• 4
  • 5
2024-08-21, 22:30
Medlem
Jag tror även att kommunistdiktaturen har satt sig i många som upplevt det. Måste vara hemskt att inte veta om myndigheterna gått in och snokat i ens hem medan man var på jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Behöver nog inte förklaras mer än så här. Fattigdom och stora klyftor så blir det skit på sikt som sätter sig i folks mentalitet. Liknande händer i sverige
Citera
2024-08-21, 23:09
Medlem
anon112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
När var Du i Rumänien?
Rumänska är ett latinskt språk, och de skiljer sig även som folk något från sina grannar.
Det var länge sen. Jag ska tillbaka nästa år hoppas jag. Ja, dom är lite annorlunda. Trevligt värre var det där. Kanske inte rktigt på nätterna kring Gara de Nord i och för sig.
Citera
2024-08-21, 23:32
Medlem
3AXBATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Enligt mina egna erfarenheter är många östeuropeer ohjälpsamma och otrevliga.
(För "korrekta" läsare: JA! Självklart finns undantag).

Vittnesmål kring den polsk / ukrainska (?) besättningen på den för sprängningen av NordStream segelbåten Andromeda bekräftar min egen åsikt:

Besättningen på charterbåten hjälpte inte till när ensamseglaren la till, vilket fick NN att reagera eftersom det är kutym bland erfarna seglare att hjälpa varandra.

– De gjorde ingen antydan till att hjälpa till, de bara satt där och tittade på.

Efteråt gick han fram och talade med besättningen.

– Jag gick dit för att säga att så där gör man inte, man hjälper till. En av dem översatte till den andre, men jag fick ingen reaktion, inget svar alls, säger NN.

MM:
– Min minnesbild som etsades fast, det var att det låg en större segelbåt långt ut på piren där man rökte och pratade högt och att det var polacker, det var en tysk båt har jag för mig men det var polacker ombord, säger vittnet.

– En eller två av besättningsmännen, eller vad man nu ska kalla dem för, cyklade fram och tillbaka in till land och rökte och slängde cigaretter och pratade högt.

Min fråga är; hur kommer detta sig?
Själv har jag haft funderingar på om det beror på det forna kommunistiska styret med sitt angiverisamhälle som hindrade folket från att våga känna tillit till sina grannar t.ex.

Ni som delar min uppfattning; vad tror ni det beror på?
Skulle det vara deras jobb att serva honom menar du?
Nej bara självupptagna idioter delar din uppfattning.
Citera
2024-08-22, 00:45
Medlem
Jag tror snarare att det handlar om den svenska konflikträdslan. På grund av 50 års intensiv feministisk indoktrinering tycker svenskar nuförtiden att det är otäckt om någon har en avvikande åsikt , eller hemska tanke, bullrar och tar plats. Svenskar nuförtiden är försiktiga med att säga vad de tycker, alla ska vara överens, och de uppvisar typiska kvinnliga drag såsom utfrysning och cancellering - om man befinner sig i den akademiska miljön.
Citera
2024-08-22, 07:29
Medlem
Machokultur, alkohol och osund fixering vid pengar är tre saker som präglar östeuropeiska samhällen. Ge exempelvis en polack pengar så får du se på nyrikt avskum och grandios självbild strött med tacky grejer.

Mycket handlar om att det är folk som varit förtrycka i århundraden. Då blir mentaliteten därefter. Många år av korruption och lurendrejeri från statens håll skapar knappast givmilda och trevliga individer.
Citera
2024-08-22, 11:18
Medlem
Tanachs avatar
Fattigdom och kriminalitet och missbruk har gjort dem till den otrevliga typen. Deras ledare ger en klar fingervisning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in