• 5
  • 6
2024-10-09, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
....

I dagsläget är det verkligen trading eller ta kål på sig själv

Du är alldeles för lättimponerad om du tror att "trading" ska ge dig finansiellt oberoende, så fungerar det inte.
Trading för privatpersoner var en trend för 10-15 år sedan men de flesta tjänade inte mer än ett socfall.
Citera
2024-10-09, 18:31
Medlem
Citat:
Svar ja, har inte ens fyllt 19 t.om. Uppvuxen som den fattiga killen i ett rikt område vilket varit förödande för min hälsa. Slösat hela gymnasietiden på att filosofera om diverse livsfrågor som inte ens går att besvara samt mycket röka. Jag har starkt självhat och jämför mig med allt och alla. Jag behöver bli finansiellt oberoende för att bli glad för att sluta jämföra mig.

Är verkligen inte duktig på matte, snarare i kassaste laget. Studerar dock matte 3 nu på folkhögskola (vill härifrån)

Kan väldigt lite om programmering, har endast sysslat med scratch om man nu ens kan kalla det för programmering.

I dagsläget är det verkligen trading eller ta kål på sig själv

En heads up, du kommer inte bli glad eller lycklig när/om du uppnår dina mål (finansiellt oberoende).

Det är andra saker som du behöver ta hand om, som din självkänsla.

Du kommer få mer nytta av att prata med en psykolog (finns vid vårdcentralen) eller en jourhavande präst.

Tänk oxå på att världen inte snurrar runt dig (jag vet, svårt att tro när man är i din ålder), men det fattar man inte förrän man blir lite äldre och får lite mer ”liv” under västen.

Det som är svårt idag är även det som du behöver bli bättre på, speciellt om du ska ha en sportmössa att bli finansiellt oberoende genom trading eller något annat.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-10-09 kl. 18:33.
Citera
2024-10-10, 17:35
Medlem
marytraders avatar
Hur går det idag med handel?

Ett sälj och ett köp för egen räkning. Kunde äntligen stänga Storebrand +35,11%, med en hävstång på X2.93. Köpte dem i slutet av april. Köpte på mig mer AAK idag, ser urstarka ut inför rapporten 24/10. Köper aldrig så nära inpå rapport men nu börjar det bli trångt när rapportsäsongen dragit igång.

KÖP
TOR 10/10 AAK

SÅLT
TOR 10/10 STOREBRAND +35,11% (X2.93, +8%)
Citera
2024-10-11, 22:02
Medlem
flyer1s avatar
Jag ligger +85% i år. Siktar på 100% till nyår.
Strategin är köpa sådant som har framtiden för sig, tex fastigheter i en miljö med sjunkande inflation vilket leder till sjunkande räntor, eller shipping i en miljö med stigande fraktrater. Vill kunna se den underliggande orsaken till vinsterna så jag vet när det är dags dra öronen åt sig. Tjänat mest på shipping genom åren då fraktraterna är publika.
Sen kör jag lite TA mest på känn, ser på kurvformen, inte på tal. in och ut i mina valda aktier. Gillar att köpa på dippar. Säljer lite efter snabba stegringar,men inte allt, bränt mig många gånger då jag inte följt med upp då jag tagit vinst och väntat på dipp för att återköpa. Köpte tesla och dubbla pengar snabbt för ca 5år sedan men missa 16 faldiga pengarna då dippen liksom inte kom. Raketer ska man inte kliva av helt.
Just nu väntar jag på att tyska bilaktier VW, Mercedes, samt Porsche holding ska få en rimlig värdering. P/e på 3 och värdering på 50% av eget kapital är för bra för att kunna låta bli. Att få utdelning på 10% medan man väntar är också ok.
Följer makroekonomi , väntar nu på ECB räntesänkning 17okt. Så skiftar om till EU just nu.
Å låt för fan bli hävstångsprodukter, ETF är rena skojeriet.
Citera
2024-10-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Strategin är köpa sådant som har framtiden för sig, tex fastigheter i en miljö med sjunkande inflation vilket leder till sjunkande räntor, eller shipping i en miljö med stigande fraktrater. Vill kunna se den underliggande orsaken till vinsterna så jag vet när det är dags dra öronen åt sig. Tjänat mest på shipping genom åren då fraktraterna är publika.
Sen kör jag lite TA mest på känn, ser på kurvformen, inte på tal. in och ut i mina valda aktier. Gillar att köpa på dippar. Säljer lite efter snabba stegringar,men inte allt, bränt mig många gånger då jag inte följt med upp då jag tagit vinst och väntat på dipp för att återköpa. Köpte tesla och dubbla pengar snabbt för ca 5år sedan men missa 16 faldiga pengarna då dippen liksom inte kom. Raketer ska man inte kliva av helt.
Just nu väntar jag på att tyska bilaktier VW, Mercedes, samt Porsche holding ska få en rimlig värdering. P/e på 3 och värdering på 50% av eget kapital är för bra för att kunna låta bli. Att få utdelning på 10% medan man väntar är också ok.
Följer makroekonomi , väntar nu på ECB räntesänkning 17okt. Så skiftar om till EU just nu.
Å låt för fan bli hävstångsprodukter, ETF är rena skojeriet.
Dipp köp är oftast det bästa, eller en chansning direkt första minuterna, iregel sticker vissa aktier iväg på engång, knappa in köp trycka av, man ca 2-4 minut på sig, den drar oftast upp 1-1,5% på bara några minuter för att sedan plana ut o bara vandra sakta ner resterande dag.

Ha tåla mod, ser man en aktie börja gå ner, oftast -1% kan man veta att den kommer fortsätta ner oftast fram till lunch eller till kl 14-15 hamna på ca -3-4% våga sälja när man ser denna -1% köpa igen mycket senare. eller köpa en större aktie man ser gått ner länge börjat få en utplaning, utplaningen brukar pågå någon dag innan ett ryck upp kommer. Följer man ofta ser man dessa mönster stämmer, chansa lite på swing, vissa går ner sista timmen för att hoppa upp nästa handelsdag. Köp inte allt på engång, ha gärna två konton, missar man kan man rädda upp med det andra kontot.

Följer man vissa aktier, kan man se lång drasuten oftast förlora, skrev i dag på placera o volvo cars.
Köpte man VC akter 10000st vid introduktion kost detta lika mycket som att köpa en ny XC60-2022.

Personen som köpte bilen och inte placera i volvo cars aktien har gjort en bättre förtjänst.
Kursen på aktien har gått ner 65% och är bara värd 230k medans bilen är värd drygt 400k,
Det menas personen som köpte bilen kan nu köpa 18000st aktier efter han sålt sin bil begagnad o kört 5-7000mil med den, medans investeraren bara har kvar sina 10000st aktier. Vi alla har hört att köpa en ny bil är en dålig affär, men jämför man med placerat kapital i aktien visa sig vara en mycket sämre affär, bara det visar man måste vara aktiv inom aktie handel.
Citera
2024-10-11, 22:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1

På daytrading?
Citera
2024-10-12, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En heads up, du kommer inte bli glad eller lycklig när/om du uppnår dina mål (finansiellt oberoende).
Det är andra saker som du behöver ta hand om, som din självkänsla.
Du kommer få mer nytta av att prata med en psykolog (finns vid vårdcentralen) eller en jourhavande präst.
Tänk oxå på att världen inte snurrar runt dig (jag vet, svårt att tro när man är i din ålder), men det fattar man inte förrän man blir lite äldre och får lite mer ”liv” under västen.

Det som är svårt idag är även det som du behöver bli bättre på, speciellt om du ska ha en sportmössa att bli finansiellt oberoende genom trading eller något annat.

Utom prata INTE med en psykolog eller präst för de flesta är skit.
Jag har fixat till flera personer, som psykologer och präster har STÄLLT TILL. En del av dem kan vara bra på det FÖRSTA steget dock d v s prata av sig.
De av dem, som jag fixat till, som varit längst med sådana (den ena 15+ år, den andra hela sin tonårsperiod) sa båda efter att jag talat om för dem hur de ska kunna bli bra
"Varför har de aldrig talat om det??!"

Det är långt att berätta hur, men INTE ÄLTA, som psykologerna gör, utan TRÄNA så stärker psyket.
Citat:
Svar ja, har inte ens fyllt 19 t.om. Uppvuxen som den fattiga killen i ett rikt område vilket varit förödande för min hälsa. Slösat hela gymnasietiden på att filosofera om diverse livsfrågor som inte ens går att besvara samt mycket röka. Jag har starkt självhat och jämför mig med allt och alla. Jag behöver bli finansiellt oberoende för att bli glad för att sluta jämföra mig.
Du skrev det viktiga sent. Sättet du planerar kommer inte att fungera för man blir inte lycklig av pengar och ditt psyke är inte i skick att trejda nu.
Istället börja med att sluta jämföra dig med andra
i kombination med att stärka psyket.
Svårt att beskriva i text hur jag fixat till folk, men det är i början en kombination av bröstkorgsutbändande yoga och sedan "pumpning" med SAMMA positiv musik, mycket bas i ett passande tempo, lite upptempo, men inte för fort.

ISTÄLLET börja jämföra med DIG SJÄLV, notera förbättringar du gör. Det kan vara "vad som helst".
Det var så jag byggde upp mitt starka psyke.

För trejding behövs matte, men mest bra förståelse av ekonomi. Det finns några olika metoder men den minst krångliga är FA = fundamental analys = Som i aktier, värdera företag och köpa dem, som är värda mer än de kostar.
Gällande matte behövs bara mellanstadienivå och procent. Ekonomisk förståelse behövs för att veta vilka siffror att sätta i beräkningen.
Du kan studera ekonomi och/eller sådant som är bra för att få anställning.
Jag började med att FÖRST jobba in kapital genom ANSTÄLLNING.
Citera
2024-10-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
På daytrading?
Man ska inte ta daytrading bokstavligt, det menas man är aktiv, man följer många aktier och har ett placerbart kapital fritt, som ex Saab dippa otroligt, man har lite kapital fritt o slänga in eller säljer av något för att få tillgång till kapitalet följer med upp på rekylen sedan kan man hoppa tillbaka där man var innan.
Oftast ligger man kvar på en aktie som man ser har potential att gå upp, det är den som ger största vinsten, man har redan köpt den på en mycket låg nivå, den fortsätter ner lite till, man vågar sälja av lite för att ex hoppa på saab för att sedan byta tillbaka.
Genom att man är aktiv hittar man även nya aktier. Men det är dessa uppgångar/rekyler som ger stora vinster, inte själva dags handeln. Man kan bara hitta o placera i dessa när man är aktiv samt man vågar gå in med kapital, det är inte ovanligt vissa går ner till 25kr st, man köper 20000st, den stiger till 33kr/st
på 1-2 månader. Man kan ta ett roligt exempel, satt i trafikljuset påväg till jobbet, börsen öppnade precis, såg allt peka rätt, köpte electrolux, till lunch hade köpte vuxit till+12000kr.

Sedan är konjunkturen nu mycket svår, blir dagar med förlust, men poängen är att man inte följt med ner i lika stor utsträckning som en icke aktiv, man har köp på en låg nivå, vänder kurserna har man dubblat kapitalet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in