Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-25, 14:16
  #1
Medlem
Det börjar dyka upp en massa smartklockor som påstås mäta glukoshalten i blodet. Frågan är hur tillförlitliga dessa smartklockor?

Apple flaggade för en sådan smartklocka för flera år sedan. Jag har ännu inte sett röken av en sådan smartklocka sedan dess.

Det kryllar av kinesiska smartklockor som påstås klara detta, men jag har inte så stort förtroende för sådana klockor.


Stort steg mot fungerande blodsockermätare för Apple Watch

Citat:
I flera år har det gått rykten om att Apple håller på att utveckla en optisk blodsockermätare till Apple Watch. Om de lyckas kan det få enorm betydelse för både de hundratals miljoner människor som lever med diabetes och de många miljoner som är i förstadierna till typ 2-diabetes.

Den här artikeln skrevs i början av 2023, så det är snart fem år sedan ryktet började spridas.
Citera
2024-08-25, 19:03
  #2
Medlem
Jag har en kompis som har diabetes som var intresserad av detta för drygt ett år sedan.

Han testade två klockor en som kostade 3-4000 med vettiga funktioner i övrigt och en billigare ”äkt-kinesisk”. De hade varit med i något större tidningstest med vettigt betyg men vilka märken det var minns jag inte.

Ingen av de hade någon vidare precision jämfört vad blodprov i hans riktiga blodsockermätare visade.
Citera
2024-08-25, 19:40
  #3
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det börjar dyka upp en massa smartklockor som påstås mäta glukoshalten i blodet. Frågan är hur tillförlitliga dessa smartklockor?

Apple flaggade för en sådan smartklocka för flera år sedan. Jag har ännu inte sett röken av en sådan smartklocka sedan dess.

Det kryllar av kinesiska smartklockor som påstås klara detta, men jag har inte så stort förtroende för sådana klockor.


Stort steg mot fungerande blodsockermätare för Apple Watch



Den här artikeln skrevs i början av 2023, så det är snart fem år sedan ryktet började spridas.

Det finns ännu ingen klocka med en sådan funktion som är tillförlitlig.
Citera
2024-08-25, 20:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Det finns ännu ingen klocka med en sådan funktion som är tillförlitlig.

Det kunde man nästan ana i och med att inte ens Apple har släppt en sådan klocka. Det ryktas att Apple Watch 10 ska få en sådan sensor.

De kinesiska fabrikaten verka spotta ut värden efter ett schema, så dessa smartklockor kan man glömma när det gäller glukosmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in