2024-08-18, 15:46
Tänker främst vanliga längre sträckor som vanligt folk kan tänkas springa, som: 10 kilometer, halvmaraton och maraton. De som är först i mål väger väl mindre än snittlöparen. Kan en som väger 100 kg springa ett halvmaraton på 1t 20 min t ex? Kan man springa ett maraton under 4 timmar om man väger 120 kg tex?

Har viktigt är vikt vid långdistans? Hur många kilo plus minus är irrelevant och vid vilken viktskillnad blir vikten en tydlig faktor? Är en som väger 80 kg en sämre löpare än en som väger 90 kg och springer lika snabbt?
Citera
2024-08-18, 16:44
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Är en som väger 80 kg en sämre löpare än en som väger 90 kg och springer lika snabbt?

Funktionellt är de likvärdiga. Hypotetiskt är den tyngre "bättre". Men verkligheten är konkret och inte hypotetisk.

Eliten inom långdistan har låg vikt. Den låga vikten hjälper dem att vara eliter. Muskulaturen de använder vid långdistans är stark men framför allt extremt uthållig.
Citera
2024-08-18, 17:28
Medlem
Citat:
Tänker främst vanliga längre sträckor som vanligt folk kan tänkas springa, som: 10 kilometer, halvmaraton och maraton. De som är först i mål väger väl mindre än snittlöparen. Kan en som väger 100 kg springa ett halvmaraton på 1t 20 min t ex? Kan man springa ett maraton under 4 timmar om man väger 120 kg tex?

Har viktigt är vikt vid långdistans? Hur många kilo plus minus är irrelevant och vid vilken viktskillnad blir vikten en tydlig faktor? Är en som väger 80 kg en sämre löpare än en som väger 90 kg och springer lika snabbt?
Vikten är helt avgörande i löpning, man brukar säga 3 sekunder per kilo och kilometer, så 10 kg lättare skulle motsvara 5 minuter på milen.

Många som kör intervaller skulle få ut mer av att bara träna mängd och gå ner några kilo, dessutom skulle skaderisken vara lägre
Citera
2024-08-18, 18:01
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vikten är helt avgörande i löpning, man brukar säga 3 sekunder per kilo och kilometer, så 10 kg lättare skulle motsvara 5 minuter på milen.

Många som kör intervaller skulle få ut mer av att bara träna mängd och gå ner några kilo, dessutom skulle skaderisken vara lägre
Intervaller förbränner mer kalorier.
Citera
2024-08-18, 18:03
Ja det är inga problem, allt handlar bara om träning och de som väger mer får kämpa hårdare i träningen. Sen spelar ju såna saker som FFMI och fördelning av fett längs kroppen roll. En som väger 95 kg kan ha mycket bättre förutsättningar för att löpa än någon som väger 90 kg för att den förra helt enkelt är mer anatomiskt eller fysiologiskt anpassad.
Citera
2024-08-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Intervaller förbränner mer kalorier.
Frågan var dock hur viktig ens vikt är i löpning.
Citera
2024-08-18, 19:13
Citat:

Det låter väldigt mycket, 3 sekunder per kilometer. Så då menar du att om jag gick ner 40 kg så skulle jag automatiskt kunna springa en mil på 30 minuter?
Citera
2024-08-18, 19:51
Citat:
Frågan var dock hur viktig ens vikt är i löpning.
Jag citerar dig "Många som kör intervaller skulle få ut mer av att bara träna mängd" vilket är fel då man förbrukar mer kalorier vid intervallträning.
Citera
2024-08-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Jag citerar dig "Många som kör intervaller skulle få ut mer av att bara träna mängd" vilket är fel då man förbrukar mer kalorier vid intervallträning.
Ah, men då missförstår du vad jag menar.

Jag syftar på farten, dvs att de flesta kommer att bli snabbare löpare av att gå ner i vikt och träna bara mängd än att träna intervaller och inte gå ner i vikt.
Citera
2024-08-18, 21:27
Medlem
Citat:
Det låter väldigt mycket, 3 sekunder per kilometer. Så då menar du att om jag gick ner 40 kg så skulle jag automatiskt kunna springa en mil på 30 minuter?
Givetvis är inte ett sådant samband helt linjärt och det finns nog en lägsta gräns hur mycket man kan förbättra sina löptider bara genom att gå ned i vikt.

Här är några studier som har gjorts i ämnet:

-En studie av Coyle et al. (1991) undersökte effekten av viktminskning på uthållighetsidrottare och fann att viktminskning genom minskad fettmassa ledde till signifikanta förbättringar i löptider. De noterade att varje minskat kilo kunde förbättra prestationsförmågan med ungefär 1-2% på långdistanslopp.

-I en annan studie av Helgerud et al. (1990) undersöktes löpare som genomgick viktminskningsprogram. Forskarna fann att en 5% minskning av kroppsvikten resulterade i en ökning av löphastigheten med cirka 3-4% på en given distans.

-Flera studier har använt viktvästar för att simulera ökad kroppsvikt under löpning.En sådan studie av Martin (1985) visade att när löpare bar en viktväst motsvarande 5% av deras kroppsvikt, ökade deras energiförbrukning med cirka 8%, vilket ledde till en märkbar minskning av löphastigheten.

-En liknande studie av Pugh (1970) fann att löpare som bar vikt motsvarande 10% av sin kroppsvikt upplevde en minskning i löphastigheten med cirka 4% på en given distans.
Citera
2024-08-20, 19:18
Medlem
I princip otränad på löpning med i god form har jag mitt PB på milen. Efter någon mil per vecka och 15-20 kg tyngre så har jag inte ens varit i närheten de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in