Igår, 23:00
Medlem
nnu en intressant intervju med Erik O
Svenska mn r starkt feminiserade, vare sig de vet om det eller inte. I hela det svenska samhllet har kvinnliga vrderingar blivit normen. Det sger Erik J Olsson, medfrfattare till boken Den mjuka staten och professor i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Vart r vi p vg, hur kommer kvinnlighetens hegemoni att pverka Sverige, nu och p sikt?
https://www.youtube.com/watch?v=ciVe-EgxABw

Tror det r viktiga frklaringsmodeller fr att frst samhllet och hur galet allting blivit i landet.
Citera
Igår, 23:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Med andra ord, du r numera fr att ven fder till onskade befruktningar ska lggas av staten vrdnadsansvar om vi infr abortfrbud.

Bra! ntligen har vi kommit fram till ngot.

Nej, jag r fr att bda frldrarna kan stllas till ansvar alldeles oavsett om vi har ett abortfrbud eller inte. Men, som jag anfrt ett otal gnger, detta ansvar kan i alla detaljer inte avkrvas helt lika fr bda frldrarna, emedan frutsttningarna skiljer sig ngot t.
Citera
Idag, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, jag r fr att bda frldrarna kan stllas till ansvar alldeles oavsett om vi har ett abortfrbud eller inte. Men, som jag anfrt ett otal gnger, detta ansvar kan i alla detaljer inte avkrvas helt lika fr bda frldrarna, emedan frutsttningarna skiljer sig ngot t.

Och HUR ska du stlla en icke vrdnadsanavarig till ansvar fr att han just agerar efter vad lagen sagt att han kan agera...nmligen vara icke ansvarar fr vrdnad av barn?

Citera
Idag, 09:49
Medlem
ANFALLSKRIGs avatar
sverige har inte ngon egen agens, vi fljer bara alla andra
Citera
Idag, 10:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och HUR ska du stlla en icke vrdnadsanavarig till ansvar fr att han just agerar efter vad lagen sagt att han kan agera...nmligen vara icke ansvarar fr vrdnad av barn?

Det kan hnda att man mste ndra den juridiska terminologin hr, drav att jag hnskjuter sdant finsnickeri till juristerna, och att det behver mera i detalj behver framg i lagen om vad som ingr i ansvaret. Du r fr fast i den nuvarande socialdemokratiska begreppsvrlden och lagstiftningen.
Citera
Idag, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan hnda att man mste ndra den juridiska terminologin hr, drav att jag hnskjuter sdant finsnickeri till juristerna, och att det behver mera i detalj behver framg i lagen om vad som ingr i ansvaret. Du r fr fast i den nuvarande socialdemokratiska begreppsvrlden och lagstiftningen.

Det finns bara frldraansvar fr ett barn
(=vrdnadsansvar) eller icke ansvar. ( icke vrdnadsansvarig.
Man kan liksom inte skapa lagar som gr ngon till delvis ansvarig/ bara lite ansvarig.

Och den som verkligen gr att anklaga fr att vara fast i ett tnk, r du.
Du sitter fast i det patriarkala tnket av att mn ska hllas ansvarsbefriade fr konsekvenserna av sex.utsnfr ktenskap.
Medan kvinnor dremot ska tvingas att ta HELA ansvaret.
DU vill skapa ett samhlle som konstrueras efter detta tnk
Medan jag vill skapa ett samhlle dr mnniskor av bda knen har lika rttigheter, skyldigheter (ansvar) och mjligheter i denna frga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in