Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Så kan man tycka. Men bönder hette saker i stil med Jöns på Norrgården* när ätten Bonde tog sitt namn, och det är heller för ingen del säkert att bonde betecknade lantbrukare i största allmänhet på den tiden - något annat än lantbrukare var det ju nästan inte möjligt att vara då - även om bonde rent etymologiskt betyder boende, bofast från början.
Sedan jag på 80-talet såg en Rolls Royce med registreringsskylten "BONDE" på Östermalm i Stockholm har jag funderat över detta. Det jag kommit fram till är att det är nån sorts signalering av sådana överlägsna ekonomiska/sociala resurser att man har råd med att kalla sig något så simpelt som bonde.
Och att det redan från början var så. En riddare i full rustning ingen skrattade åt, vad han än kallat sig. Men diskrepansen med namnet "bonde" gjorde att han märktes och fanns i allas medvetande för lång tid framåt.
Varumärkespositionering.
Riddare Vinter och Sommar, Sol och Vår, Dag och Natt eller vad det nu var han kallade sig mindes däremot ingen. Trots lika påkostad rustning. Men "Bonde" talades det länge om i stugorna.
"Trolle" är nog samma tänk.