2024-08-21, 11:14
Medlem
Hej,

Har någon tips på ett lättviktar-program som kan spela in ens datorskärm (helst med ljud) under ett flertal timmar? Att spela in en halvtimme med Quicktime gör att fläkten går upp för min MBP 2020.
Det behöver inte vara super högupplöst, bara att jag har en inspelning som går.
Citera
2024-08-21, 11:21
Avstängd
Camtasia
Citera
2024-08-21, 11:43
Medlem
OBS Studio funkar bra
Citera
2024-08-21, 11:51
Medlem
Kan instämma med OBS Studio vilket är ett av de bättre programmen för ändamålet, dock kan setup vara en smula krångligt för de som inte är kunniga. Du ställer in allt själv, inklusive vilken skärm, vilka ljudkanaler (spel, mikrofon, video etc.) samt kvalitét (vilket avgör storleken). Vet att det kan ta bra mycket plats om man vill ha en fin video men då du själv inte bryr dig så värst så är det nog inte alls ett problem att dra ner på den biten.
Citera
2024-08-21, 13:18
Medlem
sommarlovs avatar
Intressant fråga, alla vanliga program gör en videofil, men man kan inte spela in musrörelser, text osv.
Filerna måste bli ofantligt mycket mindre.
Citera
2024-08-21, 13:19
Medlem
Varför inte Quicktime? Är ju det absolut smidigaste och billigaste för en Mac utan att krångla med winebottler eller köra den i boot camp med windows. Om din fläkt drar igång på grund av QuickTime vad får dig att tro att den inte kommer göra det med något annat program?

Vad spelar det för roll om fläkten drar igång? Eller ska du spola in dig själv i bakgrunden? Annars spelar väl ljudet av fläkten ingen roll då du spelar in ljudet internt via ett gratis plugin som expempelvis soundflower. Visst kan vara lite krångligt att få ordning på det första gången men sen tar det inte längre en ett par sekunder.

Edit:
Du kan väl ändra kvalitet på skärminspelningen i QuickTime också om jag inte är ute och cyklar.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-08-21 kl. 13:30.
Citera
2024-08-21, 15:21
Medlem
Syfte och ändamål saknas, så jag kastar bara ur mig nåt baserat på det.

Teams? Finns det till Mac?
Har suttit på ett och annat Teams-möte med skärmdelning som har spelats in.
Citera
2024-08-21, 17:42
Medlem
Rassas avatar
Mac och macOS —> Programvara: macOS /Moderator
Citera
2024-08-21, 19:12
Medlem
pMTqs avatar
OBS är klart det bästa alternativet för det du behöver. Otroligt enkelt då du bara ska spela in. Ett av de, om inte det minst krävande programmet för sitt ändamål.
Citera
2024-08-22, 23:51
Medlem
Tack för era svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här