Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-18, 22:08
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Som redan ppekats har du fel.

Precis som man blir dlig efter en fylla s r det inte abstinens. Alkoholabstinens kan dremot vara ddligt.

Serotonin har inget med opioider att gra.

Fast nd har vissa opioider ganska stor pverkan p serotonin br vl ppekas. Folk har ftt serotonergt syndrom av att blanda tramadol (som just r antidepressivt pga dess serotonerga verkan).

Till och med paeudo-opioider som Kratom har en del effekt p serotoninet.
Citera
2024-10-16, 04:50
Medlem
Dom opiater jag mr bst p r nog subutex,heroin och metadon. Men inget jag direkt fastnat p. Iallafall inte om jag jmfr med amfetamin och kokain IV
Citera
2024-11-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Amfetamin r absolut fysiskt beroendeframkallande, man mr som en pse skridskor nr man gr av. Tjack AT r vl knt fr att vara vedervrdigt, vilket det r.

Det r det ocks p heroin, men p olika stt, eftersom drogerna tmmer olika receptorer.

P heroin s mr man piss pga serotoninbrist.
P tjack mr man piss pga dopaminbrist.

Det r inte samma sak...

Att ngot r fysiskt beroendeframkallande (vilket t.ex. opiater eller alkohol r). Det innebr att du blir FYSISKT sjuk och fr fysiska symptom nr du INTE tar drogen i frga. Att bli "bakis" r inte samma sak, vilket avtndningen de facto r. Och ser man till avtndning p amfetamin handlar det ofta om att man tit och druckit lite / inget, man har suttit spnd, varit uppe i varv... vaknar torr som en ken o.s.v. Drfr r drogen i sig INTE fysiskt beroendeframkallande.

Nr du slutar med heroin blir du faktiskt fysiskt sjuk nr du faktiskt slutat. Det r allts inte samma sak som avtndningen som sdan.
Citera
2024-11-12, 14:33
Medlem
Citat:
Jo det r exakt vad det r?

Man tar drogen och mr bttre! Det r vad abstinens r.

Din dumma jvel.

Varsgod (aprop "din dumma jvel"):

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Physical_dependence

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_dependence

Speciellt:

"Distinction between psychological and physical dependence.

The defining contrast between psychological dependence and physical dependence syndromes lies in the nature of the withdrawal symptoms experienced from removal of a particular stimulus following the development of tolerance. Psychological dependence is characterized by symptoms that are cognitive in nature and may include anxiety, dysphoria, exhaustion, hyperphagia, or irritability, among other symptoms. Conversely, physical dependence involves entirely somatic symptoms, such as diarrhea, myalgia, nausea, sweating, tremors, and other symptoms that are readily observable. Substance dependence is a general term that can refer to either psychological or physical dependence, or both, depending on the specific substance involved."
Citera
2024-11-12, 16:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det r inte samma sak...

Att ngot r fysiskt beroendeframkallande (vilket t.ex. opiater eller alkohol r). Det innebr att du blir FYSISKT sjuk och fr fysiska symptom nr du INTE tar drogen i frga. Att bli "bakis" r inte samma sak, vilket avtndningen de facto r. Och ser man till avtndning p amfetamin handlar det ofta om att man tit och druckit lite / inget, man har suttit spnd, varit uppe i varv... vaknar torr som en ken o.s.v. Drfr r drogen i sig INTE fysiskt beroendeframkallande.

Nr du slutar med heroin blir du faktiskt fysiskt sjuk nr du faktiskt slutat. Det r allts inte samma sak som avtndningen som sdan.

Nja, jag var en tjackis som aldrig var uppe ngon natt ht eller inte t, utan sktte mig vl, och jag mdde skridsko nr jag gick av. Fr mig uttrycks fysiskt beroende i abstinenssymtom, vilket man definitivt fr p tjack.
Citera
2024-11-15, 08:59
Medlem
Citat:
Nja, jag var en tjackis som aldrig var uppe ngon natt ht eller inte t, utan sktte mig vl, och jag mdde skridsko nr jag gick av. Fr mig uttrycks fysiskt beroende i abstinenssymtom, vilket man definitivt fr p tjack.

Du frstr allts inte fakta...? Well, okej. Dumhet ger dig dock inte rtt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in