Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Men @admin, när du talar om användare som har underhållningsvärde som "gaphalsar" reagerar jag lite med ryggmärgen. Vem vill vara den personen som aldrig tas på allvar och ska tryckas ned? Det fattar man att folk drar för om man säger så. Och oron här gäller väl om den här attityden även drabbar användare som vanligen är seriösa.
Jag förstår att man inte kan tillåta vad som helst, men det känns inte helt bekvämt med ett så pass hierarkiskt tänkande mellan seriöst och oseriöst. Användare är både och, forumet är både och, särskilt vad gäller ämnesvalen i trådstarterna.
Jag föredrar rak kommunikation och att vara ärlig mot de jag samtaler med. Ifall du frågat en PR-byrå hur man ska agera, så bör man givetvis behandla alla respektfullt. När någon kastar ur sig den ena dumheten efter den andra, så borde jag troligen - enligt PR-byråernas rådgivning - istället tala respektfullt och svara att jag förstår, och att vi arbetar med att åtgärda det upplevda problemet. "Kunden har har alltid rätt."
Problemet med detta synsätt är att det signalerar avsaknaden av respekt för den du samtalar med. När du börjar behandla vissa medlemmar som barn, så signalerar du att de är svagare och att du tror att dessa inte klarar av att höra sanningen. Jag tror tvärtom att det är mer respektfullt att vara ärlig mot den du samtalar med. Jag har genom livet lärt mig att respekt är något du förtjänar. Att starta en tråd som denna skulle i teorin kunna vara en seriös handling. Tittar vi på vilka andra trådar som samma användare startat så ger dessa en ledtråd. Men oavsett detta så kan man vara respektfull. I det aktuella fallet så förklarade jag att underlaget i trådstarten inte säger någonting alls. Om du läser mina tidigare svar i denna tråd så vet du varför trådstarten är ointressant. Det är också nu det blir riktigt intressant.
När trådstartaren blir informerad med fakta och om varför underlaget är bristfälligt så kan man hantera detta på flera sätt. Bemöta kritiken, och komplettera underlaget med ytterligare fakta. Man kan också göra tvärtom. Gnälla som ett barn och flytta fokus. Ett vuxen person tar ansvar för sina handlingar. Betyder detta att jag är upprörd? Givetvis inte. Men att hävda att denna tråd är en seriös diskussion vore att ljuga. Den är underhållning, inget annat.
Det finns vissa som försökt diskutera andra saker, som exempelvis modereringen. Ett stort ämne med många frågor. Finns det orsak att vara kritisk? Givetvis! Jag har själv lyft upprepade exempel på när saker spårat ut helt. Jag skulle kunna länka till några exempel, men då kommer någon säkert påpeka att jag missat något, vilket garanterat stämmer. Vi har ett gemensamt intresse av att det ska fungera, och vi behöver hela tiden vara självkritiska.
Du skriver:
"Vem vill vara den personen som aldrig tas på allvar och ska tryckas ned? Det fattar man att folk drar för om man säger så."
Om man vill bli tagen på allvar så behöver man uppföra sig på ett sätt som gör att omgivingen lyssnar. Att i en debatt
avstå från att lyssna på motpartens argument och komma med dåliga bortförklaringar lär knappast gynna personen. I det aktuella fallet (tråden vi just nu diskuterar) så är detta exakt vad som hänt. Att trådstartaren inte blir tagen på allvar är ett frivilligt val. Den är ingen som har tvingat personen att uppföra sig på detta sätt. Jag har inget behov av att trycka ner någon, men ifall någon uppför sig på ett sätt som innebär att det är svårt att ta personen på allvar, så ser jag inga problem med att kommunicera detta. Att jämföra med hur du uppfört dig. Du lyfter kritik, men den är saklig. Ser jag dina inlägg som underhållning? Faktiskt inte, även om jag menar att tråden där vi just nu diskuterar är mer av en underhållningstråd än något annat. Men även i dessa sammanhang kan seriösa saker lyftas.
Jag kan översätta detta till det övriga livet. Jag uppskattar att umgås med personer som har åsikter som skiljer sig från min egna. Jag diskuterar deras åsikter, men försöker sällan få dem att byta åsikt. Jag är däremot väldigt tydlig med vad jag själv tycker. Vi har ett resonerande samtal, och för det mesta fungera det väldigt bra. Det finns dock undantag, och det är när den jag debatterar med gör något av följande:
1. Börjar gråta
2. Börjar skrika
3. Börjar kasta stolar (eller motsvarande föremål) omkring sig
Vissa personer har svårigheter med att debattera med någon som inte håller med. De blir känslomässigt påverkade, och klarar inte av att ha en sansad diskussion längre. De avbryter, skriker, kommer med plumpa påhopp osv. Då brukar jag byta ämnen. Varför? Därför att jag anser att de uppför sig som barn, och det är inte längre meningsfullt att diskutera det aktuella ämnet. Kan vi i detta fallet prata om ett "hierarkiskt tänkande"? Givetvis.
Detta betyder dock inte att jag delar in människor i olika grupper. Faktum är att ifall jag skulle hamna i en annan debatt med trådstartaren, och personen uppförde sig normalt, så skulle jag behandla personen på ett respektfullt sätt. Jag utgår alltid från att personen jag diskuterar med är åtminstone normalbegåvad. Syftet med en diskussion handlar inte om att vinna. De lär oss också något. Vi blir klokare. Men det förutsätter att den du diskuterar med har önskemål om att diskutera. Den som vägrar lyssna på det du säger är inte intresserad av någon diskussion. Ska du visa respekt för någon som totalt saknar respekt för dig? Det är frivilligt. Finns inget som är rätt eller fel gällande detta.
Om någon är seriös och kommer med saklig kritik så bemöter jag denna med samma respekt. Om någon startar en tråd utan intresse av att diskutera själva sakfrågan, och kastar ur sig den ena dumheten efter den andra (senast var det att vi inte skulle stänga av ryss-troll och att alla regler borde plockas bort) så ser jag inga skäl till att ta personen på allvar. Är det nedlåtande att kalla personens inlägg för underhållning? Möjligen, men det är också sanningen.
Jag föredrar att vara ärlig, och jag anser att detta är att visa medlemmarna en större respekt än att lyssna på PR-byråernas rekommendationer. Om motsvarande inlägg postats på Facebook - i ett sammanhang som detta (vilket är omöjligt på Facebook) - så hade inlägget sannolikt raderats och avsändaren skulle blivit avstängd. När någon efteråt frågar om saken så skulle du få en bortförklaring och informeras om att de inte kan kommentera enskilda användare och händelser. Det är säkert mer professionellt att agera så, och med tanke på att fler svenskar använder Facebook än Flashback, så är det nog rätt många som föredrar deras agerande framför mitt.
Jag kräver inte att alla medlemmar ska vara seriösa, men när de låtsas vara seriösa så är det bra att någon påpekar att så inte är fallet. Om kejsaren är naken, så är det bra ifall någon vågar säga som det är. Ifall någon blir kränkt (nej, jag tror inte att du blev kränkt) så är detta enbart en bonus.
admin