorfin. Det underlttade men jag fick absolut inget som helst rus av det. Jag blev bara "friskare".

Jag hade iallafall gtt igenom det vrsta d och tiden efter kndes inte ens lite. Men jag blev d igen lite besviken p att det inte blev vrre n s, hade stllt in mig p ngot vrre men var nd frvnad ver hur intensiv den riktiga abstinensen var. Det r viktigt att komma ihg att jag mellan dag 7 och 15 inte sover ngonting. Och de som trffade mig d inte ens mrkte att jag var mitt i mitt egna helvete. Men jag fick gra dom vrsta dagarna med skallen. Jag hade bestmt mig och jag tror att detta gjorde det enklare. Sen ville jag bevisa fr mig sjlv och andra att det inte r svrt att genomfra, s lnge man inte frsker att sluta: Det r bara att man gr det.

Jag skulle rekommendera alla till att gra det likadant. Visst det var krvande och jag tror att faktum att jag hade beslutat att lgga ner sjlv och inte var tvingad till det spelade en avgrande roll. Sen har jag en del prvningar sen tidigare som format mig och som gett mig ett lite starkare psyke n mnga andra. Sen som fda s mrkte jag att Naturell yoghurt fungerade, men d en klunk t gngen, annars spyr du upp allt.Tog kanske 30 min att tmma en liter. Sen att hlla sysselsatt, jag fick flertalet gnger aktivera musklerna genom att bara fokusera p att rra hnderna och ftterna och sen med tankens kraft stlla mig upp och brja promenera ett steg t gngen. Det r bra att ha amfetamin (i alla fall om energin inte rcker vilket den inte gr).

Idag har det gtt nstan exakt fyra mnader sedan jag tog metadon senast. Suget har inte kommit verhuvudtaget, mer att jag tnker p abstinensen nr jag tnker p metadon. Var detta jag hade som ml d jag lyckades sluta med lyrica likadant, genom att relatera till lkemedlet med ett trauma. Traumat r ngot som kommer att finnas kvar men har ocks gjort att jag inte har ngot som helst sug efter det lngre.

Allt handlade i slutndan om instllningen:
Om du ska sluta med ngonting s kommer det aldrig att g om du frsker att sluta. Tro mig det hller inte.
Det r bara att vlja att sluta.
Om det r svrt s gr du fel eller s r du inte redo att sluta. Om ngon undrar hur man kommer till det s att man r redo att sluta s kan jag bara svara
: Det r bara att man gr det, bara gr det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in