2024-08-22, 17:24
Medlem
Är det någon som är kunnig på lagar och regler kring elfenben?

I början av 60 talet när min far jobbade i Afrika så köpte han 2 väldigt stora betar elfenben som väger väldigt mkt.

sen har jag läst något om att man på senare år behövt registrera sina elfenben? stämmer det? för det har han iaf inte gjort. Kan jag hjälpa honom på något sätt att få dom registrerade?

Han är nu en bit över 80 år och har ganska dålig hälsa.. han bor även i italien Så jag skulle vilja fixa det som fixas kan medan han fortfarande är med oss. Är inte jätte sugen på att den dagen han går bort kasta in 2 stora betar i bagageluckan på bilen och köra hem ifrån italien.

jag är heller inte sugen på att bara göra mig av med dom då jag förstått att de är väldigt värdefulla.
vad kan jag göra? går de på något lagligt sätt att få de sålda?
Citera
2024-08-22, 17:27
Medlem
Det behöver fixas i Italien.
Citera
2024-08-22, 17:38
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruaro
Är det någon som är kunnig på lagar och regler kring elfenben?

I början av 60 talet när min far jobbade i Afrika så köpte han 2 väldigt stora betar elfenben som väger väldigt mkt.

sen har jag läst något om att man på senare år behövt registrera sina elfenben? stämmer det? för det har han iaf inte gjort. Kan jag hjälpa honom på något sätt att få dom registrerade?

Han är nu en bit över 80 år och har ganska dålig hälsa.. han bor även i italien Så jag skulle vilja fixa det som fixas kan medan han fortfarande är med oss. Är inte jätte sugen på att den dagen han går bort kasta in 2 stora betar i bagageluckan på bilen och köra hem ifrån italien.

jag är heller inte sugen på att bara göra mig av med dom då jag förstått att de är väldigt värdefulla.
vad kan jag göra? går de på något lagligt sätt att få de sålda?

Du måste fixa papper på att de är från tiden innan artskyddet,

https://jordbruksverket.se/djur/hota...cites/elfenben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in