Missa inte att det finns två gamla fina motocross-filmer på Netflix som är rätt så underhållande. Först italienska
Speed Cross (1980) om en polis som går undercover i motocross-världen för att sätta stopp för den olagliga vadslagningen kring tävlingarna som lämnar mordoffer efter sig överallt. Stort pluspoäng för det extremt vilda MX-racet i slutet som påminner om chariot-racet i
Ben-Hur (1959), folk blir överkörda, brinner upp och värre.
www.imdb.com/title/tt0124302
www.justwatch.com/se/film/speed-cross
www.netflix.com/title/81411298
Sen
Riding High (1981) med legendariske stuntmannen
Eddie Kidd i huvudrollen som en yngling som blir en daredevil på sin Yamaha (tror det är en 400 av nåt slag, men jag kan skamligt nog inte urskilja modellen?) och utnyttjas av skumma typer.
Stort pluspoäng för soundtracket som är nedlusat med skön musik utav
The Police,
The Boomtown Rats,
Zoot Money(har även en roll i filmen),
Chic,
Jerry Lee Lewis,
Dire Straits,
The Pretenders,
Cliff Richard,
Gary Numan, med två extra stora pluspoäng för låten
Willie And The Hand Jive utav
Cliff Richard & The Shadows, och låten som rullar över sluttexterna,
Heavy Metal där självaste
Eddie Kidd sjunger. Guld.
www.imdb.com/title/tt0226381
www.justwatch.com/se/film/riding-high
www.netflix.com/title/81634719
Båda bör ses av alla motocross-fans.
Mer on-topic, är det nån mer än mig som försöker se MX-tävlingarna på Eurosport? Dom var i Finland i helgen,
Isak Gifting kraschade tyvärr precis i starten i första MX2-racet och blev därmed utan gångbart resultat, men det var skoj med så mycket svenskar och finnar i racen som det var pga vart tävlingen gick.
En historisk bonusfråga, är det som minns MX-tävlingarna från början av 90-talet när sydafrikanen
Greg Albertyn körde VM? Minns nån om dom sändes på Eurosport eller NBC Super Channel? NBC Super Channel hade ju inte lika roligt utbud som föregående Super Channel eller konkurrenten Sky Channel/One, men dom sände en del direktsänd sport, där jag glömt av vilka sporter det var, kan det varit golf och möjligtvis VM i motocross?