Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2024-08-27, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Att beräkna kcal på träningscykel över tid är lätt, det handlar om att konvertera watt till kalorier.

Teoretiskt kan man absolut bränna 1000 kcal på 75 minuter träningscykel och cykeln skulle beroende på kvalite visa ett hyfsat bra värde. Det handlar väldigt enkelt om vilket motstånd cykeln är inställd på i förhållande till den angivna hastigheten. Wattmätare kan såklart va olika exakta men i detta fallet är det op som trollar. Självklart är prestationen från denne herre överdriven för att få en reaktion.

Detta träningsforum har blivit en sandlåda för osäkra unga män och trötta, feta troll som kokar av avundsjuka.
Till och med detta är alltså troll. Igår blev det fjärde gången jag brände 1000 kcal, jag har förbättrat min tid med några minuter, igår lyckades jag göra det på 70 minuter. Mitt motstånd är ganska svårt och min average hastighet är 37 km i timmen, jag är helt slut efteråt, och min t-shirt är helt genomblöt, såpass mycket att jag måste vrida ut svettet innan jag hänger den för avfuktning.

Vad är det jag ska vara avundsjuk på menar du? Jag utmanar dig på https://www.zwift.com/eu

om man nu kan ha detta på sin jula spinning....
Citera
2024-08-27, 15:52
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
Till och med detta är alltså troll. Igår blev det fjärde gången jag brände 1000 kcal, jag har förbättrat min tid med några minuter, igår lyckades jag göra det på 70 minuter. Mitt motstånd är ganska svårt och min average hastighet är 37 km i timmen, jag är helt slut efteråt, och min t-shirt är helt genomblöt, såpass mycket att jag måste vrida ut svettet innan jag hänger den för avfuktning.

Vad är det jag ska vara avundsjuk på menar du? Jag utmanar dig på https://www.zwift.com/eu

Det är jobbigt men absolut inte omöjligt att göra av med 1000kcal på 70 minuter. Men släpp det där med hastigheten för det betyder absolut inget.
Citera
2024-08-27, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Det är jobbigt men absolut inte omöjligt att göra av med 1000kcal på 70 minuter. Men släpp det där med hastigheten för det betyder absolut inget.
Jaha så om motståndet är hårt och jag cyklar i 30 km i stället för 15, så spelar det ingen roll för hur mycket kalorier jag bränner, eller menar du att det inte spelar någon roll för mätaren hur den räknar?
Citera
2024-08-27, 16:58
Citat:
Jaha så om motståndet är hårt och jag cyklar i 30 km i stället för 15, så spelar det ingen roll för hur mycket kalorier jag bränner, eller menar du att det inte spelar någon roll för mätaren hur den räknar?
Det enda som spelar roll är watt.
Citera
2024-08-28, 13:39
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det är skillnad i att siffran 30 är ca dubbelt mot siffran 15 i displayen på din stillastående träningscykel.

Men siffran är en så kallad glädjesiffra. Kunden blir nöjd, det är det viktiga. Om 30 km/h verkligen motsvarar 30 km/h på en vanlig cykel ute på en riktig väg, det är mer tveksamt.

Cyklar du ofta i över 30 km/h på en vanlig cykel? Jag åker runt på min elcykel i 25 km/h och är oftast snabbast på banan. Ibland blir jag omkörd, av vad som oftast ser ut som en mycket seriös cyklist. Om jag sålde träningscyklar skulle jag sträva efter att få min kund att känna sig som en sådan cyklist när han eller hon sitter på cykeln. Personen kan tänka "men jag var ju aktiv som barn" eller något liknande och alla är glada och lyckliga.
Citera
2024-08-28, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är skillnad i att siffran 30 är ca dubbelt mot siffran 15 i displayen på din stillastående träningscykel.

Men siffran är en så kallad glädjesiffra. Kunden blir nöjd, det är det viktiga. Om 30 km/h verkligen motsvarar 30 km/h på en vanlig cykel ute på en riktig väg, det är mer tveksamt.

Cyklar du ofta i över 30 km/h på en vanlig cykel? Jag åker runt på min elcykel i 25 km/h och är oftast snabbast på banan. Ibland blir jag omkörd, av vad som oftast ser ut som en mycket seriös cyklist. Om jag sålde träningscyklar skulle jag sträva efter att få min kund att känna sig som en sådan cyklist när han eller hon sitter på cykeln. Personen kan tänka "men jag var ju aktiv som barn" eller något liknande och alla är glada och lyckliga.
Detta tvekar jag på, detta kan inte vara sant, finns ingen anledning att göra om detta till en glädjesiffra, finns inget syfte för det, hjulet som snurrar med trycket mäts exakt av, det är tekniskt bevisat i hur det mäts.

https://www.kalkyleramera.se/bilar-o...stighet/result

enligt ovan sida var min medelhastighet 38.57 km/h när jag angav att jag färdades 45 km under 70 minuter, och svaret kom i kilometer i timmen, detta stämmer för jag ser att min hastighet oftast visar mellan 37/38.
Citera
2024-08-28, 19:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Detta tvekar jag på, detta kan inte vara sant, finns ingen anledning att göra om detta till en glädjesiffra, finns inget syfte för det, hjulet som snurrar med trycket mäts exakt av, det är tekniskt bevisat i hur det mäts.

https://www.kalkyleramera.se/bilar-o...stighet/result

enligt ovan sida var min medelhastighet 38.57 km/h när jag angav att jag färdades 45 km under 70 minuter, och svaret kom i kilometer i timmen, detta stämmer för jag ser att min hastighet oftast visar mellan 37/38.
Jag hoppas du mätte tiden du satt på cykeln ner till tiondelens sekund också. Ett exakt resultat kräver att allt tas med. Ingen detalj är för liten.

Seriöst. Jag tycker du ska cykla på din cykel och njuta av motionen. Känn dig stolt efter passet, du inspirerar faktiskt. Jag borde röra på mig mer och jag blir sporrad av tanken på dig på din cykel. Så tack så mycket.

Men jag skulle önska att du riktade ditt fokus inåt, inte mot någon display. Oavsett aktivitet kommer du under och efter aktiviteten känna hur hårt du jobbat. Du vet även hur länge du höll på, på ett ungefär. Det räcker. Allt du behöver finns där och att en display säger X km/h det är en distraktion. Det är allt jag säger.

Som frågeställningen i starten, är det bra att förbränna X kalorier på ett pass. Du vet det om du lyssnar på din kropp. Ingen display kommer att ge dig svaret.
Citera
2024-08-29, 10:02
Medlem
Citat:

Det handlar inte om hur trött man är utan vilken watt. Att du blir trött har med konditionen att göra.
Är du elit inom träning så kan du absolut förbränna 1000kcal på en timme. Men 1500kcal på en timme, då pratar vi utmaning.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-08-29 kl. 10:04.
Citera
2024-08-29, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det handlar inte om hur trött man är utan vilken watt. Att du blir trött har med konditionen att göra.
Är du elit inom träning så kan du absolut förbränna 1000kcal på en timme. Men 1500kcal på en timme, då pratar vi utmaning.
Det är mellan 70-75 minuter som jag förbränner 1000 kcal... Mycket jobbigt.

Det är jobbigare än vad jag trodde att gå ner i vikt,nu har jag gått ner cirka 10 kg på 6 veckor.

Jag kör varannan dag. Funderar på att bränna 750 kcal i stället.
Citera
2024-08-29, 16:07
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:

Ja om din prestation inte är överdriven, bra jobbat!
Citera
2024-08-29, 17:26
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Låter bra.
Själv bränner jag circus 1200 på 1.5-2h mtb. Den lägre tiden innebär en del klättring
Och då är jag rätt matt efteråt.

Men vettefan hur mycket jag litar på de där kaloriräknarna.
Inte så viktigt i mitt fall heller iofs

På vätterrundan brukar de bränna 10k hörde jag av en som slutade högt upp.
Kan ju inte vara nyttigt för kroppen 😅
Citera
2024-09-02, 11:15
Medlem
Barbamonks avatar
Cykla är ju den sämsta cardioformen för förbränning så 1000 är nog lite för högt. Men det låter som trådskaparen ligger på en väldigt hög nivå.

En sopa som mig bränner troligtvis runt 350 kalorier på en timma så tror att det säkert är 800kcal plus trådskaparen bränner på 1h15min.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in