• 1
  • 2
2024-08-22, 10:49
Medlem
Calvolinks avatar
Jag har ett problem med min legion slim 5 laptop. Alla mina spel är hackiga, ljudet stammar ibland och alla ansiktsanimationer i mina mer realistiska spel (bg3 och cyberpunk) är hackiga och har inga in-between frames. Jag skulle inte direkt säga att mina spel fryser. Men dom stannar bara i en sekund var 15:e sekund typ. Så det är extremt irriterande att försöka spela någonting just nu.

Jag är lite dålig på datorer så jag ska ge några specifikationer. Men säg till om jag behöver ge mer information.

Processor: AMD Ryzen 5 7640HS med Radeon 760M-grafik

Grafikkort: AMD Radeon(TM) 760M, NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU

RAM: 16 GB

Jag hade en ny 2tb ssd installerat. Kingston SSD NV2 M.2 2280. Vilket jag är rätt säker på kan vara problemet. Har ett annat ssd som datorn kom med där mina spel körs bra på. Jag vill helst inte behöva köpa en ny dock. Finns det någonting jag kan testa innan jag slänger det nya ssd kortet?
Citera
2024-08-22, 10:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vilket grafikkort används, Radeon eller Nvidia? Lite oklart.

Kolla dina drivrutiner. Installera om ditt OS.

Har du installerat spelen på bägge m2 enheterna?

Kolla om ssdn/m2 är ok. Typ med chrystaldisk.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-08-22 kl. 10:57.
Citera
2024-08-22, 12:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvolink
Jag har ett problem med min legion slim 5 laptop. Alla mina spel är hackiga, ljudet stammar ibland och alla ansiktsanimationer i mina mer realistiska spel (bg3 och cyberpunk) är hackiga och har inga in-between frames. Jag skulle inte direkt säga att mina spel fryser. Men dom stannar bara i en sekund var 15:e sekund typ. Så det är extremt irriterande att försöka spela någonting just nu.

Jag är lite dålig på datorer så jag ska ge några specifikationer. Men säg till om jag behöver ge mer information.

Processor: AMD Ryzen 5 7640HS med Radeon 760M-grafik

Grafikkort: AMD Radeon(TM) 760M, NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU

RAM: 16 GB

Jag hade en ny 2tb ssd installerat. Kingston SSD NV2 M.2 2280. Vilket jag är rätt säker på kan vara problemet. Har ett annat ssd som datorn kom med där mina spel körs bra på. Jag vill helst inte behöva köpa en ny dock. Finns det någonting jag kan testa innan jag slänger det nya ssd kortet?

Om det är som du skriver så är det ju SSDn som är problemet.

Kontrollera dess hälsa: https://www.google.com/search?q=chec...hrome&ie=UTF-8
Uppdatera drivrutiner generellt.

Du har alltså inget kvitto kvar?
Citera
2024-08-22, 16:23
Medlem
Är det en billigare Kingston så har den garanterat ingen cache, därav problemet.
Så vilken Kingston är det ?
Citera
2024-08-22, 16:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om det är som du skriver så är det ju SSDn som är problemet.

Kontrollera dess hälsa: https://www.google.com/search?q=chec...hrome&ie=UTF-8
Uppdatera drivrutiner generellt.

Du har alltså inget kvitto kvar?
Verkligen?

Hur kan grafiken påverkas av en SSD?
Vad i det TS skriver pekar på SSDen?

TS: Hur mycket RAM har du?
Citera
2024-08-22, 18:29
Medlem
https://www.kingston.com/en/support/...cal/ssdmanager
Citera
2024-08-23, 07:18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Är det en billigare Kingston så har den garanterat ingen cache, därav problemet.
Så vilken Kingston är det ?

Cache spelar inte nån roll om du bara ska köra spel, köra ett OS däremot bör du ha en disk med cache. Här tippar jag mer TS dator överhettar eller nåt och orkar inte köra på fullfart..

Hade rekommenderat blåsa rent windows och ominstallera för att utesluta mjukvaruproblem.
Citera
2024-08-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Cache spelar inte nån roll om du bara ska köra spel, köra ett OS däremot bör du ha en disk med cache. Här tippar jag mer TS dator överhettar eller nåt och orkar inte köra på fullfart..

Hade rekommenderat blåsa rent windows och ominstallera för att utesluta mjukvaruproblem.

Utan cache så skrivs ju data direkt till disken, spel med omfattande miljöer och öppna världar skriver till disk i princip hela tiden, saknas cache och större mängder data skrivs så trottlar väl disken?, speciellt en sämre NVMe.
Citera
2024-08-24, 00:52
Medlem
Dom har alla cache skillnaden är dedikerad ddr cache eller en bit av disken som körs i SLC dvs mycket snabbare än resten av disken.
Citera
2024-08-24, 14:28
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Utan cache så skrivs ju data direkt till disken, spel med omfattande miljöer och öppna världar skriver till disk i princip hela tiden, saknas cache och större mängder data skrivs så trottlar väl disken?, speciellt en sämre NVMe.

Knappast, ssd diskar är snabba redan jämfört med gamla mekaniska diskar så det ska inte vara något problem för spel.
Citera
2024-08-24, 18:13
Medlem
Calvolinks avatar
Vet inte om detta är till hjälp, men att gå in på registry editor och ändra REG_DWORD från 1 till 2 hjälpte en hel del på hackigheten. Men har fortfarande lite hack här och där och animationerna är fortfarande lite konstiga.
Citera
2024-08-24, 18:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvolink
Vet inte om detta är till hjälp, men att gå in på registry editor och ändra REG_DWORD från 1 till 2 hjälpte en hel del på hackigheten. Men har fortfarande lite hack här och där och animationerna är fortfarande lite konstiga.

Vilken registerpost gällde det.

Använd Kingston:s manager.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här