Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Enligt mina egna erfarenheter är många östeuropeer ohjälpsamma och otrevliga.
(För "korrekta" läsare: JA! Självklart finns undantag).
Vittnesmål kring den polsk / ukrainska (?) besättningen på den för sprängningen av NordStream segelbåten Andromeda bekräftar min egen åsikt:
Besättningen på charterbåten hjälpte inte till när ensamseglaren la till, vilket fick NN att reagera eftersom det är kutym bland erfarna seglare att hjälpa varandra.
– De gjorde ingen antydan till att hjälpa till, de bara satt där och tittade på.
Efteråt gick han fram och talade med besättningen.
– Jag gick dit för att säga att så där gör man inte, man hjälper till. En av dem översatte till den andre, men jag fick ingen reaktion, inget svar alls, säger NN.
MM:
– Min minnesbild som etsades fast, det var att det låg en större segelbåt långt ut på piren där man rökte och pratade högt och att det var polacker, det var en tysk båt har jag för mig men det var polacker ombord, säger vittnet.
– En eller två av besättningsmännen, eller vad man nu ska kalla dem för, cyklade fram och tillbaka in till land och rökte och slängde cigaretter och pratade högt.
Min fråga är; hur kommer detta sig?
Själv har jag haft funderingar på om det beror på det forna kommunistiska styret med sitt angiverisamhälle som hindrade folket från att våga känna tillit till sina grannar t.ex.
Ni som delar min uppfattning; vad tror ni det beror på?
Skulle det vara deras jobb att serva honom menar du?
Nej bara självupptagna idioter delar din uppfattning.