Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-08-24, 22:09
  #25
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det är bara säga att man är åksjuk.
Och be chauffören köra lite saktare.

Eller så säger man som det är (osvenskt)
Citera
2024-08-24, 22:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag har naturligtvis varit feg-tyst i sådana situationer. Pendlade mellan småland och skåne i ett år och fick åka snålskjuts varje söndag och fredag i ett år. Någon gång sa jag till en smula men jag var mer rädd för att yttra mig än för att krocka. Trots att han gjorde tveksamma omkörningar där det liksom blev tyst på alla fyra i bilen och nästan applåder när det gick bra.*
Å propos det
Man har spelat in hur det låter i polisbilar när de jagar tjuvar.
Ju högre fart desto mindre snack mellan poliserna och när det går riktigt jävla fort så är det helt tyst eller man hör ett visslande ljud med tungan mot gommen t ex schschschsch......
---------
*Men idag är jag lite tuffare mot föraren

Hade slutat samåka med en sån dåre. Med folk i bilen ska man köra extra försiktigt.
Citera
2024-08-24, 23:02
  #27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hade slutat samåka med en sån dåre. Med folk i bilen ska man köra extra försiktigt.
Jag var lite ung, snål och rädd då
jag håller med dig
Citera
2024-08-24, 23:06
  #28
Medlem
hp-ligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänker ett scenario där ni tex är en av tre-fem grabbar som sitter i en bil som körs av en person som du bara känner lite ytligt.

Eller kanske att svärfar som ni bara träffat några gånger sitter fram och kör med svärmor bredvid sig och du och dottern sitter bak.

Eller att er nyblivne chef kör, du sitter i passagerarsätet fram och bak sitter ytterligare två nyanställda du knappt känner.

Kanske en "fotbollsförälder" bakom ratten och resten av minbussen fylld med folk du inte känner så väl.

Alltså den gemensamma nämnaren är att du känner föraren bättre än en taxichaffis som nyss plockat upp dig men har inte alls lika nära relation som till bästa kompisen, din egen far eller tjejen du varit ihop med tio år. Vi tänker oss också att ni är på en långresa och ska tillbringa minst två timmar till i bilen.

Problem:
Du upplever att bilen framförs lite väl fort kanske även i kombination med andra riskbeteenden. Dock inte helt vansinnigt fort och fel. Lite där i mellan, alltså det går inte i 220km/h men du har ändå den där ständigt gnagande känslan att marginalerna inte alls är tillräckliga och att mycket av att ni ska komma fram säkert till resmålet bygger på att turen är på er sida.

Fråga: Hur agerar du? Biter du ihop? Säger du något? Vad? Hur?

Allt som berör ämnet är fritt för diskussion för min del och historier från någon egen färd som relaterar till det jag tar upp är varm välkomna.

Kan även passa på och önska en trevlig natt och en fin helg.

Du kan säga att du varit med om en olycka och därför är rädd och vill att föraren saktar ned. Eller att du är illamående och vill att föraren saktar ned
Citera
2024-08-24, 23:42
  #29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Jag brukar hoppa ut i farten. Fungerar varje gång.

Annars kan du väl nämna att du är snut.
Citera
2024-08-30, 11:28
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är bara säga att man är åksjuk.
Och be chauffören köra lite saktare.

Eller så säger man som det är (osvenskt)

Jag tänkte exakt samma sak, det brukar vara min ursäkt nämligen!
"Åh, du får ursäkta men jag blir väldigt lätt åksjuk när jag åker med så antingen får du sakta ner lite eller så får jag köra istället för snart kräks jag".
Citera
2024-08-30, 16:46
  #31
Medlem
Har en ”kompis” som brukar köra alldeles för fort. Dessutom brukade han hålla på att latja med växelspaken när jag körde och agera som växlare, lägga i neutral (vid rödljus) och såna saker. Nå tro fan sa jag till! Men han tyckte det var lika kul ändå och fortsatte. Störde mig extremt på det. Det blev droppen efter en tur och nu har vi inte setts vid på ett halvår.

Så man åker helt enkelt inte med idioter om man kan undvika det - oavsett hastighet eller annan undermålig manövrering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in