• 1
  • 2
2024-08-23, 09:52
Medlem
Man kan lägga fram gamla äpplen till ett djur, tex en räv. Är de jästa kommer räven käka dem sen kan man filma räven när den är full och lägga upp på tiktok. Eller bara skratta åt den stackarn.
Citera
2024-08-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hästar har otroligt lätt att få kolik när de äter äldre äpplen, så ge inte det till dem.

Våra hästar får 2-4 äpplen per dag när det finns äpplen....aldrig kolik.
(De går på lösdrift, kanske påverkar)
Citera
2024-08-23, 09:58
Avstängd
Du är galen! Slänga fina äpplen på tippen gör man bara inte. Jag brukar ge till rådjuren och koltrastarna men om du inte har tillgång till natur med djur så lägg ut en låda utanför din trädgård och låt folk få ta. Eller lägg upp en skylt/annons om att de kan självplocka en viss dag i veckan. Annars kan du fråga daghem, äldrevård och andra inrättningar om de kan tänkas vilja ha. Kanske restauranger vill köpa?

Allt men inte slänga! Du är en lyckost som har så många fruktträd.
Citera
2024-08-23, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Vi har sju stora äppelträd på tomten, och mängden äpplen som faller ned är uppskattningsvis uppåt 100 liter per dag. Vi har kört skiten till tippen, men börjar tröttna på det.

Kan jag dumpa det på någon undanskymd plats på tomten? Är det bara att lägga i en stor hög då - eller bör jag addera något för att påskynda förmultningsprocessen?
Du ska kompostera dem.

Äpplen ger efter några år i en kompost, en odlingsjord så bra att du inte kan köpa den för pengar.
Citera
2024-08-23, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ixora
Ta ner några äppelträd? Låter som att ni har mer jobb än glädje av dem.
Det är också en bra idé. Äppleträdvirke kan också vara ganska eftertraktat av möbelsnickare et al.

På så sätt kan träden ge en hacka.

(Om man nu inte vill såga upp dem till ved och använda dem i sin braskamin.)
Citera
2024-08-23, 10:04
Medlem
Vejenfrems avatar
Hvilken slags æbler er det?
Det kan afgøre hvad den bedste brug er.
Citera
2024-08-23, 10:53
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Låt det för guds skull inte ligga framme och ruttna. Det kommer stinka helvete och dra åt sig massvis med olika djur och troligtvis även störa grannar om ni har några som bor bredvid. Det ska ner i komposten eller köras till tippen.

En idé om det är äpplen som går att använda är att annonsera på Facebook att det finns en massa äpplen ni vill bli av med. Folk får antingen komma och plocka själva eller så lägger ni alla äpplen i x antal påsar som folk får komma och hämta vid tomtgränsen om ni inte vill ha okända människor i trädgården. Frukt som skänks på Facebook brukar gå åt rätt fort oavsett vad det är för frukt. Finns alltid de som vill ha.
Citera
2024-08-23, 11:00
Medlem
Citat:
Vi har sju stora äppelträd på tomten, och mängden äpplen som faller ned är uppskattningsvis uppåt 100 liter per dag. Vi har kört skiten till tippen, men börjar tröttna på det.

Kan jag dumpa det på någon undanskymd plats på tomten? Är det bara att lägga i en stor hög då - eller bör jag addera något för att påskynda förmultningsprocessen?

100 L per dag från 7 träd låter ju galet mycket. Tror nog du överdriver ganska bra, men det verkar som att äppleträd nog inte riktigt är din grej. Såga ner träden till nästa år, så är problemet löst.
Citera
2024-08-23, 12:37
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:

Släng in dom i skogen. Rådjur äter väl äpplen?
Citera
2024-08-23, 15:37
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Du har en massa äppelträd men vet ej vad en kompost är?
Citera
2024-08-23, 15:37
Avstängd
Citat:

kompost
Citera
2024-08-23, 21:59
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Våra hästar får 2-4 äpplen per dag när det finns äpplen....aldrig kolik.
(De går på lösdrift, kanske påverkar)
Ja, lösdriften påverkar säkert tror jag 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här