Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-23, 22:08
Medlem
Idag gjorde jag bort mig.
Det ringde tidigare idag där tjejen i telefonen uppgav sig att vara ifrån Allente.
Låg hemma med feber och ungarna härjade som fan. (vilket hon drog nytta av)

Hon frågade om jag var nöjd med mitt fiber och frågade om jag också hade upplevt störningar senaste veckorna. Jag förklarade att jag inte upplevt något men jag vet att grannen har haft problem.
Hon hade mitt kundnummer hos allente och mina personuppgifter.
Hon erbjöd 6 månader gratis streamingtjänst som kompensation.
Dom skulle även skicka ut en ny tv-box som jag tackade nej till. Hon nämnde närmsta leveransställe. Redan här borde jag fattat något men jag var inte tillräckligt närvarande mentalt.

Jag tackade glatt JA på ett sms som skickades av henne.
Först nu på kvällen när barnen somnat så började jag tänka på samtalet och kollade min mail. Ingen bekräftelse. Däremot hade jag fått en länk i smset med bekräftelsen som jag dumt nog tryckte på. En fin bild där det står allente och mina uppgifter.
Jag har inte betalat in någonting eller uppgivit någon form av kontoinformation.
jag har troligtvis ingått ett abbonemang när jag svarade ja.

Polisanälan är gjord precis nyss och tjejen hos polisen hade väldigt dålig koll på vad som kan hända. Hon bad mig bestrida eventuell faktura och självklart inte hämta ut något paket ifall det kommer.

Är det någon annan som gjort bort sig på liknande sätt som kan förklara vad som hänt efteråt?
Citera
2024-08-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddyGrant
Idag gjorde jag bort mig.
Det ringde tidigare idag där tjejen i telefonen uppgav sig att vara ifrån Allente.
Låg hemma med feber och ungarna härjade som fan. (vilket hon drog nytta av)

Hon frågade om jag var nöjd med mitt fiber och frågade om jag också hade upplevt störningar senaste veckorna. Jag förklarade att jag inte upplevt något men jag vet att grannen har haft problem.
Hon hade mitt kundnummer hos allente och mina personuppgifter.
Hon erbjöd 6 månader gratis streamingtjänst som kompensation.
Dom skulle även skicka ut en ny tv-box som jag tackade nej till. Hon nämnde närmsta leveransställe. Redan här borde jag fattat något men jag var inte tillräckligt närvarande mentalt.

Jag tackade glatt JA på ett sms som skickades av henne.
Först nu på kvällen när barnen somnat så började jag tänka på samtalet och kollade min mail. Ingen bekräftelse. Däremot hade jag fått en länk i smset med bekräftelsen som jag dumt nog tryckte på. En fin bild där det står allente och mina uppgifter.
Jag har inte betalat in någonting eller uppgivit någon form av kontoinformation.
jag har troligtvis ingått ett abbonemang när jag svarade ja.

Polisanälan är gjord precis nyss och tjejen hos polisen hade väldigt dålig koll på vad som kan hända. Hon bad mig bestrida eventuell faktura och självklart inte hämta ut något paket ifall det kommer.

Är det någon annan som gjort bort sig på liknande sätt som kan förklara vad som hänt efteråt?

Jag var nära på att bli blåst av en snubbe som ringde ifrån EON elbolag. Han skickade ett sms där jag skulle godkänna med bankid men gjorde aldrig dr. Dock svarade jag varken ja eller nej på hans erbjudande. Var lite nervös första dagarna men sedan hände inget.

Tror inte du ska vara för nervös...
Citera
2024-08-24, 00:22
Medlem
Oavsett om du signerat med bank ID eller ej så har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp/avtal om de kontaktat dig.

I synnerhet elbolag som någon i tråden nämnde brukar fula sig och ljuga att det kommer från samma bolag kunden redan har och indirekt hetsa/tvinga på folk att signera avtal, oftast fullmakter så de kan ingå avtal i kundens namn via bank ID, de kallar sig el-handelsagenter och har faktiskt utvecklat något av en hobby att driva med dessa clowner genom att gå med på deras fullständigt banala villkor för att sedan ångra mig. De värst drabbade i dessa fall är nyinflyttade som tycks vara deras målgrupp. I värsta fall är det bara att printa ut konsumentverkets mall på ångerblankett och skicka ett rekommenderat brev, enklast är såklart att inledningsvis ringa och maila.

Ring, maila och skicka brev och säg att du ångrar dig inte svårare än så om detta hände igår så har du god tid på dig, väldigt förvånad och rent ut sagt besviken att polisen inte kunde informera dig om detta.

Edit: Här har du mallen.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-08-24 kl. 00:43.
Citera
2024-08-24, 07:05
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Oavsett om du signerat med bank ID eller ej så har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp/avtal om de kontaktat dig.

I synnerhet elbolag som någon i tråden nämnde brukar fula sig och ljuga att det kommer från samma bolag kunden redan har och indirekt hetsa/tvinga på folk att signera avtal, oftast fullmakter så de kan ingå avtal i kundens namn via bank ID, de kallar sig el-handelsagenter och har faktiskt utvecklat något av en hobby att driva med dessa clowner genom att gå med på deras fullständigt banala villkor för att sedan ångra mig. De värst drabbade i dessa fall är nyinflyttade som tycks vara deras målgrupp. I värsta fall är det bara att printa ut konsumentverkets mall på ångerblankett och skicka ett rekommenderat brev, enklast är såklart att inledningsvis ringa och maila.

Ring, maila och skicka brev och säg att du ångrar dig inte svårare än så om detta hände igår så har du god tid på dig, väldigt förvånad och rent ut sagt besviken att polisen inte kunde informera dig om detta.

Edit: Här har du mallen.

Du missade att hon har kommit till flashback och berättat att hon har godkänt avtalet för egen maskin.
Vissa är inte läskunniga när dem har feber uppenbarligen.

Sen har hon inte ens kontaktat företaget utan hon gjorde en polisanmälan direkt utan att ens försöka häva avtalet. Vilket pucko gör det?

Det här tar ju priset för den mest idiotiska tråden på länge.
Citera
2024-08-24, 09:45
Medlem
Problemet är att det inte går att ringa upp numret igen.
Så jag har dumt nog ingått ett avtal med ett företag som jag inte kan få tag i eller vet vad dom heter.
Inget kvitto, ingen bekräftelse på Mail eller liknande

Dom påstod sig komma från Allente fast dom inte gjorde det
Citera
2024-08-24, 09:51
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2024-08-24, 13:49
Medlem
Niggerss avatar
Väl bara lära sej. Lägg på luren för telefonförsäljare.
Citera
2024-08-24, 18:03
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag tolkar det som att du redan är kund hos Allente. Det låter märkligt att säljarna skulle ha tillgång till dina kunduppgifter om det inte var Allente som ringde, alternativt något företag som samarbetar med dem. Jag förutsätter nu att det stod ditt riktiga kundnummer. Har du kontrollerat det? Logga in på "mina sidor" eller leta upp en gammal faktura. Om kundnr:et inte stämmer är det solklart en bluff.

Om du redan är kund hos ett företag är det inte så konstigt att de ringer och erbjuder fler av sina tjänster. Ofta anlitar de dock andra företag som ringer åt dem. Dessa försäljningsbolag har hög personalomsättning och är man ung och dum och inte planerar vara på företaget så länge kanske man inte drar sig för fulknep. Det var nog inte en kompensation för strul, utan jag gissar att den biten var något säljaren hittade på själv. Allente kanske har något tv-abonnemangserbjudande just nu som inkluderar sex månader utan kostnad. Ifall det är som jag misstänker kommer abonnemanget självklart börja kosta pengar efter sex månader, med det är långt efter ångerperiodens slut och säljaren har redan fått sin provision. Har du frågat Allente om dina abonnemang har ändrats nyligen?

För kanske tio år sedan gick jag med på ett erbjudande från Comhem där säljaren inte varit ärlig, men deras egen inspelning gav mig rätt, så Comhem backade. Kommer inte ihåg alla detaljer, men det var något liknande att jag redan var kund och de ringde och ville erbjuda fler tjänster och jag hade inte installerat Truecaller än.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2024-08-24 kl. 18:13.
Citera
2024-10-16, 01:34
Medlem
Att man 2024 ens bemödar sig att börja prata med en telefonförsäljare påbevisar att man totalt missat Nigeria breven, 242 Kongo-samtalen, Prinsen som ville skänka sina miljoner, du har ett paket men måste betala en tullavgift sms och i nutid ”klicka här” för att få tillbaka din elskatt eller ”Hej jag ringer från din bank, kan du logga in med mobilt bank-ID? Och dem senaste 20 åren missat varenda artikel i Aftonbladet, sociala medier eller snacket runt fikabordet om pågående scams och liknande.

Du får bara skylla dig själv. Hade du lagt hälften av tiden på att hitta ett sätt att kontakta dem eller läsa på internet om distansavtalsregler ist för att skapa en tråd här hade ditt problem med detta varit borta redan dagen efter dvs den 25 aug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in