2024-08-22, 16:47
Medlem
EvilElviss avatar
Det här kommer låta helt efterblivet. But here we go.

Om ni står framför badrumsspegeln och har en vägg bakom er (Eller var som helst där det finns en spegel mittemot en vägg). Sätter ett finger i väggen i samma höjd som ögonen är i spegeln.

Om ni vänder er om och kollar på fingret känns det som ni tittar upp eller ner på fingret då?

Personligen känns det som jag tittar uppåt. Och ganska mycket också. Skulle aldrig gissa den höjden på mina ögon. Spännande att få höra om hur ni upplever det!

Edit:

Viktigt att stå med ryggen mot väggen!
Citera
2024-08-22, 17:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Jag provade. Jag skulle säga att det känns som att jag tittar framåt. Varken uppåt eller neråt. Inte ens lite.
Citera
2024-08-22, 17:09
Medlem
EvilElviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jag provade. Jag skulle säga att det känns som att jag tittar framåt. Varken uppåt eller neråt. Inte ens lite.

Det känns nyttigt!

Jag funderar om det hänger ihop med uppfattad självbild.
Citera
2024-08-22, 17:09
Medlem
StigHelmutts avatar
Spegeln är ju en bit bort, jurk.
som at måla av ett träd i slutet av trägårn
Citera
2024-08-22, 17:26
Medlem
RullaNedforBergets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis
Det här kommer låta helt efterblivet. But here we go.

Om ni står framför badrumsspegeln och har en vägg bakom er (Eller var som helst där det finns en spegel mittemot en vägg). Sätter ett finger i väggen i samma höjd som ögonen är i spegeln.

Om ni vänder er om och kollar på fingret känns det som ni tittar upp eller ner på fingret då?

Personligen känns det som jag tittar uppåt. Och ganska mycket också. Skulle aldrig gissa den höjden på mina ögon. Spännande att få höra om hur ni upplever det!

Edit:

Viktigt att stå med ryggen mot väggen!

Möjligtvis känns det som att jag tittar något uppåt, osäker. Däremot har jag märkt en liknande sak: om man befinner sig i ett höghus några våningar upp och tittar ut på ett likadant höghus som står på samma marknivå som huset man är i, så ser det ut som om samma våning i det huset är lite högre upp.
Citera
2024-08-22, 17:38
Medlem
EvilElviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Möjligtvis känns det som att jag tittar något uppåt, osäker. Däremot har jag märkt en liknande sak: om man befinner sig i ett höghus några våningar upp och tittar ut på ett likadant höghus som står på samma marknivå som huset man är i, så ser det ut som om samma våning i det huset är lite högre upp.

Intressant! Jag har tyvärr inget jag med säkerhet kan säga är i samma nivå mittemot på det viset. Men det borde man ju kunna testa när man besöker nått radhus som är u-format
Citera
2024-08-22, 17:53
Medlem
Detta måste testas, på längre avstånd skulle man ju kunna avgöra om en person är kortare eller samma längd som en en själv.
Citera
2024-08-25, 08:36
Moderator
skunkensunes avatar
//Inte SEoS. Vi provar Genetik och ser om de vill ha den här.

Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2024-08-25, 18:12
Moderator
Lapapps avatar
Genetikmodsen säger vänligt men bestämt nej. Inget genetiskt i frågeställningen. Efter diskussioner internt flyttas tråden en sista gång.

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2024-08-28, 02:18
Medlem
Out-of-Steps avatar
Är förmodligen något som har med avstånd och perspektiv att göra.

Blir samma effekt om man ritar ett streck på en vägg i linje med huvudets högsta punkt. Betraktar man sedan linjen en bit bort så känns det inte helt rätt. Eller om du betraktar en person som är samma längd som dig själv, i det fallet känns det för mig som att personen är kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in